ארצות הברית נכנסת לתמונה: העברת שגרירות פרגוואי מירושלים חזרה לתל אביב היתה העל סדר היום של שר החוץ החדש, לואיס קסטיליוני, עוד לפני שנכנס לתפקידו, אבל ההחלטה הסופית התקבלה רק בשבוע האחרון, כך מדווח באתר "NOVA Paraguay". באסונסיון ציפו לתגופה חריפה מצד ישראל, אבל סגירת השגרירות הישראלית במדינה היה הדבר האחרון שהם ציפו לו. 
ראשי המדינה לא נועצו עם ארצות הברית לפני קבלת ההחלטה, למרות היחסים הקרובים בין שני הממשלים, בייחוד משרד החוץ. הלילה שוחח סגן נשיא ארצות הברת, מייק פנס, עם הנשיא הפרגוואי, מריו אבדו בניטז. על פי הדיווח, פנס ביקש לדעת מה הוביל להחלטה, כשהרושם הוא שהיא לא התקבלה ברוח טובה בוושינגטון. באסונסיון אמרו כי לא בטוח שניתן יהיה למנוע קצרים בתקשורת ממשל טראמפ, אולם הבהירו כי האמריקאים חייבים לקבל את ההחלטה והיא לא תשונה. 

הנשיא לשעבר הורסיו קרטס, שהעביר את השגרירות לירושלים, תקף בחריפות את החלטת הממשל החדש: "הערכים של התרבות היהודו-נוצרים נבגדו. הנשיא בגד בחברה וברצון של העם הפרגוואי. הוא בגד בידידות בין ישראל ופרגוואי. על מי שהפנה עורף לישראל שילם על כך ביוקר". 
קסטיליוני אמר בראיון שארצו תחזיר את השגרירות לירושלים כשהסכם שלום יושג בין ישראל לפלסטינים. זה מה שהנשיא אמר לפנס. אמש הוא הודיע קסטיליוני על ההחלטה להחזיר את השגרירות לתל אביב ונימק זאת בכך ש"פרגוואי רוצה לתרום להמרצת המאמצים הדיפלומטיים האזוריים להשגת שלום בר קיימא במזרח התיכון". 

בעקבות הצעד הפרגוואי, הורה ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו למשרד החוץ לסגור את השגרירות באסונסיון ולהחזיר לירושלים את שגריר ישראל באסונסיון להתייעצויות. "ישראל רואה בחומרה רבה את ההחלטה החריגה של פרגוואי שתעיב על היחסים בין המדינות".

הפלסטינים, כצפוי קיבלו את ההחלטה בסיפוק ואמרו כי ההחלטה התקבלה הודות למאמץ של שר החוץ, ריאד אל מאלכי, שוחח עם הנשיא הפרגוואי ולחץ עליו הפוך את החלטת קודמו.