התככים, ההדלפות, המניפולציות, התרגילים וחיסולי החשבונות, כל אלה הופכים בתקופה האחרונה את מה שמתרחש בצמרת משטרת ישראל לגרסת ספידים של "בית הקלפים". רוני אלשיך, שעם כניסתו לתפקידו נראה כמו איש שספק אם ברור לו לאן הוא נכנס, שלא מבין כלום בתקשורת ושלא יודע מה זו פוליטיקה, הוכיח חיש מהר שמדובר ברב־אומן, שהשירות הממושך במקום העבודה הקודם שלו צייד אותו בכמה כלים שימושיים לחיים, ושלא תמיד ברור איפה עוברים הקווים האדומים שלו. 
בשורות הבאות הייתם אמורים לקרוא כאן רשימת שמות של קצינים בכירים במשטרה - בהם כאלה שמפקדים על יחידות מובחרות, בהם כאלה שיושבים בצומתי מידע מודיעיניים רגישים, אחד מהם הוא אפילו מועמד למפכ"לות שהמפכ"ל הנוכחי חפץ ביקרו - שכשלו בבדיקות פוליגרף שנערכו להם במסגרת בדיקה ביטחונית בשב"כ. אתם לא תקראו את זה, למרבה הצער, משום שביום רביעי בלילה, כשבמשטרה הבינו שהדברים הולכים להתפרסם כאן, מיהרו אנשיה לבית המשפט המחוזי בירושלים, ובמעמד צד אחד קיבלו צו שאוסר את הפרסום. 
שימו לב, אירוע אחרי אירוע, למה שהתרחש כאן רק בימים האחרונים. ביום שלישי חשף עמית סגל, בחברת החדשות, שמתחזקת ההערכה שלפיה השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, לא יאריך את כהונתו של אלשיך, שהמחליף הבא שלו יבוא כנראה מתוך שורות המשטרה, ושבעקבות פרשות ההטרדות המיניות של בכירי המשטרה בעבר ארדן צפוי לבקש לראות את מבחני הפוליגרף שעברו המועמדים בשנים האחרונות. 
 

למחרת בבוקר הזכיר ג'וש בריינר ב"הארץ" עד כמה מעורב אלשיך בסיכול היוזמה למנות את מפקד מחוז ירושלים, יורם הלוי, למחליפו. "לפי כמה מקורות", כתב, "אלשיך אמר בשיחות סגורות כי ניצבים המועמדים להחליפו, ובראשם מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, לא מתאימים לתפקיד המפכ"ל". 
אלשיך פועל לסיכול המינוי האפשרי של הלוי כבר תקופה ארוכה. פעם אחת הודלפו טענות לקשרים שיש לניצב הלוי, מאחורי גבו של המפכ"ל, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. אחר כך הופנינו כולנו אל תמונה משותפת של נתניהו והלוי במרוץ האופניים האיטלקי שהתארח לא מכבר בישראל, כאילו שתמונה שבה נראים ראש הממשלה ומפקד המחוז ברחובה של עיר מלמדת משהו. לפני כמה שבועות דווח משום מקום שבמח"ש בודקים תלונות אנונימיות שהגיעו אליהם נגד ניצב הלוי. והשיא היה שלשום בערב, כשברוך קרא פרסם בערוץ עשר שבדיקת פוליגרף, שנערכה לניצב הלוי, הניבה תוצאות בעייתיות. מאיפה יצאה ההדלפה הזו על הפוליגרף של הלוי, ולמי היה אינטרס שהיא תתפרסם? את זה נשאיר לניתוח הפרטי של כל אחד מהקוראים. 
עוד קודם לפרסום הזה בערוץ עשר, פניתי למשטרת ישראל בבקשת תגובה שאליה צורפה רשימה של 12 קצינים בכירים. חלק מהמופיעים ברשימה כשלו בעבר בבדיקות פוליגרף שנערכו להם בשב"כ. חלקם, לא ברור איך, הצליחו להתקדם בארגון מבלי שמישהו דרש מהם לעבור את הבדיקה הזו. בצמרת המשטרה ראו את השמות ונבהלו. קודם נשלח גורם משטרתי להסביר לכותב שורות אלו שכישלון בפוליגרף לא מלמד דבר. כשזה לא עזר, ביום רביעי בלילה, שעה קלה אחרי הפרסום של ערוץ עשר לגבי בדיקת הפוליגרף הבעייתית של ניצב הלוי, יריבו של אלשיך, מיהרו אנשי המשטרה לבית המשפט המחוזי וביקשו להוציא צו מניעה נגד הפרסום שלי. 
פתאום התברר שפרסום תוצאות של בדיקות פוליגרף נראה לצמרת המשטרה עניין חמור מאין כמותו. במעמד צד אחד, בשעה 22:50 בלילה, פרסם השופט כרמי מוסק שני עמודים שבהם קיבל את בקשת המשטרה, שלפיה מדובר ב"פרסום אסור", כשהוא משתכנע כי "על פניו ברור כי עלול להיגרם נזק בלתי ניתן לתיקון לאותם שוטרים, אם הפרסום ייעשה". השופט, מצדו, הזמין אותנו למחרת לדיון בנוכחות שני הצדדים, אחרי שהבהיר כי סיכוייה להתקבל נראים טובים.
אנחנו, מצדנו, סברנו שבשיטת המשחק שמנהל המפכ"ל - כשהמשטרה בוחרת איזו הדלפה מותרת ואיזו אסורה, איזו כדאי להביא לבחינה משפטית ואיזו עדיף שלא - אין טעם להתייצב. 
נכשלים סדרתיים
במשטרת ישראל קיימים כאלף בעלי תפקידים המחייבים עמידה ברמת סיווג גבוהה, בהם קצינים בכירים, רכזי מודיעין ומי שמשרתים ביחידות רגישות. הללו, "רשימת האלף", נדרשים לעבור פעם בחמש שנים מה שבמשטרה מכונה בב"ח - בדיקה ביטחונית חוזרת. מדובר בבדיקה המתבצעת על ידי אנשי שירות הביטחון הכללי, ובמסגרתה הנבדקים נדרשים למלא שאלון המתייחס לסוגיות של מגע עם גורמים זרים, שימוש בסמים, צריכת אלכוהול, הימורים ועוד ולהיבדק בפוליגרף. 
"מדובר בתהליך שנועד להבטיח שבתפקידים ובמקומות שהוגדרו על ידי הרשויות המוסמכות כמסווגים מבחינה ביטחונית, יועסקו ויימצאו רק אנשים שנמצאו מתאימים מבחינה ביטחונית לכך ושהכשרם הביטחוני תקף", הוסבר במסמך משטרתי העוסק בנושא. 
בשנת 2014 נערכה במשטרה סריקה רוחבית, כדי לוודא שכל מי שאמור להיבדק באופן תקופתי אכן נבדק ועבר בהצלחה את הבדיקה. במשטרה הוכנו רשימות, ואחת לחודש דווח מי טרם עבר את המבדק ומי נתקל במהלכו בבעיות. מידע המצוי בידי "מעריב" מצביע על שורה של קצינים בעלי תפקידים בכירים שכשלו בבדיקות הפוליגרף, או שכלל לא ניגשו אליהן. כאמור, נוכח צו בית המשפט לא נפרסם כאן את שמותיהם, רק נציין כי מדובר במפקדים המוצבים בצמתים רגישים ביותר במשטרה. 
נמצא שם, כאמור, ניצב אחד שמקורב למפכ"ל אלשיך, שנכשל בבדיקה אחת ועבר רק בשנייה. נמצא שם קצין בתפקיד משפטי רגיש שנכשל אף הוא. נמצא שם קצין בכיר נוסף שאלשיך מתעתד לקדמו בקרוב, שנכשל בארבע בדיקות פוליגרף ושבעניינו דווח שהנושאים שבהם כשל קשורים בעבירות פליליות חמורות. נמצא שם עוד קצין בכיר, שכשל בשתי בדיקות פוליגרף ולמרות זאת קודם על ידי המפכ"ל לתפקיד פיקודי באחת מיחידות העילית. נמצא שם עוד קצין בכיר אחד, שגם הוא לא הצליח לעבור שתי בדיקות פוליגרף ושובץ לתפקיד רגיש במערך המודיעין. 
כאמור, יש ברשימה גם קצינים שלא ברור איך אבל במשך שנים רבות כלל לא עברו תחקיר ביטחוני וכלל לא נדרשו לעבור בדיקת פוליגרף. מידע המצוי בידי "מעריב" מגלה כי תנ"צ יורם סופר, סגן מפקד מחוז ש"י ומי שקודם לדרגת ניצב בימים אלה ואמור להתמנות לראש אגף השיטור, לא עבר כלל פוליגרף נכון ללפני מספר שנים, ואת התחקיר האחרון שלו עבר בשנת 1988. תת־ניצב יהודה בן עטר, ראש מנהלת הרכבת הקלה במשטרת ישראל, עבר את התחקיר האחרון שלו בשנת 2000, גם הוא ללא פוליגרף. תת־ניצב מרים עזורי, ראש החטיבה לזיהוי פלילי באגף החקירות והמודיעין, עברה גם היא תחקיר נטול בדיקת פוליגרף רק בשנת 1981. תנ"צ אלברט אוחיון, שפרש לאחרונה ושימש סגן ראש אגף התנועה, עבר תחקיר אחרון ב־1989. תנ"צ רחל אדלסברג (פרשה בשנה שעברה), נשיאת בית הדין למשמעת של המשטרה, עברה תחקיר אחרון ב־1980. שני האחרונים גם הם בלי בדיקת פוליגרף. 
כיוון שנתונים אלה אינם מעודכנים להיום, אלא לשנים ספורות לאחור, ביקשתי השבוע ממשטרת ישראל לעדכן אם בשנים האחרונות עברו הקצינים הללו את הבדיקה. במשטרה סירבו למסור פרטים. 
נוסף לשמות שנאסרו בפרסום על ידי בית המשפט ושנכשלו בבדיקות הפוליגרף, יש מקום להזכיר כאן עוד שני קצינים בכירים. האחד, ניצב ג'מאל חכרוש. בהקלטה שפרסם לפני כשנה גיא פלג בחברת החדשות נשמעת סנ"צ סימה ימין ז"ל, אז מפקדת היחידה לביטחון מידע, כשהיא מספרת כיצד המליצה למפכ"ל המשטרה רוני אלשיך להעביר אותו בדיקת פוליגרף מצומצמת בלבד, וגם הסבירה על חכרוש: “הוא לא יכול לעבור פוליגרף". 
לגבי קצין בכיר נוסף, תנ"צ כורש ברנור, חשף עקיבא ביגמן ב"ישראל היום" לפני כמה שבועות כי לא ביצע בדיקות פוליגרף שגרתיות בשנים 2011־2015, אף שכיהן בשנים הללו בתפקידי מודיעין וחקירות רגישים, בטענה שבמועד הבדיקה היה בשנת אבל. 
המסננת של אלשיך
בשנתיים האחרונות הכניס המפכ"ל אלשיך למשטרה נוהל משופר של "התאמה תעסוקתית". מדובר בבדיקה מקיפה הרבה יותר מזו שנעשית בשב"כ, שמתבצעת אחת לתקופת מה או בעת מעבר בין תפקידים, ואמורה ללכוד ברשתה גם קצינים בעייתיים שעוברים בהצלחה את בדיקות השב"כ, שמטבע הדברים מתעניין רק בחשש לעבירות ביטחוניות. המסננת החדשה הצפופה, שבמשטרה מתגאים בה עד מאוד, אמורה לאתר גם אנשי משטרה שמעורבים בעבירות פליליות ולטפל בהם במידת הצורך. 
אז איך יכול להיות שמי שהתקשה לעבור את בדיקות השב"כ מצליח לעבור את אלה של המשטרה, או להתקדם בלי להידרש לעבור אותן? ובכן, מסתבר שהמפכ"ל אלשיך, שאישר לאחרונה את נוהל הבדיקה החדש, לקח לעצמו מנדט מרחיק לכת להתעלם מכל מה שמעלות הבדיקות האובייקטיביות. בנוהל שאישר, בן 15 העמודים, מתחבא סעיף קטן המאפשר למפכ"ל לאשר התאמה תעסוקתית גם למי שנכשל בבדיקות פוליגרף, והוא אפילו לא נדרש לנמק את זה. 
יתרה מכך, ועדה שבראשה יושב המפכ"ל, כשלצדו שניים מפקודיו, יכולה להחליט שהיא פוטרת לחלוטין קצין כזה או אחר מהצורך להיבדק בפוליגרף "אף שעלה לגביו חשש ממשי"... ל"ביצוע עבירות פליליות חמורות... שימוש בסמים מסוכנים... מסירת מידע מסווג ורגיש לגורם שאינו מוסמך... ניצול יחסי מרות". 
כאמור, המסננת המשטרתית אמורה להיות צפופה בהרבה מזו השב"כית. נוכח זה, ונוכח העובדה שלפיה שורה של קצינים שמשרתים היום במשטרה התקשו לעבור את בדיקת הפוליגרף בשב"כ, ביקשתי השבוע מהמשטרה לאשר כי הקצינים הבכירים הללו עברו את הבדיקה בהצלחה. תשובה עניינית לא נתקבלה. במקומה מיהרה המשטרה לבית המשפט כדי למנוע את הפרסום.
תגובת המשטרה: "הקצינים קיבלו סיווג מתאים לתפקידם"
"מבדקים שנעשים במסגרת בדיקות התאמה תעסוקתיות או ביטחוניות במשטרת ישראל, לרבות תוצאות בדיקת פוליגרף, חסויים על פי חוק, וגילוים ופרסומם אסורים על פי דין ומהווים עבירה פלילית שבגינה עונש מאסר. בנוסף פניית עיתון 'מעריב' מכילה מידע חלקי, לא עדכני ולא מדויק, אשר פרסומו מהווה פגיעה קשה בפרטיות ולשון הרע. 
"למען הסר ספק ועל מנת למנוע לזות שפתיים נציין כי כל הקצינים ששמם צוין בפנייה קיבלו את הסיווג המתאים לתפקידם לאחר שעברו את ההליכים הנדרשים בהתאם לפקודות ולנהלים ועל פי הסטנדרט המקצועי המחייב".