בעקבות מכתב התמיכה שפרסמו חברי הרשימה המשותפת ביו"ר מפלגת הלייבור הבריטית ג'רמי קורבין מעל דפי עיתון "הגרדיאן", הגיש אתמול ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) קובלנה לוועדת האתיקה של הכנסת. בפנייה הזכיר יוגב כי קורבין זוכה לביקורת רבה בשל התעלמותו מגילויים אנטישמיים בתוך מפלגתו. "קורבין עצמו אינו חף מיחס פוגעני כלפי העם היהודי בכלל ומדינת ישראל בפרט: הוא השתתף באזכרה לזכרם של מחבלי "ספטמבר השחור" שטבחו בחללי הי"א באולימפיאדת מינכן. בכנס עם משוחררי עסקת שליט כינה את המחבלים "אחים", פיאר את נאומיהם והגדיר אותם כ'מרתקים ומחשמלים'", כתב יוגב. 

יוגב אמר הבוקר (שלישי) כי "הח"כים הערבים התירו את דמה של קהילת יהודי בריטניה. תמיכתם בג'רמי קורבן חותרת תחת ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. דמוקרטית, משום שחברי הרשימה פועלים נגד הכרעתה הדמוקרטית של הכנסת מחוץ למדינה. ויהודית, משום שהם מלבינים את תמיכתו של קורבין באנטישמיות. הגיע הזמן שוועדת האתיקה תשים להם קו אדום".

כזכור, ביום שבת ה-2 בספטמבר הפיצו חברי הכנסת יוסף ג'אברין, מחמוד גנאים, ג'מאל זחאלקה ואחמד טיבי מכתב תמיכה בקורבין בעיתון "הגרדיאן" הבריטי. לדבריהם, מדובר באיש של שלום וצדק ה"מתנגד לכל צורה של גזענות, בין אם היא מופנית כלפי יהודים, פלסטינים או כל קבוצה אחרת". נוסיף כי רבה הראשי לשעבר של בריטניה, הרב ג'ונתן זקס, אמר כי ביטוייו של ג'רמי קורבין גרמו ליהודים בבריטניה לחוש איום קיומי. גם יו"ר הסוכנות, ח"כ לשעבר יצחק (בוז'י) הרצוג, ציין שהתגברות האנטישמיות בבריטניה יוצרת חשש ממשי אצל היהודים מפני היפגעות.

ח"כ מוטי יוגב מתעמת עם חברי הרשימה המשותפת. צילום מסך
ח"כ מוטי יוגב מתעמת עם חברי הרשימה המשותפת. צילום מסך

 

יוגב הוסיף במכתבו כי "כמדינה יהודית ודמוקרטית, אנו חייבים להגן על עצמנו מפני הניסיונות החוזרים ונשנים של חברי הרשימה הערבית המשותפת, לחתור תחת ערכיה של מדינת ישראל. כמדינה יהודית, אין אנו יכולים להתעלם מאפשרות הפגיעה באחינו שבגולה". בעקבות הדברים, דורש יוגב מוועדת האתיקה של הכנסת לבחון את התבטאויות חברי הכנסת הערבים ולזמנם לבירור, על מנת למנוע הישנות מקרים בהם חברים בכנסת ישראל מלבינים התנהגות אנטישמית. 

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר הבוקר בראיון לכאן ב' כי בעוד שלא חתם על מכתב התמיכה בקורבין, הוא תומך בעמדותיו ו"לא שמע" אותו מתבטא בצורה אנטישמית. "המאבק נגד אנטישמיות וגזענות זה דבר ערכי שצריך לאחד את כולם. לגבי כל אדם שפגע בחפים מפשע צריך לצאת נגדו אבל המשך הכיבוש הוא הבעיה העיקרית לכולנו. לא צריך לקשר את האנטישמיות לעמדה נגד ממשלת ישראל", אמר עודה.

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר בתגובה: "קורבין הוא אכן איש שמאל אמיתי ואמיץ ומתנגד תקיף לכיבוש ולגזענות ואף שילם מחיר אישי בשל עמדותיו אלה. וכנראה זה הרקע למסע השיסוי נגדו .אנחנו מתנגדים להגדרה של כל ביקורת על ממשלת ישראל כאנטישמיות. בנוגע למגיש התלונה (ח"כ יוגב) כבר הצעתי לו אתמול שלא יישכח לקחת את הכדורים בזמן ומתברר שהוא שכח".

 אחמד טיבי ואיימן עודה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אחמד טיבי ואיימן עודה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




"הוקעה של חוק הלאום"


בתוך כך, יו"ר הרשימה המשותפת עודה ייפגש היום בבריסל עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני. במקביל, יפגשו חברי הכנסת מסעוד ג'נאים, גמ'אל זחאלקה (יו"ר סיעת הרשימה בכנסת), אחמד טיבי,יוסף ג'בארין וטלב אבו עראר עם שר החוץ של לוקסמבורג, ז'אן אסלבורן.

חברת הכנסת עאידהתומא-סלימאן, ומנכ"ל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים,  ג'עפר פרח, יפגשו עם בכירים בשירות קשרי החוץ של האיחוד האירופי. כזכור, פרח הותקף במאי בידי שוטר בעת שנעצר בחיפה, ובעקבות מעצרו פרסם האיחוד האירופי הודעת גינוי למעצר.

הרשימה תבקש במהלך הפגישות "פעילות בינלאומית משמעותית: שכוללת הוקעה של חוק הלאום במוסדות האיחוד האירופי והאו"ם. הרשימה גם תבקש פעילות דיפלומטית נגד הריסת בתים וכפרים בנגב, אלימות והסתה גזענית ואפליה כלכלית וחברתית. בהסכם בין האיחוד לישראל קיים סעיף העוסק במאבק בגזענות ואנטישמיות.

הרשימה המשותפת הודיעה כי תדרוש הכרה במיעוט הלאומי הערבי פלסטיני בישראל, בהתאם להכרזה האירופית להכרה בזכויות מיעוטים. משמעות הכרה זו כי האיחוד האירופי ינהל מגעים ישירים עם ראשי המיעוט הערבי, בעת ניהול מגעים עם מדינת ישראל.