הדמוקרטים בארצות הברית נוהרים לקלפיות של הפריימריז, וזו תופעה שצריכה להדאיג מאוד את ראש הממשלה נתניהו. בפריימריז שהתקיימו לאחרונה, היקף השתתפות הדמוקרטים שבר שיאים. בשלוש מדינות - מישיגן, וויסקונסין ומינסוטה - שבבחירות לנשיאות טראמפ השיג בהן רוב, המספר של דמוקרטים שטרחו ללכת לקלפיות ולהצביע בעד מועמדים דמוקרטים, עלה בהרבה על מספר הרפובליקנים שניצלו את זכות ההצבעה שלהם לתמיכה במועמדים רפובליקנים.



התופעה הזו לא תגיע לשיאה מחר, אלא בעוד פחות משלושה חודשים, בבחירות אמצע הקדנציה שיתקיימו ב־6 בנובמבר. בבוקר למחרת הבחירות לישראל הרשמית, כנראה כבר לא יהיה עם מי לדבר בגבעת הקפיטול. בבית הלבן יהיה נשיא ידיד ישראל, אבל קצוץ כנפיים ובמצור פוליטי.



לפי כל הסקרים וההערכות בקרב רוב הפרשנים, בבחירות אמצע הקדנציה צפויה המפלגה הרפובליקנית לספוג תבוסה צורבת ולהפסיד את הרוב שיש לה בסנאט ובקונגרס, ואילו המפלגה הדמוקרטית צפויה לנצח ולהשיג רוב בשני הבתים. מבחינת הזירה האמריקאית הפנימית, לתוצאות כאלו יהיו משמעויות הרות גורל. רוב בשני הבתים של מפלגה שאינה של הנשיא הוא תופעה מוכרת בארצות הברית, שחוזרת על עצמה מדי כמה שנים. בפעם האחרונה זה קרה לנשיא ברק אובמה, שסבל קשות בכהונתו השנייה מהרוב הרפובליקני בגבעת הקפיטול. אבל הפעם, עם נשיא כדונלד טראמפ, תוצאות הבחירות של אמצע הקדנציה כבר מוגדרות באמצעי התקשורת כ"משאל עם" על נשיאותו, שעשוי להשפיע על סיכוייו להיבחר בפעם השנייה. רוב דמוקרטי בשני הבתים עשוי גם ליזום התחלה של תהליך הדחת הנשיא.



מבחינת ישראל, המשמעות של רוב דמוקרטי בסנאט ובקונגרס היא חמורה. ראש הממשלה וראשי מחנה הימין בישראל מזוהים בארצות הברית לא רק כתומכים מושבעים של הנשיא טראמפ, אלא כמי שקשרו את גורל ישראל ועתידה המדיני באופן בלעדי עם הנשיא והמפלגה הרפובליקנית. נתניהו ושגרירו בוושינגטון רון דרמר ניתקו מגע עם סנאטורים וחברי קונגרס דמוקרטים בכירים בעלי השפעה. דיפלומט ישראלי ותיק הגדיר את חלקו של השגריר דרמר כמי ש"הפעיל את נוהל חניבעל להרוס כל קשר בין ישראל למפלגה הדמוקרטית".



עד לבחירות אמצע הקדנציה לא נשאר הרבה זמן, אבל יש די זמן לעשות משהו לחידוש ההידברות בין ראשי המדינה לבכירים בצמרת המפלגה הדמוקרטית ולשיקום הקשרים עם סנאטורים וחברי קונגרס דמוקרטים. זה לא צפוי להיות קשה, כי במפלגה הדמוקרטית שמור לישראל יחס מסורתי אוהד ובסיס תמיכה חזק. אבל בפריימריז שהתקיימו בשבועות האחרונים במדינות בארצות הברית ניצחו מועמדים דמוקרטים עם מוניטין של שמאלנים רדיקלים, שאינם טובים לאמריקה ויותר גרועים ומסוכנים לישראל. פעילה דמוקרטית, מוסלמית ממוצא פלסטיני, רשידה טליב, שזכתה במועמדות למושב בקונגרס במחוז 13 במישיגן, כבר הודיעה כי אם תיבחר, תפעל נגד סיוע לישראל.



אישים ישראלים בכירים, לא פוליטיקאים, רצוי מעולם האקדמיה, חייבים לצאת לארצות הברית ובאופן דיסקרטי לקיים מפגשים עם פוליטיקאים דמוקרטים בעלי השפעה במטרה להבטיח את תמיכתם בישראל כשולטים בשני הבתים בגבעת הקפיטול. 



מלשכת רה"מ נמסר: "ראש הממשלה נפגש באופן קבוע עם כל הסנטורים וחברי בית הנבחרים, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד המבקרים בארץ באופן תדיר, וכך הוא עושה גם במהלך ביקוריו בוושינגטון. בכל המפגשים הללו מתקיימות שיחות ידידותיות ומעמיקות. גם שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר ממשיך לפגוש חברי קונגרס משני צדי המפה הפוליטית, וזאת במסגרת המדיניות לשמר תמיכה דו מפלגתית של ארה״ב בישראל".