הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 10, צבי יחזקאלי, התראיין היום (שני) בתכניתם של אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM, ודיבר על יוזמת הקונפדרציה, בה תומך אבו מאזן. "ההיסטוריה במזרח התיכון הוכיחה שאין אחד שיכול להתקיים באוטונומיה תרבותית-דתית תחת שלטון אחר", אמר.

"קונפדרציה היא חיבור בין כמה מדינות עם שלטון אחד, ששולט על הכל. זו סוג של עצמאות אוטונומית עם שלטון גג. גרמניה היא סוג של קונפדרציה אם אני לא טועה. הייתה פעם יוזמה כזו בשנת 88, כשפרס וחוסיין הגיעו למסמך, אך כשהמלך חוסיין ראה את האינתיפאדה הוא התחרט. זה בדיוק מה שקורה עם הפלסטינים בירדן, הם חיים את חייהם בזהות פלסטינית, אבל בשלטון הכללי ומדיניות החוץ של הירדניים", הסביר הפרשן.

"בעצם רצו שיהיה לפלסטינים אח בוגר", סג"ל חידד, "הפלסטינים לא מסוגלים להקים מדינה, ולכן ממנים להם אפוטרופוס בממלכת ירדן שיאפשר את היכולת לשלוט בשטח באמצעות אח גדול". בתגובה לכך ענה יחזקאלי כי "זה לא בגלל שהם לא יכולים, אלא בגלל שהם מסוכנים לבדם. אבו מאזן נתן תשובה יפה כשאמר שאם רוצים שיתקיים חיבור, גם ישראל צריכה להתחבר ולדאוג לאלו שמתחתיה. ברור שישראל לא מעוניינת בכך, כי במיידי המאזן הדמוגרפי שלה ישתנה".

"אני יודע שבעולם הערבי קונפדרציה שכזו לא עובדת, כי כל ריבון רוצה לשלוט בשטח שלו, ולקיים חיים אוטונומיים תרבותיים על טריטוריה, ולכן הוא חייב להיות שליט. ההיסטוריה במזרח התיכון הוכיחה שאין אחד שיכול להתקיים באוטונומיה תרבותית-דתית תחת שלטון אחר. בעולם זה יכול לקרות כי יש פירוז נשק. במזרח התיכון אין פירוז נשק אלא רק צבירת נשק", הוסיף. 



עוד הוסיף יחזקאלי כי "התחושה של הרשות היא שחמאס פנה לרומן עם ישראל מאחורי הגב, בטענה שלא צריך פיוס וניתן להגיע להסדרה. אבו מאזן קלט שאם הוא לא מתעורר ישכחו אותו, הוא מרגיש שמדירים אותו מהמשחק, וזה נכון. אין לו כלום עם האמריקאים, והשיח נגד אמריקה חוצה את נקודת האל חזור בקרוב".

"אל תשכחו שטראמפ הגיע לישראל כדי לשנות עקרונות, לזעזע את זכות השיבה ואת סוגיית ירושלים. זכות השיבה היא היסוד המכונן של הפלסטינים, אפילו ערפאת לא רצה לגעת בה. בפעם הראשונה מישהו מתעסק בזה ומטפל בזה, כנ"ל לגבי ירושלים. מדוע מדינות ערב נתנו אור ירוק לעסקה ולהעברת השגרירות? כי בסופו של דבר נמאס להם שהפלסטינים אומרים 'לא' לכל עסקה. הקערה התהפכה על פיה של אבו מאזן, הוא לא מבין את הסדר החדש", אמר הפרשן לענייני ערבים. 


"אבו מאזן קיבל מפה שנותנת לו כמעט את כל הגדה, הוא התבקש לחתום עליה אך לא חזר עם תשובה. זה שאבו מאזן אמר שהציעו לו פתרון זה אומר שהוא מהרהר על פתרון ביניים, כשהוא ימות מה יישאר? אני רואה בזה סוג של איתות שגם הוא מוכן למשהו יצירתי", סיכם יחזקאלי. 

אבו מאזן. צילום: AFP