ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר לפני כשבועיים מסר חשאי לבית הלבן, לפיו עמדת ישראל בנושא אונר"א השתנתה, וכי היא תומכת כעת בהפסקת כל המימון האמריקאי לארגון, כך דווח הערב (ראשון) ב"חדשות עשר". על פי הדיווח, נתניהו העביר את ההתחייסות ללא כל דיון משמעותי עם מערכת הביטחון.

לדברי ארבעה פקידים ישראלים בכירים, עד לפני מספר שבועות, המדיניות היתה כי יש להימנע מקיצוץ מלא ומיידי במימון אונר"א, ובמיוחד לא את המימון לפעילות ברצועה, מחשש לקריסה הומניטרי והידרדרות ביטחונית. עמדה זו נתמכת על ידי השב"כ, צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. היא הועברה במשך תקופה ארוכה כה לבית הלבן ולקונגרס האמריקאי.
אלא, שראש הממשלה החליט לשנות את העמדה הישראלית לפני מספר שבועות, ולתמוך בקיצוץ מלא ומיידי של הסיוע לסוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים. נתניהו העביר את המסר על שינוי המדיניות בית הלבן ולבכירים בוועדת ההקצבות של הסנאט באמצעות השגריר בוושינגטון רון דרמר.

הפקידים הבכירים ציינו, כי ראש הממשלה החליט על שינוי המדיניות ללא כל דיון בנושא בקבינט המדיני-ביטחוני וללא דיון משמעותי עם בכירי מערכת הביטחון. הפקידי הבכירים ציינו כי רבים במערכת הביטחון הופתעו משינוי העמדה הישראלית וכלל לא ידעו עליה. "לא הבנו מאיפה זה הגיע", אמר גורם אחד במערכת הביטחון.

כזכור, מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה בסוף השבוע האחרון, כי המימון לארגון אונר"א, המסייע לפליטים פלסטינים, יופסק באופן מוחלט. הדבר מתרחש פחות מיממה אחרי שהוושינגטון פוסט דווח על ההחלטה הצפויה. העיתון העריך כי ההכרזה תתבצע בשבועות הקרובים וכי הממשל צפוי להביע את מורת רוחו בנוגע להתנהלות הארגון ועל כוונתו שלא להכיר במספר הפליטים שאליו טוענים הפלסטינים ואונר"א אלא רק בעשירית מהם.
 
בתקופה האחרונה פורסמו דיווחים רבים בנוגע לשינוי בגישת ארצות הברית כלפי הפלסטינים והסכסוך הישראלי-פלסטיני אותו מוביל ממשל טראמפ. בין השאר הודיעה מחלקת המדינה האמריקאית על קיצוץ של 200 מיליון דולר בתקציב הסיוע לפלסטינים לפני כשבוע. מקור במחלקת המדינה אמר אז לסוכנות רויטרס כי "ארצות הברית בחנה את הסיוע לרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון ורצועת עזה כדי להבטיח שהכספים מושקעים בהתאם לאינטרס האמריקאי", והוסיף כי כתוצאה מאותה הבחינה והנחייתו של טראמפ "אמריקה תעביר יותר מ-200 מיליון דולר שהיו אמורים להגיע לתוכניות ברשות הפלסטינית ועזה לפרוייקטים בעלי עדיפות גבוהה במקום אחר".
 
המהלכים האחרונים ממשיכים את הקו הסותר של הממשל האמריקאי הנוכחי, כאשר מצד אחד הוא מודיע על רצונו להגיע ל"עסקת המאה" בין ישראל לפלסטינים, ומדגיש את היותו מתווך נייטרלי בסכסוך, ומצד שני מתעמת פעמים רבות עם הרשות הפלסטינית, שניתקה קשר עמו אחרי הצהרת הנשיא דונלד טראמפ כי הוא מכיר בירושלים כבירת ישראל, והעברת השגרירות אליה.