נוכחותה הגוברת של סין באזור הים התיכון, כחלק מהיוזמה של המדינה להשקעות במדינות מתפתחות, צריכה להיות סיבה לדאגה, כך אמרו מספר מומחים היום (חמישי) לג'רוזלם פוסט. "מה שמדאיג אותנו הוא היוזמה והחזון של סין, ותפקידה ההולך וגדל בתחום הימי של ישראל, ובמיוחד הפעלת נמל חיפה", אמר פרופ' שאול חורב, במסגרת סדנה בת יומיים שנערכה על ידי אוניברסיטת חיפה והדסון, בחקר הים התיכון ומדיניות ואסטרטגיה ימית. 

כזכור, אחת היוזמות של נשיא סין, שי ג'ינפינג, היא הקמת "דרך המשי" חדשה, אשר עתידה לחבר את סין אל 68 מדינות נוספות ברחבי אסיה, אפריקה, המזרח התיכון ואירופה. חשוב לציין כי במסגרת היוזמות שמנהלת סין, היא משקיעה בפרויקטים רבים כמו הרחבת נמל חיפה ואשדוד, חפירת מנהרות דרך הרי הכרמל בחיפה, הרכבת הקלה בתל אביב ואפילו בניית מבני מגורים, אך לא רק בארץ, אלא גם ברחבי המזרח התיכון והעולם כולו. בנוסף לכך, סין מטפחת קשרים עם מדינות ערביות שונות, כמו גם איראן, שותפת הסחר הגדולה ביותר שלה, וכן טורקיה. 

נשיא סין שי ג'ינפינג . צילום: רויטרס

 

"לא רק ישראל צריכה לדאוג" 

לדברי האדמירל גארי ראפהד, אשר שימש כראש המטה הימי של מפקד כוחות הצי של ארצות הברית וכמפקד כוחות הצבאות של ארה"ב, היכולת של מדינות כמו סין לאסוף מידע על ידי מערכות אזרחיות ממערכות צבאיות, צריכה להיות סיבה דאגה הן לישראל והן לארצות הברית.  "בעולם שבו כל כך הרבה תלוי באופן שבו המידע עובר, סוגי המערכות שבהם אנחנו משתמשים, והיכולת לאסוף מידע ומודיעין ממערכות אלו, הן חששות משמעותיים", אמר ראפהד. "עד כמה המערכות האלו פגיעות להתערבות? זה לא משהו שרק ישראל ונמל חיפה צריכים להיות מודאגים בקשר אליו". 

כמו כן, דאג פיית', מנהל המרכז לאסטרטגיות לביטחון לאומי במכון ההדסון, הוסיף: "אם אנחנו מסתכלים על היוזמות האלו, צריך להסתכל על כך מכל נקודות המבט. רוב הצבאות משתמשים בטכנולוגיה אזרחית, וזו אחת הסיבות לכך שהסינים מעדיפים להשקיע בפעילויות כלכליות כמו הרחבת הנמלים. לא מדובר רק בהשקעות מסחריות, אלא השקעות בעלי השלכות צבאיות". 
כאמור, הקשרים והסחר בין ישראל לסין גדלו בצורה דרמטית בשנים האחרונות, ועל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הייצוא לסין הגיע במחצית הראשונה של שנת 2018 ל-2.8 מיליארד דולר, גידול של 73% לעומת השנה הקודמת. בביקור בבייג'ינג לפני כשנה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי סין מהווה כשליש מההשקעה בהיי-טק הישראלי.