ועדת הפנים של הכנסת, בראשות חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד), התכנסה הבוקר (חמישי) לדיון פגרה מיוחד, בסיומו החליטה להמליץ למליאת הכנסת להקים ועדת חקירה פלרמנטרית של פרשת אי מינויו של גל הירש למפכ"ל המשטרה. שישה מחברי הוועדה תמכו בהצעה, בעוד ששלושה התנגדו לה, וח"כ אחד, בני בגין מהליכוד, נמנע.



הח"כים שתמכו בהצעה הם יואב קיש, מיכאל מלכיאלי, בצלאל סמוטריץ', יהודה גליק, אורי מקלב ואורן חזן. לעומת זאת, אלו שהתנגדו להצעה הם הח"כים מיקי לוי, אייל בן ראובן ויעל כהן-פארן. חבר הכנסת בני בגין נמנע.



יש לציין כי ההצבעה בוועדה היא רק הצעד הראשון בהליך הפרלמנטרי, שכן החלטה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית טעונה אישור של מליאת הכנסת, ולאחר מכן של ועדת הכנסת המחליטה על הרכב הועדה וסמכויותיה.



הדיון נפתח בהתייחסות להדלפה אמש בנושא ניצב יורם הלוי, לפיה התגלתה בבדיקת הפוליגרף שלו "פגם התנהלותי". יו"ר הוועדה ח"כ קיש אמר כי "ניסיון סיכול למועמד למפכ"לות הוא מהלך מסוכן לדמוקרטיה הישראלית. אני מודאג, ואני לא מדבר על גל הירש, אלא על ניצב יורם הלוי. אין לי שום הכרות אישית אתו, ולא הייתה לי אף פעם פגישה אישית אתו. אני מאמין שלהדלפה בעניינו יש מטרה אחת ברורה - ניסיון לשים עליו איקס בתור מועמד. מה שברור לי הוא שבבדיקה שלו לא היה שום חשש לעבירה פלילית. משתמשים בכלי הזה כדי לסכל את המועמדות שלו, ואין חמור מזה". 



"אני פונה ישירות למפכ"ל", הוסיף קיש, "אני רואה בכך אחראי לכך שהמזימה תיכשל. אני מבקש לפעול על מנת לגלות אם מועמד אחר, חס וחלילה, היה מעורב בפרשה. זו פגיעה בביטחון המדינה".



בסוגיית הירש, אמר: "ישבנו בוועדה, שמענו גרסה של שי ניצן על גל הירש, ובתקשורת שמענו אחר כך מוויינשטיין גרסה אחרת. אני אומר לכולם - אנו חייבים לבחון לעומק את העניין הזה. אני מאוד מקווה שאין פה כלום. אני לא יודע מה היה שם, אבל אני יודע דבר אחד: אנחנו חייבים לבדוק את זה".



ח"כ אייל בן ראובן, לעומת זאת, התנגד להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית: "אני קורא למשטרה ולפרקליטות - תסיימו כבר את החקירה בנושא גל הירש. אי אפשר להחזיק בו כך במשך שלוש שנים. צריכים להבין מה קורה לבן אדם". עם זאת, ציין כי הוא "מתנגד לוועדת חקירה פרלמנטרית כי סמכויותיה מוגבלות. זאת תהיה ועדה פוליטית שתתקשה להפיק לקחים עניינים, וסביר להניח שוועדה כזו תפנה לכיוונים לא ראויים, עם חיצים מיותרים לעבר שומרי הסף, ואפילו לעבר חקירות ראש הממשלה. לכן, אני מתנגד לכך בכל תוקף".



ח"כ מיקי לוי תמך בעמדתו של בן ראובן: "אין מקום להקים ועדת חקירה פרלמנטרית. אין לה כלים. רוצים בדיקה? בואו ניקח שופט בדימוס ועורכי דין שיעשו בדיקה עבור הוועדה. ועדת חקירה פרלמנטרית תסכן את הדמוקרטיה ומערכות אכיפת החוק".



ח"כ בני בגין הציעה להקים ועדה חסויה: "יש לנו משטרה אחת וצריך לתת בה אמון מצד אחד, ולהיזהר מהפעלה לא ראויה של סמכות וכוח. המצב עדין במיוחד. לא טוב יהיה אם הממשלה תמנה, ואחר כך במהלך מילוי התפקיד תהיה חקירה או יתגלה פגם שיראה שהמינוי לא ראוי. אני שותף לחששות שהעלה ח"כ בן ראובן מבחינת ועדת חקירה פרלמנטרית או לזות השפתיים כלפיה, ומראית עין שמא יש שם פוליטיקאים שעושים שימוש לא נכון בסמכות הוועדה. אז איך אנו יוצאים מן המצר? יש בידו של היו"ר כלי לבדיקה, על פי הבנתי, שהנו דיסקרטי, סודי, שממנו, על פי ניסיוני, לא דלפו דברים, וזו הועדה הקטנה, שהנה ועדה חסויה. הייתי חבר בה מראשית כהונת הכנסת ועד לפני חצי שנה. זאת ועדת משנה חסויה של ועדת הפנים, ואני רואה בה כלי יעיל".



"חשש לסיכול פוליטי"



טרם פתיחת הדיו הסביר ח"כ קיש את הצורך בהקמת ועדת חקירה, בכך ש"התנהלות המשטרה בפרשה חייבת להיבחן. יש חשש שהיה פה סיכול פוליטי כי למישהו במשטרה לא התאים שגל הירש יהיה מפכ"ל".



"אני בהחלט אעדיף שתקום ועדת חקירה ממלכתית או בדיקה ממשלתית. זה נמצא רק בידי השרים הרלוונטיים. מכיוון שהשרים לא עושים זאת אמשיך בהליך הקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית", אמר ח"כ קיש, אך עם זאת הוסיף כי לא יקדם את ההחלטה אם המשלה תקים ועדת חקירה ממלכתית.



יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, תקף אתמול את כוונת ח"כ קיש להביא להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית. לדבריו "‏ועדה פוליטית היא לא הדרך. ראוי שהשר גלעד ארדן ימנה ועדת בדיקה מקצועית בראשות שופט, זה הדבר הנכון. כל השאר זו עוד הזדמנות להחליש את המשטרה כי זה טוב לרה"מ נתניהו".



גם ח"כ יעל כהן פראן (המחנה הציוני), חברת ועדת הפנים, הביעה התנגדות להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית. "זהו ניסיון להטעות את הציבור ולהשיג כותרות. יש לומר את הדברים באופן ברור - זהו המשך התהליך שמובילה הקואליציה שמטרתו להחליש את המשטרה ואת שלטון החוק", אמרה החכ"ית.



היא הסבירה כי "פרשיית גל הירש בעייתית ומטרידה ביותר, וצריכה בוודאי להיחקר, אך על ידי גורם בלתי תלוי, מקצועי, ולא על ידי גורמים פוליטיים. ואכן, השופט דוד רוזן מונה לחקור את הדברים, וטוב שכך. כנציגת המחנה הציוני אצביע נגד הקמת ועדת החקירה. הקואליציה מנסה להלך אימים על משטרת ישראל ולפגוע בה, ואנו לא ניתן לכך יד".