31% מכלל ציבור הישראלים החוגגים את חגי תשרי צפויים לרכוש פחות מזון לקראת ראש השנה: 21% מסיבות כלכליות ו־10% מסיבות אחרות. כך עולה מהסקר השנתי של עמותת חסדי נעמי. הצעירים, שגם מתארחים יותר בחג ומבשלים פחות, מעידים על מגמת חיסכון בקניות לחג: 22% מבני ה־30 ומטה לעומת 19% מבני 30 ומעלה.



את הפערים החברתיים אפשר לראות בבירור בפילוח נתוני הסקר על פי מגזרי האוכלוסייה ועל פי אזורים בארץ. כך, למשל, עולה כי ככל שהמשפחה דתית יותר, כן היא נוטה יותר לצמצם את היקף קניות המזון לחג מסיבות כלכליות, נתון המשקף את אחוזי העוני הגבוהים בחברה החרדית. מדובר ב־18% מהמשפחות החילוניות לעומת 24% בקרב משפחות דתיות או חרדיות. חרדים יוציאו על סל קניות מזון לחג 832 שקל בממוצע, דתיים יוציאו 1,092 שקל וחילוניים 1,152 שקל. בקרב אלו שציינו שירכשו פחות מזון לחג בהשוואה לשנה שעברה, כאמור 31% מהציבור, 69% ציינו שיחסכו ביין ובדברי מתיקה, 60% במוצרי בשר, 37% בדגים ו־12% במוצרים אחרים. החרדים יחסכו בבשר יותר מכל מגזר אחר - 67% מהחרדים ו־62% מהדתיים, לעומת 55% מהחילונים.



ההוצאה הממוצעת לקניות לחג נאמדת ב־ 1,123 שקל, ומפילוח הנתונים על פי אזורים משתקפת התמונה המצערת שלפיה ככל שמתרחקים ממרכז הארץ, עלות הסל לחג יורדת, ולאו דווקא מפני שבפריפריה זול יותר חלילה. אדרבה, המגוון והבחירה בין המרכולים המקומיים מצומצמת יותר, וכמו כן לאנשים בפריפריה יש פחות כסף, יחסית. בדרום הארץ ישקיעו הכי פחות כסף בסל המזון לחג - 1,012 שקל. אחריהם תושבי הצפון - 1,026 שקל, תושבי ירושלים - 1,033 שקל, תושבי חיפה - 1,037 שקל תושבי השרון - 1,127 שקל ותושבי תל אביב - 1,165 שקל.



"הלב מתקשה להכיל את הכאב"


רק 11% מקרב אלה המעידים על עצמם כבעלי הכנסה מעל הממוצע חוסכים השבוע מבחירה בקניות לחג. ההוצאה הממוצעת בקרב בעלי ההכנסה הגבוהה על ארוחת החג היא כ־1,165 שקל למשפחה, בהשוואה ל־26% מבעלי ההכנסה מתחת לממוצע שההוצאה שלהם לחג עומדת בממוצע על 804 שקל בלבד


למשפחה.



בעמותת חסדי נעמי מציינים כי ההוצאה הממוצעת לקראת שנת הלימודים הקרובה היתה כ־2,200 שקל למשפחה. לדברי העמותה, "הסמיכות בין שנת הלימודים לראש השנה מכבידה כלכלית על המשפחות, וכאשר מדובר במשפחות שנתמכות על ידי עמותות מלכתחילה הרי שעל אחת כמה וכמה".



משה כהן, מנכ"ל חסדי נעמי מוסיף: "בעוד שהרגליים והידיים של כל המתנדבים שלנו בימים אלה עובדות במרץ, הנשמה והלב מתקשים להכיל את הכאב של כל כך הרבה קשישים, ילדים ומשפחות נזקקות. אנו עובדים במלוא הכוח, המחסנים מלאים ומתמלאים בכל טוב אך זה לא מספיק. נותר זמן קצר עד לחג ואנחנו זקוקים לכל סיוע אפשרי".