נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, תקף את הפלסטינים וההנהגה הפלסטינית בשיחת ועידה טלפונית שקיים היום (חמישי) לרגל ראש השנה עם ראשי הקהילה היהודית, כך דווח בערוץ 10 ובמהדורת החדשות. טראמפ אמר בשיחה כי "הפסקתי להזרים לפלסטינים ולהנהגה הפלסטינית כסף. אמרתי להם 'לא נשלם לכם עד שלא תעשו עסקה עם ישראל'". 



טראמפ התייחס בשיחה גם לתכנית השלום עליה עובדים יועציו ג'ראד קושנר, ג'ייסון גרינבלט ודיוויד פרידמן, ואמר: "הם השיגו התקדמות בהכנת התכנית. אמרו לי שזאת העסקה הכי קשה שיש, ואני מתחיל להאמין בזה, אבל אנחנו נצליח". באשר לסוגיית ירושלים בתכנית השלום הבהיר: "הורדנו את ירושלים מהשולחן". עם זאת, הוא הדגיש כי "האם ישראל תצטרך לעשות משהו טוב עבור הפלסטינים? כן, היא תצטרך, והיא גם תעשה זאת. אני לא יכול לומר מה". 



במהלך שיחת הועידה הצטרף שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן ואמר: "עד חודש יוני 2019 שגרירות ארה"ב בירושלים תכפיל את עצמה, הן מבחינת הגודל והן מבחינת כוח אדם".



נושא נוסף שעלה במהלך בשיחה הוא היחסים עם איראן, בהתייחס לכך טען טראמפ: "כשנכנסתי לתפקיד השאלה היתה מתי איראן תשתלט על המזרח התיכון, כולל ישראל. היום הם מרגישים בטוחים יותר. אני מאמין שהאיראנים יתקשרו בקרוב בשביל עסקה חדשה". 



השגריר דיוויד פרידמן. צילום: רויטרס



בנוסף לכך, אמש נפגשו כעשרים מבכירי הקהילה היהודית, רפובליקנים ודמוקרטים, למפגש מיוחד עם צוות המשא ומתן של טראמפ הכולל את גרינבלט, קושנר והשגרירה באו"ם ניקי היילי. במהלך השיחה, שהבהירה שוב את תמיכת ממשל טראמפ בישראל, הודיעה היילי כי "מי שרוצה שנתרום לו כסף, חייב להפסיק לתקוף את ישראל". בהתייחס להחלטה לקצץ בכספי הסיוע לפלסטינים ולעצור את הסיוע לאונר"א, תקפה היילי את מדינות הערב, ואמרה: "הם אומרים 'אחינו הפלסטינים', אבל לא משלמים. אנחנו נותנים את הכסף והם שורפים לנו את הדגל. זה לא יכול להימשך". 
במהלך השיחה המשתתפים מהצד הדמוקרטי העלו שאלות באשר לנתק עם הפלסטינים בעקבות ההכרזה על ירושלים, ותהו כיצד אפשר לעשות שלום בלי הצד השני. בנושא הזה השיב קושנר: "אנחנו מאמינים ומשוכנעים שהצעדים האלו יקדמו את השלום ושהפלסטינים יחזרו לשולחן בסופו של דבר". גרינבלט הוסיף ואמר: "צריך סבלנות". 

ניקי היילי. צילום: רויטרס