עסקת הענק בין תעש למערכת הביטחון המוערכת במאות מיליוני שקלים מבטאת במידה רבה את השינוי הגדול שעובר מערך האש בצה"ל בשנים האחרונות. מתותחים מתנייעים ולא מדויקים, חיל התותחנים עובר בשנים האחרונות מתיחת פנים באמצעים החדישים, באש מדויקת ובכל הקשור לשימוש בכלי טיס בלתי מאויישים, שמזמן כבר אינם נחלתם הבלעדית של חיל האוויר.
אם בעבר עיקר יכולתו של חיל התותחנים היתה להשפיע על מרחב שדה הקרב החטיבתי והאוגדתי, עכשיו זה כבר סיפור אחר לחלוטין. צה"ל משנה את יחס הכוחות שלו באופן משמעותי. התותח הוותיק ישמור על תפקידו, אבל הוא כבר מדויק ובעל טווח ארוך יותר. במקביל, החיל יוכל לבצע משימות אש עצמאיות ולפגוע במטרות שפעם היתה נחלתם של חיל האוויר בלבד.
בעידן שבו מדינת ישראל תאוים במלחמה הבאה באלפי רקטות מדי יום וחיל האוויר יתמודד עם איומים גם על הבסיסים ומסלולי ההמראה והנחיתה, האלטרנטיבות הנוספות לירי מדויק של מאות קילומטרים, הפכו בשנים האחרונות לצורך חיוני לרציפות התפקודית של ישראל. כבר היום בידי תעש רקטות לטווחים של עד 300 קילומטרים עם רמת דיוק של סטייה עד 10 מטרים. האקסטרה שכבר נמכרה למדינות שונות בעולם יכולה להגיע לטווחים של עד 150 ק"מ עם 120 ק"ג של חומר נפץ. זו אולי עדיין אינה פצצה מדויקת של חיל האוויר במשקל או בדיוק, אבל אל מול היתרון שזה מספק מהיבשה ובעידן שבו כמעט ואין קרבות אוויר-אוויר, לא מן הנמנע שגם היחס.

חשוב לציין שבשלב הזה אין מדובר בחיל טילים - יעד אליו מכוון שר הביטחון. העסקה האחרונה היא ביטוי לתוכנית הרב שנתית של צה"ל שיצאה אל הפועל לפני כשנתיים וחצי ותוכננה במשך שנים. העסקה אומנם אושרה לפני כשנה, אבל הכיוונים כבר נקבעו עוד לפני הקדנציה הנוכחית של שר הביטחון ליברמן ונושא ההצטיידות ביכולת האש החדישות היה בליבת התר"ש ולא היה צורך לבצע בו שינוי. בנושא חיל הטילים, לשר הביטחון ולצה"ל אין הסכמות, אבל העסקה הזו מבטאת את המכנה המשותף והמוסכם. ההחלטות העתידיות על הצטיידות אף ביכולות מתקדמות יותר לטווחים רחוקים יותר של מאות קילומטרים, כבר נמצאות במחלוקת, ובסופו של דבר גם אם יהיו מוצרים על המדף שיפותחו על ידי התעשיות הביטחוניות. השאלה המרכזית תהיה בקביעת סדרי העדיפויות. 
 
בשלב הזה ההשקעה בחיל היבשה ובמערך האש של צה"ל לא בא על חשבון חיל האוויר. גם אם חלק מאגדי הארטילריה שינו את שמן לחטיבות אש וקיבלו ובידיהם יכולות אחרות לחלוטין ממה שהיה להם רק לפני שנים ספורות, חיל התותחנים לא השתנה באופן מהותי במבנה שלו. חיל טילים כפי שרואה אותו שר הביטחון בחזון שלו זה כבר סיפור אחר לחלוטין, שידרוש משאבים אחרים בתוך הצבא ומבנה ארגוני אחר לחלוטין. החלטה עתידית להשקיע ביכולות לירי טילים למאות קילומטרים מהיבשה כדי לספק עוד אלטרנטיבה לחיל האוויר, תדרוש מן הסתם גם הקטנה של סד"כ המטוסים של חיל האוויר. בכל מקרה אחר העלויות הכספיות יהיו גדולות אפילו על תקציב הביטחון הגבוה של מדינת ישראל.