חברת תעופה אזרחית איראנית חשודה בהברחת נשק לתוך לבנון והמיועד לחיזבאללה ולמפעלי הנשק האיראניים במדינה, כך אומרים גורמי מודיעין מערביים לפוקס ניוז. לדברי אותם גורמים, הם חשפו את הנתיבים הלא צפויים שמשטר האייתוללות לוקח על מנת להימנע מחשיפה. 

גורמי המודיעין זיהו שתי טיסות חריגות ונדירות של חברת Qeshm Fars Air מטהרן לנמל התעופה הבינלאומי בביירות במהלך החודשיים האחרונים. הטיסה הראשונה, שיצאה ב-9 ביולי, היתה של מטוס בואינג 747, שהמראיה משדה תעופה צבאי בבירת איראן, עצרה לתחנת ביניים בנמל התעופה של דמשק והמשיכה ב"נתיב טיסה לא אופייני" לביירות. 

על פי נתוני הטיסה, שהגיעו לידי פוקס ניוז, מסלול הטיסה עבר מעל צפון לבנון ולא עבר בנתיב טיסה מוכר. גורם מודיעיני באזור אמר כי "האיראנים מנסים למצוא נתיבים חדשים להבריח נשק מאיראן לבעלות בריתה במזרח התיכון, כשהם בחונים את היכולות של המערב לעקוב אחריהם".

נתיב הטיסה החשודה הראשונה מטהרן לביירות. צילום: flightradar24, google maps
נתיב הטיסה החשודה הראשונה מטהרן לביירות. צילום: flightradar24, google maps
גורמי מודיעין מערביים טוענים כי מטוס הג'מבו נשא רכיבים לייצור אמצעי לחימה מדויקים במפעלים בלבנון. ארצות הברית וישראל, כמו שירותי מודיעין של מדינות מערביות נוספות, סיפקו ראיות שאיראן הפעילה מפעלי נשק בלבנון, סוריה ותימן.

כזכור, בסוף השבוע נחשף בסוכנות הידיעות רויטרס, כי איראן העבירה טילים ארוכי טווח לעיראק, על מנת להקשות על הפגיעה בה. מדובר בטילים שמסוגלים לפגוע בתל אביב. על פי שלושה גורמים איראנים, שני מקורות מודיעין עיראקיים, ושלושה בכירים אירופים, טהרן העבירה חודשים האחרונים את הטילים לבעלות בריתה בבגדאד, תוך מתן הוראות לייצור עצמי שלהם. "ההיגיון מאחורי המהלך הוא שתהיה תוכנית גיבוי לאיראן במקרה שבו תותקף", הסביר אחד הבכירים האיראנים לסוכנות הידיעות. הוא ציין כי "מספר הטילים לא גבוה, אך ייתכן שיגדל במידת הצורך". 


גורם מערבי הוסיף: "נראה שאיראן הופכת את עיראק לבסיס טילים קדמי שלה". מפקד בכיר במשמרות המהפכה הזהיר כי "יש לנו בסיסים במקומות רבים ועיראק היא אחד מהם. אם ארצות הברית תתקוף אותנו, אז החברים שלנו יתקפו את האינטרסים האמריקניים ואת בעלי הברית של ארה"ב באזור".



נתיב טיסה לא אופייני


הטיסה השנייה יצאה ב-2 באוגוסט. הטיסה, שמספרה QFZ9960, נחתה ביירות לאחר שהמריאה מטהרן. הפעם לא היתה עצירה בדמשק, אולם נתיב הטיסה היה מוזר יחסית ועבר מעל טורקיה והגיע ללבנון ממערב, מעל הים.

נתיב הטיסה החשודה השנייה מטהרן לביירות. צילום: flightradar24, google maps
נתיב הטיסה החשודה השנייה מטהרן לביירות. צילום: flightradar24, google maps
חברת התעופה Qeshm Fars Air נחשבת לאחת מהחברות שהן "כאילו אזרחיות" ומשמשות להרחת נשק על ידי משמרות המהפכה וכוח אל קודס. באופן רשמי, החברה הפסיקה לפעול ב-2013 בעקבות ניהול גרוע, אבל שבה לפעול תחת הנהלה חדשה כעבור ארבע שנים. על פי הידוע, יש לה שני מטוסי בואינג 747 בצי שלה. במועצת המנהלים של החברה יושבים שלושה נציגים המשתייכים למשמרות המהפכה.