ראש סוכנות הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי, הזהיר את ישראל הבוקר (שלישי) ואמר כי "במידה וייפגעו מדעני גרעין בארצו - ההשלכות יהיו קשות". דבריו באים לאחר שבשנים האחרונות נהרגו מדענים איראניים במספר מקרים של פיצוצים מסתוריים. באיראן הפנו אצבע מאשימה לישראל, אולם היא מעולם לא קיבלה אחריות על פעולות החיסול.

סאלחי הדגיש כי תוכנית הגרעין האיראנית תהיה חזקה גם אם הסכם הגרעין בין טהרן לחמש המעצמות שנותרו בו יקרוס. "החלטת טראמפ לפרוש מההסכם מיקמה אותו ב'צד של המפסידים' בהיסטוריה", טען סאלחי. "ההסכם היה יכול לסלול את הדרך לבניית אמון וביטחון שאבדו", אמר. ראש הסוכנות הוסיף כי אם ההסכם יקרוס, תוכנית הגרעין של איראן תהיה "בעמדה חזקה" יותר מזו שהייתה בה לפני שנחתם ההסכם כאמור.

איראן אינה המדינה היחידה שהאשימה את ישראל בחיסול מדענים. בחודש שעבר דיווחו כלי תקשורת המזוהים עם המשטר הסורי כי מנהל מרכז המחקרים המדעיים בעיר מסיאף בפרברי חמה שבמערב סוריה, דוקטור עזיז אסבר, נהרג עם בפיצוץ של מכוניתו בעיר זמן קצר לאחר שיצא מביתו. על פי הדיווחים, הפיצוץ ארע בסמוך למפעל נעליים בדרך המובילה לחמה. עוד על פי הפרסומים, באירוע נהרג גם נהגו של אסבר.

באחת הגרסאות נטען כי המדען חוסל באמצעות לבנת חבלה שהוצמדה לרכבו, והופעלה מרחוק עם יציאתו מביתו. בתקשורת המזוהה עם המשטר נטען, כי טיל שוגר לרכב מכלי טיס - והשמיד את הרכב.

המדען הסורי שחוסל. צילום: רשתות ערביות
המדען הסורי שחוסל. צילום: רשתות ערביות


כתב ערוץ אל-מנאר הלבנוני בסוריה צייץ אז, כי ״מדובר במדען ובאישיות לאומית, שמי שעומד מאחורי ההתנקשות בחייו הוא ארגון מודיעין זר״, מבלי להפנות אצבע מאשימה כלפי ארגון כלשהו. עם זאת, פעילים ברשתות החברתיות קשרו בין ישראל לבין החיסול, שבוצע לדבריהם על ידי סוכנים מקומיים של המוסד. "בכל פעם שישראל תקפה את מתקן המחקר הכימי היא ניסתה להתנקש בחייו של האיש שפיתח את הטילים הכימיים, איש אמון של הנשיא בשאר אסד, שמחזיק בכל הסודות הכימיים של סוריה", כתב אחד מהם.

באופוזיציה בירכו על החיסול, כתבו "ברוך שפטרנו", והוסיפו כי "מדובר באיש האחראי להרג אלפים בסוריה, בהם מאות ילדים, באמצעות הנשק הכימי שהוא פיתח".

בתוך כך הודיע אתמול סאלחי כי "איראן השלימה את הקמתו של מתקן לבניית צנטריפוגות מתקדמות". הדבר התרחש על רקע ההתבטאויות האחרונות מצד טהרן על הרחבת פעילות העשרת האורניום במדינה במקרה שבו הסכם הגרעין יקרוס סופית בעקבות פרישת ארצות הברית.

עוד קודם לכן, המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, קרא לכוחות המזוינים של ארצו להגדיל את כוחם על מנת "להרתיע את האויב", כך פורסם באתרו הרשמי. "הגדילו את כוחכם ככל שתוכלו מפני שעוצמתכם מרתיעה את האויב ומאלצת אותו לסגת", אמר חמינאי בטקס סיום קורס קצינים של הצבא האיראני בעיר נוושאר. "איראן והאומה האיראנית התנגדו לאמריקה והוכיחו כי אם אומה אינה מפחדת מאיומים של בריונים ומסתמכת על יכולותיה, היא יכולה לאלץ את המעצמות לסגת ולהביס אותן", אמר השליט האיראני.

חמינאי אמר כי ארצות הברית ו"המשטר הציוני" מנסים לבלום את עלייתה של מעצמה אסלאמית במזרח התיכון. "הם יודעים כי המסר המרתק של האסלאם הוא הגנה על המדוכאים והנגזלים, ולכן הם חוששים מהיווצרות של מעצמה המבוססת על האסלאם", אמר המנהיג העליון של איראן.