אמון הציבור בתקשורת הישראלית נמצא אי שם בתחתית החבית. שלושה מכל ארבעה ישראלים לא מאמין לתקשורת הישראלית. גם האמון בבית המשפט העליון לא מחמיא במיוחד. שניים מכל חמישה ישראלים מצהירים שיש להם אמון מועט אם בכלל בבית המשפט העליון. כך על פי סקרים עדכניים של המכון הישראלי לדמוקרטיה.



הדלפת פסק הדין בערעור של נוחי דנקנר ל"ערוץ עשר" מגורם עלום בבית המשפט העליון, 40 דקות לפני שפסק הדין הגיע לידי הצדדים, לא מוסיפה במיוחד לאמון הציבור בהיכל הצדק, אם כי יש להאמין ולקוות שההדלפה הגיע מפקיד זוטר בהנהלת בתי המשפט ולא מלשכות השופטים. החלטת תחקירנית "חמש עם רפי רשף" של הערוץ להודיע על פסק הדין לדנקנר במין עליזות לא ברורה ואחר כך לפרסם את הקלטה השיחה – לא מוסיפה בלשון המעטה לאמון הציבור בעיתונות ובעיתונאים. רשף צייץ את הקלטת השיחה וכתב "הדר אביר תחקירנית "חמש עם רפי רשף" מודיעה ראשונה לנוחי דנקנר על החלטת בית המשפט העליון לשלוח אותו לשנת מאסר נוספת". עיתונאי ערוץ 10 הגיב "גדול" על ההקלטה, אך לא ברור מה גדול כאן חוץ מתחושת המיאוס של מאזיני השיחה.




נוחי דנקנר. צילום: פלאש 90
נוחי דנקנר. צילום: פלאש 90



פגיעת בומרנג



הפרסום היה חסר כל רגישות בסיסית וחסר כל תועלת ציבורית ופגע בצורה שאיננה הוגנת בנוחי דנקנר. מה בדיוק גילינו בהקלטה הזו? שהתחקירנית החרוצה הצליחה להשתמש בהדלפה ובמסירות נפש הקדימה את השופטים והודיעה לדנקנר שהוא קיבל עוד שנה בכלא? זכינו לקבל תיעוד מרהיב כיצד מגיב אדם כששומע מעיתונאי על החמרה בעונשו. בטוחני שפרס סוקולוב יוענק השנה לרפי רשף וכל צוות התכנית. אני כבר מחכה לפרקים הבאים בתכנית הריאליטי של רפי רשף. 



הנה כמה הצעות עתידיות: 



1. ‏תחקירנית "חמש עם רפי רשף" מודיעה ראשונה לחולה מה אומרות תוצאות הביופסיה שלו. צפו בתיעוד הבלעדי! 



2. אפרים נהרג בתאונת דרכים. התחקירנית מודיעה לראשונה לאשתו אורית על מות אבי ילדיה. האזינו לשיחה! 



3. "כן, זה הבן שלך. לא, קשה להאמין שיש טעות בזיהוי. שמעתי ממד"א שהוא מת. הפסיקו החייאה. סמוך עליי. לדעתי פיגוע אבל אולי סתם נהרג בקטטת שיכורים" – הודעה על נפילת הבן שלא תרצו להחמיץ.



את עונשו דנקנר קיבל מבית המשפט, אך חבורת רפי רשף החליטה להוסיף לו עונש נוסף רק כי הם יכולים. לצערי העיתונאים אינם מבינים שפגיעתם היא מכת בומרנג, שחוזרת היישר אל העיתונאי המפרסם ואל העיתונאים בכלל. אמון הציבור בתקשורת נמצא בשפל מביך ומביש לא במקרה. אנחנו העיתונאים נדרשים לחשבון נפש, וחודש אלול הוא זמן טוב לכך. אך הפתרון נמצא בידיים של הציבור: אל תסבלו בשקט ואל תסבלו בכלל. אל תסתפקו בתלונות ובהאשמת "התקשורת" או "התשקורת".



תצביעו בשלט, בעיניים או בלחיצת כפתור. מי שמבזה את המקצוע, תתעלמו ממנו. מי שבסל ערכיו יש אך ורק שיקולי רייטינג, תפגעו בו בבטן הרייטינג. בידי הציבור היכולת להבריא את המדמנה התקשורתית ולחזק את "המחנה המתון". מי שמבזה את המקצוע, תתעלמו ממנו. מי שבסל ערכיו יש אך ורק שיקולי רייטינג, תפגעו בו בבטן הרייטינג. בידי הציבור היכולת להבריא את המדמנה התקשורתית ולחזק את "המחנה המתון". אם רייטינג תכניתו של רפי רשף יצנח בעקבות הפרסום המכוער, רשף יחשוב פעם שנייה לפני שהוא מחליט לשחות בסגנון חופשי בביוב. 



אם תרצו, אין זו מדמנה.