היחסים שוב מתקררים: נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ביטל ביקור של מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, בעקבות מכתב "תובעני" שקיבל מפקיד בכיר בפיונגיאנג, זאת שעות ספורות בלבד לאחר ההכרזה על הביקור, כך דווח הלילה (שלישי) ב"וושינגטון פוסט". לפי ה"פוסט", שציטט שני בכירים בממשל האמריקאי, המכתב נשלח על ידי קים יונג צ'ול, סגן יו"ר הוועד המרכזי של מפלגת הפועלים של קוריאה הצפונית, אשר הוביל את סבב השיחות האחרון שבו השתתף פומפאו.



בדיווח נטען כי התוכן המדויק של המסר אינו ברור, אך מדובר היה במסר לוחמני שהביא את טראמפ ופומפאו לבטל את הביקור. הנסיעה המתוכננת הוכרזה ביום חמישי האחרון, ופומפאו התכוון להציג במהלכה בפני עמיתיו הצפון-קוריאנים את השליח החדש למדינה, סטיבן ביגון.



טראמפ וקים בימים יפים יותר. צילום: AFP
טראמפ וקים בימים יפים יותר. צילום: AFP



בפועל, ביטול הביקור הוא הפעם הראשונה שבה טראמפ מודה בפומבי כי מאמציו להביא את קוריאה הצפונית לפירוק מנשק גרעיני נעצרו מאז הפסגה שקיים ב-12 ביוני עם מנהיג המדינה המסוגרת, קים ג'ונג און.



אמצעי התקשורת הממלכתיים בפיונגיאנג האשימו את ארה"ב בביצוע "עסקה כפולה" ויצירת "מזימה זדונית" נגד המדינה, אך לא הזכירו את ביטול ביקורו של פומפאו.



בכירי מודיעין באמריקה הביעו שוב ושוב ספקות לגבי נכונותה של המדינה המבודדת בעולם לוותר על הנשק הגרעיני שלה, ולא ציפו כי נסיעתו של פומפאו תניב תוצאות חיוביות.