הסיכוי לעימות עם חיזבאללה בגבול עם לבנון נמוך, כך מעריך היום (חמישי) קצין בכיר בפיקוד צפון. לדבריו, האפשרות שחיזבאללה יבצע מהלך יזום שיוביל למלחמה הוא קטן ונסראללה יקבל החלטה כזו רק במצב של חוסר ברירה. המצב הפוליטי בלבנון, האחריות של הארגון כלפי לבנון, המכות שספג הארגון בסוריה, לצד משבר כלכלי עמוק וההרתעה הישראלית, מרחיקים את העימות הנראה לעין.



בתגובה לשאלה בתדרוך לעיתונאים לגבי האפשרות שתחת הנחיה איראנית יבצע הארגון פעולה התקפית בגבול נגד כוחות צה"ל, אמר הקצין: "לא חושב שאיראן תוציא את חיזבאללה לפעולה, לא רואה את האיראנים מצליחים להפעיל את חיזבאללה בניגוד לאינטרסים של הארגון. יכול להיות מצב שאינטרסים יתלכדו, אבל ראינו כבר בעבר, שהשיקולים והאינטרסים של נסראללה בלבנון גוברים על דירקטיבה איראנית".



למרות זאת, אמר הקצין הבכיר, כי תפיסת היסוד של המפקדים והכוחות בשטח היא בהיערכות להפתעה מצד האויב. הוא העריך שבמידה וחיזבאללה ינסה לבצע פיגוע בגבול, בידי צה"ל תהיה התרעה מודעינית: רמת המודיעין היום טובה מאוד, עם זאת, הדגיש הקצין, כי המפקדים והכוחות בשטח נערכים לאורך הגבול מתוך תפיסה של אירוע שעלול להתפתח ללא מודיעין מקדים.



"ינסו לבצע פיגוע ולסגת"


הקצין הבכיר בפיקוד הצפון התייחס גם לתרחיש ההתקפה של חיזבאללה בעת מלחמה לחדור לשטח ישראל ולהחזיק בשטח. לדבריו, חיזבאללה הולך ומפתח את התפיסה המבצעית בנושא הזה והלחימה בשנים האחרונות בסוריה שיפרה את היכולות של הארגון גם בתחום: "לחיזבאללה עשויים להיות הישגים בנושא הזה בעת מלחמה, אבל זה יהיה רחוק מאוד ממה שהם מתכננים, אבל בכל מקרה אם זה יקרה, לא יהיה אחד מהם שיצליח לחזור חזרה לשטח לבנון".



לתפיסתו של הקצין גם בארגון מתכננים את דפוס הפעולה לא כפעולה לכיבוש שטח, אלה כתפיסה של כניסה לשטח ישראל, ביצוע פיגוע גדול וחזרה לשטח לבנון, כאשר המטרה העיקרית היא תודעתית בעיקרה. הקצין הבכיר התייחס גם לתרחיש המלחמה מול חיזבאללה ואמר שמבחינת כמויות לוחמים הפריסה הנוכחית של חיזבאללה באזורי הגבול מוגבלת וייקח להם זמן עד שיצליחו לכנס את עיקר הכוח באזור הגבול עם ישראל. הקצין ציין כי צה"ל יידע להתמודד בהצלחה מול האירוע. הבכיר הוסיף כי לתפיסתו ההפרדה שעשתה ישראל בין חיזבאללה ללבנון הייתה טעות ובמיוחד היום אין לה תוקף ולכן בתוכניות המבצעיות למלחמה בצפון, אין הפרדה בין ארגון הטרור למדינת לבנון.



"כוח חיזבאללה שיחדור לא יחזור ללבנון". צילום: רויטרס
"כוח חיזבאללה שיחדור לא יחזור ללבנון". צילום: רויטרס



בניית המכשול מתקדמת


לאור התוכניות של חיזבאללה לחדור לשטח ישראל, בשנים האחרונות השקיע צה"ל משאבים רבים בשיפור המכשול, חפירת מיצוקים ושינוי תפיסת ההגנה בגזרה. בחודשים האחרונים החלה בנייתה של חומת בטון גדולה ועד עכשיו הושלמה בנייתה של 11 קילומטרים באזור ראש הנקרה ומטולה, כאשר השלמת בנית המכשול לאורך 130 ק"מ בגבול עם לבנון תלויה בהמשך תקצוב הפרויקט.



בניית המכשול בגבול נעשה בתיאום מלא עם כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון, כאשר פעם בחודש מתקיים מפגש משולש בבסיס יוניפי"ל בנקורה. בצה"ל אומרים כי המפגשים הללו תורמים לחיזוק ההבנות המשותפות. בנקודות שבהן יש מחלוקת על תוואי בניית הגדר, מלבנים את הפערים באותם דיונים, אבל בצה"ל אומרים כי גם ללא הסכמות המכשול יוקם.



תת אלוף ערן אופיר, ראש מנהלת גבולות ותפר, שאחראי על הקמת הגדרות והמכשול לאורך גבולות ישראל, אומר: "עד עכשיו השלמנו 11 ק"מ מתוך פעימה ראשונה של 13 ק"מ. מדובר בחומת בטון בגובה שישה מטרים שבקצה שלה גדר עם עמודי פלדה בגובה של שלושה מטרים נוספים, כאשר לאורך הגדר מצלמות שמספקות את התמונה של המתרחש בצד הלבנוני". המכשול נותן הגנה מפני ירי ונסיונות לחדור אותו גם באמצעות אמצעי חבלה.



לדברי אופיר, על מנת להשלים את הפרויקט באופן מלא ל-130 ק"מ יש צורך בתקציב של 1.7 מיליארד שקלים וניתן להשלים את הפרויקט תוך שנה וחצי. מטרים ספורים מהגדר החדשה הציב גם צבא לבנון מגדלי תצפית שמטרתם לפקח על בניית המכשול שעד עכשיו עובר בשקט וללא אירועים מיוחדים,