נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה דיבר היום (שלישי) בבית הנשיא, והתייחס ליחסי הסחר בין מדינתו לישראל במהלך אירוע משותף עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, אירוע שלא היה פתוח לשאלות מעיתונאים. דוטרטה אמר במהלך נאומו כי הוא הנחה את צבאו לקנות רק נשק ישראלי, וזאת מכיוון שישראל, להבדיל ממדינות אחרות, לא מציבה תנאים במהלך עסקאות נשק עמה. "לפגישה הבאתי אנשי צבא, ההנחיות לאנשי הצבא שלי זה שבתחום הציוד הצבאי והנשק יש רק מדינה אחת לקנות ממה. והיא ישראל. ארה"ב היא חברה טובה אבל אם נקנה ממנה יש מגבלות, גם סין וגרמניה מטילות הגבלות דומות".



הפגנה בעקבות ביקור דוטרטה בישראל. צילום: תג מאיר

עוד הוא הוסיף ופירט על היחסים בין ישראל והודה לישראל על הסיוע הצבאי והמודיעיני שהיא סיפקה לפיליפינים. "סייעתם למדינתו רבות במלחמה בטרור, ואתם עוזרים לנו לזכות בה", אמר דוטרטה, והוסיף, "אני מקווה לדון בהשקעות כלכליות ומסחר ויש המון הזדמנויות עם ישראל. הרבה פעמים קיבלנו מכם סיוע בתחום המודיעין,  בתחום הטרור אנחנו צריכים להילחם כדי לנצח אוייב משותף. התחלנו להפציץ יעדים במינדאו במסגרת המלחמה הזאת".



ריבלין מצדו הודה לדוטרטה על המקלט שהעניקה הפיליפינים ליהודים במהלך השואה והוסיף כי " יש לנו קשרים חזקים בין המדינות. אנחנו פועלים להגן על עמנו מפני טרור. ברור שנוכל לשתף פעולה. ישראל עושה הכל לבנות את מדינתה בצורה חזקה מבחינה כלכלית ועוד. לקחנו אתגרים שיביאו אותנו לקדמת הבמה העולמית", והוסיף כי "אנחנו פועלים עם כל מדינה שרוצה להילחם נגד טרור. אנחנו עומדים על עקרונות דמוקרטיה ושוויון".



במקביל לפגישה בין שני הנשיאים, נערכה הפגנה נגד אירוח דוטרטה בבית הנשיא, בשל הפרות זכויות האדם שמבצע משטרו, בהן, בין השאר, הוצאות להורג ללא משפט, ואמירות בהן הביע תמיכה בהיטלר. המפגינים צעקו ״בושה״ בשעה ששיירתו של דוטרטה הגיעה למקום וקראו "די כבר להזמין לכאן כל דיקטטור מסוכן״, ״לא רוצים בתור חבר שום גירסה של הצורר״, ״דוטרטה על תדאג, עוד נראה אותך בהאג״ ו״איך לישראל נכנס גם דיקטטור גם אנס".



 יו״ר תג מאיר ד״ר גדי גבריהו אמר בהפגנה ״לא יעלה על הדעת ששבוע לפני ראש השנה מדינה יהודית מארחת אדם שמדמה עצמו להיטלר, גזען ומעודד אונס של נשים. אי אפשר לאחוז את המקל משני קצותיו: להגדיר את המדינה כיהודית ולארח מנהיגים שפועלים בניגוד לערכי היהדות״.