"בשעה טובה, הזמן להוציא את תקליט הבכורה שלי הגיע", הכריז שחר אריאל קבל עם ועדה בפרויקט גיוס ההמונים "הדסטארט". מתברר שהוא - מי שניהל את אביו הדגול מאיר ז"ל, ביים בטלוויזיה את "האח הגדול", למרבה ההפתעה, תמלל שירים לקולגות, כולל שלומית אהרון ויזהר אשדות והופיע עם אחיו אהוד - לקח את הזמן. רק כעת, מקץ עיכוב של שש שנים, מפציע האלבום המובטח הנקרא פשוט בשמו. מתברר שההמתנה השתלמה, ומבחינת האיכות התפוח בגינת אריאל נפל לא רחוק מהעץ. מופע ההשקה יתקיים היום (שני), 22:00, זאפה תל אביב.



מדוע התעכבת כל כך הרבה זמן?
"כי רציתי את הטוב ביותר והתעקשתי על פטריק סבג כמפיק המוזיקלי של האלבום. בין לבין הוא היה עסוק עם זמרים ששילמו לו הרבה יותר, ולא נראה לי נכון לגרום לו לביטול פרנסה".



אלבום בכורה רגע לפני גיל 50 זה ניסיון ללכוד את הזמן הבורח, לקפוץ על העגלה בזמן, בטרם יהיה מאוחר מדי?
"אני לא יודע אם זה ככה, אבל מאז שידעתי שיש דברים שאני רוצה להגיד ועומד מאחוריהם והרגשתי שאני בשל להוצאת האלבום בלי להתרסק בגלל כישלון מסחרי או רדיופוני - וגם לא אסתחרר מהצלחה - בער לי להוציא את האלבום".





וכשהדבר קורה?
"אז עוברת בי התרגשות מאוד גדולה. אני מרגיש כמי שהוליד תינוק".



אפשר להגיד שהאלבום הזה נולד בהשראת אביך?
"השפעתו של אבי ניכרת בי בכל מי שאני כבן אדם. מינקותי אני קשור בו, לאו דווקא כמאיר אריאל האמן הידוע, אלא כאבא שלי, שאני אוהב אותו ולומד ממנו ומקבל ממנו תורת חיים. אני לא מנסה לחקות אותו ככותב, כי הוא חד בדרא, כמו שאומרים בארמית: אחד בדורו. הוא משפיע עלי בתוכני השירים שלי ובמבנה שלהם".



הכבשה השחורה


בעוד שמאיר אריאל נחשב לאחד מאבירי השפה העברית, מחדשיה וממציאיה, בנו בכורו קורא בשיריו פה ושם תיגר עליה ומנקד איך שבא לו. וכשהוא שר - "כבשה שחורה, רוצים אותה מחוץ לעדר", למי הוא מתכוון, לעצמו? "השיר בפירוש נכתב עלי בעקבות חוויות שעברתי", מודה אריאל ומוסיף: "אם הוא מביא מזור למישהו שחש בדידות ומרגיש מחוץ לעדר, עשיתי את שלי".



לאילו חוויות אתה מתכוון?
"הייתי ילד די חריג בקיבוץ (משמרות - יב"א) שקידש את הכלל על חשבון הפרט. משם הכל התחיל".



רוב שירי האלבום הולחנו על ידי יובל סלע, חברו ושכנו בפרדס חנה־כרכור. את הנותרים הלחינו עפר שכטמן ואוריאל בן חיים. "יובל ואני נפגשנו לפני כ־20 שנה ומאז אנחנו כמו דוד ויהונתן, כשנפשי נקשרה בנפשו ואני מאמין שכך גם מצדו", מציין אריאל. "כאחד שכמעט לא מלחין שירים, יש לא מעט נקודות השקה בינינו, כשהוא רק מלחין".


מאיר אריאל. צלם : אמיר מאירי
מאיר אריאל. צלם : אמיר מאירי


והקשר עם פטריק סבג?
"ההיכרות בינינו החלה במקביל לזו עם יובל. הקלטתי באולפן שהיה באיזה חדר אצלו בבית סקיצות ראשונות, וזכיתי לכך שאבא שמע אותן. מאז שמורה לו פינה חמה בלבי. החלטתי סופית שאני רוצה רק אותו כמפיק, בעקבות מה שעשה באלבום משירי ר' יהודה הלוי שהוציאה אתי אנקרי. חשוב לי שיעבוד איתי מי שיש לו כבוד למילים".

באופן לא מפתיע, אריאל שם דגש על המילים. מאז ומתמיד הוא היה הילד של אבא, נלווה אליו בעבודתו כרכז הכותנה בקיבוץ, הגיח עמו להופעות ובצבא התגייס בעקבותיו לצנחנים. כשהשתחרר, לקח את אביו כפרויקט אישי, ניהל אותו והשתתף בהפקת תקליטיו. "בניגוד למה שכתבו, הוא אף פעם לא חי בדוחק", חשוב לו להבהיר.

גזר הדין

אחרי לימודי קולנוע ב"קמרה אובסקורה", אריאל ג'וניור ביים והפיק בטלוויזיה, לצד כתיבת שירים במחברת שמלווה אותו מנעוריו, הרבה לפני שעלה על במות. ב־2009 הסתבך עם החוק. הכותרות בעיתונים ובאתרים דיווחו כי תיווך בין סוחר סמים לאמו ונגזרו עליו 20 חודשי מאסר. "במשטרה ידעו שזה היה מקרה של ילד שניסה לעזור לאמא שלו, בלי שהיה לו עבר פלילי כלשהו", הוא מספר ומוסיף: "הפעילו נגדי על תנאי שחטפתי, אחרי שלקחתי על עצמי תפיסת סמים אצלה, מתוך רצון לשמור עליה מפני אימת הדין. כולם היו להוטים לפרסם את גזר הדין, בעוד שמהזיכוי שלי, אחרי שערערתי על גזר הדין, התעלמו".

שני האחים אריאל חזרו בתשובה בהשפעת מה ששמעו אצל אביהם: "אודי (צעיר משחר בשמונה שנים - י.ב"א) חזר בתשובה אחרי שאבא שלנו נפטר, ובדרך הקלאסית, אחרי שנהיה חסיד ברסלב. אני, שהיה לי יותר זמן ממנו עם אבא, התחברתי למקורות מאהבת הארץ, העם והעברית - ולא הרחקתי מכך עד שהלכתי בעקבות אשתי, דנה, השם יברך אותה, אחייניתו של הרמטכ"ל דוד אלעזר ז"ל, שבאה מבית חילוני להחריד של ניצולי שואה וחזרה בתשובה לפניי".



"דנה היא החצי הטוב שלי", מצהיר שחר, שאת ראשו מעטרת כיפה לבנה גדולה. הם הורים לשלוש בנות, "פלאיות" כהגדרתו - נועה (14), טליה (10) ואילה (8). לדבריו, הן גדלו על מורשת סבן וכבנות של חוזרים בתשובה שלא שייכים לשום קהילה.

נראה שהלפיד האמנותי בשבט אריאל עובר אליהן. נועה מתחילה את לימודיה בתלמה ילין. "כשנועה באה להיבחן שם, אף אחד לא ידע מאיזה בית היא באה", הוא גאה בה. "נועה שרה, מנגנת וכותבת, אבל התקבלה למגמת ציור ואמנות פלסטית".

איך החזרה שלך בתשובה הסתדרה עם בימוי "האח הגדול"?
"למרות שאני לא נוהג להתייעץ עם רבנים, פניתי לרב שגרם לאשתי לחזור בתשובה. הוא אמר שאוי ואבוי לי אם לא אלך לתוכנית ואדחה פרנסה ששלח לי השם".

בדברי התודה לאביך בדף התודות של האלבום, אתה כותב: "מחכה לשבת איתך על קפה, בגוף ממש, עוד בעולם הזה, בתחיית המתים".
"בשיר 'יעלה לדודי' הבאתי את תיאור גן העדן, כדבריו. אדם צריך להאמין, לא?".