משרד הכלכלה, בראשות השר אלי כהן, החליט להוריד את מחיר בשר הבקר. במשרד התוו רפורמה שהגדילה את המכסה הפטורה ממכס ליבוא בשר בקר ובכך פתחו את השוק לתחרות. לפי נתוני משרד החקלאות, צריכת הבשר בישראל הולכת וגדלה. במהלך שנת 2017 נצרכו בישראל 141 אלף טונות בשר בקר, לעומת 130 אלף טונות בשנת 2016 ו־101 אלף טונות ב־2015. גם חלוקת הבשר השתנתה.



בעוד בשנת 2015 63% מהבשר היה בשר קפוא מיבוא, 18% בקר חי מיבוא, 2% בשר טרי (מקורר וארוז) מיבוא ו־17% בקר מגידול מקומי, בשנת 2017 כ־55% מהבשר הנצרך היה בשר קפוא מיבוא, 26% בשר חי מיבוא, 7% בשר טרי מיבוא ורק 12% בקר מגידול מקומי. במשרד החקלאות מדווחים כי מתוך 336 אלף ראשי בקר שנשחטו בישראל בשנת 2017, 64% מיובאים (לא כולל את הבקר שלא שרד את המסע), 7% פרות מרפת החלב, 19% עגלים מרפת החלב ו־10% מעדרי הבקר לבשר. 138 אלף בני בקר הועברו לרשות הפלסטינית. מבחינת צריכת הבשר לנפש, בשנת 2017 כל אדם בישראל אכל בממוצע 16.3 ק"ג בשר בקר, לעומת 12 ק"ג בממוצע בשנת 2015.



שיעור צריכת הבקר הטרי של רשתות השיווק גדל בהתמדה משנת 2014 ביחס לבשר הקפוא, אולם המחיר הממוצע של הבשר הטרי לצרכן נותר בשנת 2017 כפי שהיה בשנת 2016 (56 שקל לק"ג), ואילו מחיר הבשר הקפוא הממוצע לק"ג ירד מ־45 שקל ל־42 שקל.



דבר הרשתות


ברשתות השיווק הגדולות מאשרים את נתוני משרד החקלאות בנוגע לעלייה בצריכת הבשר. "בסך הכל אנחנו רואים עלייה במחלקות הבשר", אומרת יפית אטיאס, סמנכ"לית השיווק ברשת רמי לוי. "אצלנו במעדניות יש רק בשר טרי, במחיר של בשר מופשר. במעדניות של רוב הרשתות מוכרים בשר מופשר. ההקפדה על קניית בשר טרי הרבה יותר גבוהה היום. פעם חשבו שכל מה שנמצא במעדנייה טרי, כשלמעשה היה זה בשר מופשר. בשנים האחרונות החלו להתפרסם יותר תחקירים בנושא והמודעות החלה לעלות, ממש כמו המודעות לצריכת מוצרים ללא גלוטן ולהפחתת סוכר". לגבי הספקים, אטיאס מודה שתנובה עדיין שולטת בשוק הבשר. "חלק מהבשר אנחנו קונים ב'אדום אדום' (מותג הבשר של תנובה), ואת היתר אנו מייבאים בעצמנו, וזה הרבה יותר משתלם".



השוואת מחירים בין הרשתות השונות
השוואת מחירים בין הרשתות השונות



אז למה לא לייבא הכל?
"יש עניינים של כשרות, וצריך לזכור גם שמדובר במוצרים חיים, ויכולים להיות מחסורים לפעמים".



גם מנכ"ל קבוצת טיב טעם עדי כהן מזהה את התמורות: "שוק הבקר עובר בשנים האחרונות שינויים שנובעים מפתיחת השוק ליבוא בלי מיסוי. מצד אחד יש מגבלות שונות על בשר שמגיע בתצורה הסופית שלו, כלומר בשר מפורק לנתחים. מצד שני, נאסר מוצר שהיה מאוד פופולרי במדינת ישראל - בשר מופשר־מיושן: הבשר היה מגיע קפוא ואז היו מפשירים אותו ולכאורה מיישנים אותו (לכאורה, כי רוב הרשתות פשוט היו מפשירות את הבשר, ללא יישון).


כמו כן, הוטלו כל מיני מגבלות על יבוא עגלים לפיטום. שלושת הפקטורים האלו, שהם שינויים רגולטוריים שחלו בשנים האחרונות, גרמו לכך שמחיר הבשר בקר הטרי הוזל והאיכות עלתה, ולכן הוא הפך נגיש עבור ציבור גדול יותר, ומכאן הגידולים בצריכה".



אשר לפגיעה בשוק מגדלי הבשר הישראלי כתוצאה מההקלות ביבוא אומר כהן: "בשביל לגדל בקר, צריך מים ושטח, ואלה שני מרכיבים שמדינת ישראל לא בורכה בהם. חייבים לציין שהבקר המקומי הוא מאוד איכותי, ולעומתו חלק מהבקר המיובא מאירופה פחות משובח והרבה יותר זול. לכן אנחנו רואים קיטון בגידול הבשר המקומי, גידול בבשר המיובא וגידול בצריכה. בעבר, בישראל היו צורכים בעיקר בשר בקר קפוא, והיתר בשר טרי ישראלי איכותי. ברור שהבשר הקפוא פחות איכותי, אבל גם בבשרים הקפואים יש דרגות טיב שונות. ברגע שביטלו את המכסות ליבוא בקר טרי (חלקים מפורקים בוואקום), המחיר באירופה נהיה זול יותר, וכדי להוזיל אותו עוד יותר היבואנים מביאים מוצרים איכותיים פחות. אז מצד אחד השוק גדל והצרכן קונה יותר בשר טרי, אך מנגד צריך להבין שזה בא על חשבון הבקר הישראלי האיכותי".



ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר: "הגדלת המכסות ליבוא בשר טרי היא מדורגת ומתפרשת על פני כמה שנים, והיא צפויה להמשיך ולגדול עד 2020.


"היבוא לא נועד להחליף את הייצור המקומי, אלא לפתוח שוק ריכוזי ביותר לתחרות, ולתת מענה מגוון במוצרים ומחירים, גם למחסור".



שאלנו את אנשי המשרד האם נכון, בעידן של נטייה לצמחונות, לעודד את צריכה הבשר: "אין כוונה להכתיב לציבור אם לצרוך בשר או מזון צמחוני, אולם יש רצון להוזיל, עבור אלה שרוצים לרכוש בשר טרי, את מחירו".



ממלאים את הסלים


את ההשוואה שלנו ערכנו בין אתרי חמש הרשתות המובילות בישראל: שופרסל, ויקטורי, רמי לוי, יינות ביתן וטיב טעם. בדקנו את מחירי הקילוגרם של עשרה פריטי בקר טרי: בשר טחון, אנטרקוט, פילה מדומה, סינטה, פילה עגל, צלעות בקר, לשון בקר, כתף בקר, צוואר בקר, שריר הזרוע. במקרה שהיה חסר מוצר, חישבנו את מחירו הממוצע ברשתות שבהן הוא היה במלאי. לפי בדיקה זו, סל הקניות הזול ביותר נמצא ברשת רמי לוי (801 שקל), ואחריה יינות ביתן (836 שקל), ויקטורי (866 שקל) וטיב טעם (903 שקל). הסל היקר ביותר שייך לשופרסל (925 שקל).



המחיר הממוצע לבשר טחון הוא 45 שקל: 34.8 שקל ברשת רמי לוי, 44.9 בשופרסל ו־49.9 בטיב טעם. המחיר הממוצע לאנטרקוט הוא 127 שקל לק"ג: ברמי לוי מציעים את המחיר הנמוך ביותר (99.9 שקל), ואחריה בטיב טעם (129.9 שקל), בויקטורי (138 שקל) ולבסוף בשופרסל (139 שקל). המחיר הממוצע של פילה מדומה הוא 74 שקל: ברשת ויקטורי מציעים את המחיר הנמוך ביותר (67.9 שקל) ואחריה ביינות ביתן (69.9 שקל), ברמי לוי (74.9 שקל) ולבסוף בשופרסל (84.9 שקל). המחיר הממוצע לק"ג סינטה עומד על 114 שקל: ביינות ביתן ובטיב טעם תקבלו אותו תמורת 89.9 שקל, ברמי לוי תמורת 99.9 שקל, בויקטורי תמורת 139 שקל ובשופרסל תמורת 149.9 שקל.



המחיר הממוצע של פילה עגל טרי הוא 227 שקל: שופרסל ויינות ביתן מציעות את המחיר הנמוך ביותר (199.9 שקל) וטיב טעם את המחיר הגבוה ביותר (279.9 שקל). בקטגוריית צלעות הבקר, המחיר הממוצע הוא 55 שקל לק"ג: ברשת שופרסל ובויקטורי מחיר הק"ג הוא 49.9 שקל, ואילו ברמי לוי וביינות ביתן מחירו 59.9 שקל.



המחיר הממוצע של ק"ג לשון בקר הוא 38 שקל: את המחיר הנמוך ביותר מצאנו ברשת טיב טעם (34.9 שקל) ואחריה ברמי לוי וביינות ביתן (39.9 שקל). מחירה הממוצע של כתף בקר הוא 72 שקל: ברשת ויקטורי מוצע המחיר הנמוך ביותר (52 שקל) ואחריה ברמי לוי (64.9 שקל), בטיב טעם (69.9 שקל), בשופרסל (84.9 שקל) שקל ולבסוף ביינות ביתן, המציעות את כתף הבקר הטרי ב־89.9 שקל לק"ג. מחירו הממוצע של צוואר הבקר הוא 55 שקל: 49.9 שקל בויקטורי וברמי לוי ו־59.9 שקל בשופרסל ובטיב טעם. מחירו הממוצע של שריר הזרוע הוא 60 שקל לק"ג: 49.9 ברמי לוי, 59.9 שקל ביינות ביתן ו־69.9 שקל בשופרסל.



בשורה התחתונה, ההבדלים במחירים עשויים להיות גדולים למדי, ולקראת החגים כדאי להשקיע כמה דקות בבדיקה במנועי החיפוש וברשתות עצמן, ולעתים אף לפצל את הקניות, כדי שלא תצטרכו, חלילה, לקצץ בבשר החי.