הספירה לאחור לפגישת הפסגה המשולשת בין רוסיה, טורקיה ואיראן, שתיערך מחר בטהרן, בירתה של הרפובליקה האיסלאמית, החלה. שלושת המנהיגים, המארח נשיא איראן חסן רוחאני, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ידונו בעתיד סוריה, במיוחד לאור המתקפה המתוכננת במחוז אידליב שבצפון המדינה.



על פי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים, שלושת המנהיגים ידונו במשבר בסוריה "על כל מרכיביו" ובעיקר בצעדים שיש לנקוט במחוז אידליב. כמו כן, ידונו גם במהלכים שיש לבצע על מנת לעבור לפתרונות פוליטיים במדינה המדממת זה למעלה משבע שנים.



ברחבי העולם עוקבים בדריכות אחר הפסגה, כאשר טורקיה מובילה את הקו של מציאת פתרון פוליטי ובימים האחרונים היא מפעילה את כל כובד משקלה בעניין זה. למרות זאת, צבא רוסיה תקף מספר יעדים באזור אידליב.



כזכור, הפסגה הראשונה בין שלושת המנהיגים נערכה בסוצ'י ברוסיה, ב-22 בנובמבר 2017. הפסגה השנייה נערכה באנקרה שבטורקיה ב-4 באפריל השנה. בשתי הפסגות הקודמות הדגישו השלושה את חשיבות השמירה על אחדות סוריה בכל פתרון עתידי.



דונלד טראמפ. מתנגד להתפשטות האיראנית באזור. צילום: רויטרס



פרשנים טוענים שפסגה זו היא החשובה ביותר, מאחר והיא תסכם את המצב בסוריה מצד אחד, ומעמדם של העקורים והפליטים מחוץ לסוריה והמורדים בצפון המדינה מצד אחר. בין היתר, ידונו המנהיגים לפתרון כולל לטווח ארוך, וכן הדרכים למלחמה בטרור והסוגיות הנוגעות לנרמול המצב בשטחי סוריה.



אנקרה כבר הודיעה על עמדתה בנושאים אלה, כאשר הדגישה כי המטרה היא למנוע נזק ופגיעות באזרחים, שמירה על המצב באידליב – האזור האחרון שנמצא בשליטת המורדים בסוריה. זאת, בנוסף לחששות של טורקיה מאפשרות של גל פליטים שיגיעו לאדמתה, תוצאה של כל מהלך צבאי להשתלטות של משטרו של בשאר אסד ובני בריתו על המחוז. יש לציין, כי ארדואן אמור לקיים מפגש פסגה נוסף עם פוטין בשולי הפסגה המשולשת בטהרן.



בתוך כך, עימות חריף התגלע בין ארצות הברית לאיראן על רקע כוונתו של הנשיא דונלד טראמפ לכנס דיון מיוחד של מועצת הביטחון, בהשתתפות ראשי המדינות החברות, שיעסוק בהפרות של הרפובליקה האסלאמית. שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה כי הנשיא נחוש להבטיח שטהרן פועלת על פי הסדר הבינלאומי כמו כל מדינה אחרת.



לדברי היילי, ארצות הברית מודאגת מהפעילות האיראנית במזרח התיכון, במדינות כמו סוריה, לבנון ותימן. "ההתפשטות האיראנית באזור בתמיכה בטרור, הניסויים בטילים בליסטיים ומכירת הנשק, כולם הפרות של החלטות מועצת הביטחון. אלה דברי שמאיימים על האזור".



שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הגיב להודעה בדף הטוויטר שלו. לדבריו, "יש רק החלטה אחת של מועצת הביטחון הנוגעת לאיראן ודונלד טראמפ מפר אותה ופועל בבריונות כדי שאחרים יעשו אותו דבר. עכשיו הוא מתכנן לנצל את הנשיאות האמריקאית של מועצת הביטחון על מנת להסית דיון שהיה אמור להיות על הפלסטינים, כדי להאשים את איראן בזוועות שארצות הברית ובעלות בריתה השיתו על המזרח התיכון. חוצפה".