פסולת הפלסטיק בדמות הכלים החד פעמיים שאנחנו רוכשים בסופר או אלה שאנחנו אוכלים ושותים בהם את המזון המהיר, ידועה כבר שנים בעולם כאחד התוצרים המזיקים ביותר של התרבות האנושית לכדור הארץ הגורמת בהדרגה לאסון אקולוגי שחונק בראש ובראשונה את בעלי החיים והסביבה הטבעית בים. ישראל מצליחה להאבק בהצלחה בזכות "חוק השקיות" בפסולת פלסטיק בלתי מתכלה אחרת – שקיות הניילון, אבל בכל הנוגע לשימוש בכלים חד פעמיים והגבלתו, עוד יש לנו הרבה מה ללמוד מהעולם.

 

בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בהיקף השימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים בקרב הציבור הישראלי, ובתקופת החגים האזרח הממוצע צורך 51% יותר מוצרי פלסטיק. ישראל מייצרת כ-450 אלף טונות של פסולת פלסטיק בשנה עם עלייה של 1.8% מדי שנה, בדומה למדינות שאוכלוסייתן גדולה פי עשרה משלנו. בעוד שמדינות רבות בעולם כמו צרפת והודו, כמו ערים גדולות בארה"ב ובבריטניה, מחוקקות חוקים המגבילים את ההפצה והשימוש של כלים חד פעמיים בענף המזון ובמרכולים, ישראל נותרת בינתיים הרחק מאחור. גם הקמפיין העולמי בנושא לא הגיע עדיין לתודעת רוב הציבור הישראלי.

 

לכן ביום חמישי האחרון ערכו פעילי ארגון הסטודנטים להגנת הסביבה "מגמה ירוקה" מיצג בכניסה לשוק הכרמל בתל אביב בקריאה לציבור לקחת חלק באתגר "חגים ללא חד פעמיים" ולנבחרי הציבור לקדם חקיקה כמו במקומות אחרים בעולם שתאסור את השימוש בכלים חד פעמיים. בארגון קורים לגולשי פייסבוק להעלות תמונה לרשת החברתית עם התיוג #חגים_ללא_פלסטיק ולתמוך במאבק.

דור שרעבי, מארגן קהילתי בתא מגמה ירוקה להצלת ים המלח ופעיל במאבק הארגון נגד פסולת הפלסטיק, מוסיף: "החתמנו מאות אנשים על עצומה שקוראת לממשלה לקדם מדיניות נגד מגיפת החד-פעמי, משום שכרגע אין לממשלה שום מדיניות בנושא. אם לא נצטרף לתנועה העולמית שרואה בזיהום הפלסטיק אסון אקולוגי, אז על פי מחקרים רבים עד אמצע המאה הנוכחית כמות הפסולת באוקיינוסים ובים תעלה על כמות בעלי החיים".

"עונת הרחצה עדיין איתנו בתקופת החגים וצריך לשים לב - 90% מכלל הפסולת בחופי ישראל מורכבת מפלסטיק כאשר כ-30% ממנה הם כלים חד פעמיים ו20% שקיות". לנושא שמירת הניקיון בחופי הים נרתם זו השנה השנייה גם המשרד להגנת הסביבה לקמפיין שמעביר מסרים גם על הסכנה לסביבה בפסולת הפלסטיק, אבל הדרך להגבלת המכירות של כלים חד פעמיים בישראל עוד ארוכה.