ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב היום (שבת) להחלטת ממשל טראמפ לסגור את נציגות הרשות הפלסטינית בוושינגטון והביע את שביעות רצונו מהמהלך. "ארה"ב קיבלה את ההחלטה הנכונה באשר לנציגות אש"ף בוושינגטון", אמר נתניהו והוסיף כי "ישראל תומכת בפעולות האמריקאיות שנועדו להבהיר לפלסטינים שהסירוב למו"מ והניסיונות לתקוף את ישראל בפורומים בינ"ל לא יקדמו את השלום". כזכור, בוושינגטון הודיעו אמש על ההחלטה, שתותיר את הפלסטינים ללא נוכחות רשמית בבירה האמריקאית.



יו״ר הכנסת, יולי אדלשטיין בירך גם הוא על המהלך. ״הנציגות הזו לא עסקה בקידום השלום אלא בהפצת שנאה והסתה. בשורה טובה לשנה החדשה‬״, ציין.
לעומת זאת, ברשות הפלסטינית הביעו זעם רב על החלטת ארצות הברית. נציג הארגון חוסאם זומלוט, אמר כי אנשי נציגות אש"ף התבקשו להתפנות בתוך חודש מבירת ארצות הברית. זומלוט אמר כי "סגירת הנציגות, על פי החלטת ממשל הבית הלבן, לא תגרום לפלסטינים להפסיק לפעול למען מדינה פלסטינית שבירתה היא מזרח ירושלים". הוא הוסיף, כי "איבדנו את הממשל האמריקאי, אבל הרווחנו את הזכויות הבינלאומיות שלנו".
 

מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, אמר כי הבית הלבן הודיע לרשות הפלסטינית על סגירת משרד ארגון אש"ף. "קיבלנו הודעה מפקיד אמריקאי על החלטתם לסגור את המשרד, מה שמהווה אישור נוסף למדיניותו של ממשל טראמפ שמכוונת להעניש את העם הפלסטיני באופן קולקטיבי, לרבות על ידי קיצוץ התמיכה הכספית בשירותים ההומניטריים, כולל בריאות וחינוך".

"החלטה נכונה". נתניהו. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
עריקאת הוסיף כי "ההסלמה המסוכנת מלמדת שארה"ב מוכנה לפרק את המערכת הבינלאומית כדי להגן על הפשעים וההתקפות הישראליות נגד ארצנו ואנשי פלסטין, וכן נגד השלום והביטחון בשאר חלקי האזור". 
 
שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, שכינה גם את הפסקת המימון לאונר"א "התקפה על החוק הבינלאומי", נועד עם מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אלריט, ושוחח עמו על ההחלטות האמריקניות האחרונות ביחס לפלסטינים. אל-מאלכי אמר כי "מהלכי הממשל פוגעים בסוגיה הפלסטינית ומייצגים הטיה אמריקנית ברורה לטובת הכיבוש הישראלי". עוד אמר, כי "ארצות הברית מאמצת לחלוטין את עמדותיה של ממשלת ישראל ויש בכך התגרות ברורה בתהליך השלום ובהחלטות האו"ם".
גם במשרד החוץ של טורקיה התייחסו להחלטה ואמרו, כי סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון משקפים את אובדן הנייטרליות של ממשל טראמפ בכל הקשור לתהליך השלום. דובר משרד החוץ הטורקי כינה את ההחלטה "מדאיגה" והוסיף  כי "זהו סימן נוסף לכך שארצות הברית איבדה את תפקידה כמתווכת אובייקטיבית בתהליך המדיני וכי יש בכך משום עידוד להריסת המאמצים לפתרון שתי המדינות".    
 
דיווח: טראמפ מקדם תוכנית לאזרוח פליטים פלסטינים במדינות ערב

בתוך כך, אתר "אל-חליג' אונליין" דיווח היום כי טראמפ הודיע למספר מדינות ערביות כי יכריז בתחילת שנת 2019 על תוכנית אזרוח הפליטים הפלסטינים המתגוררים בשטח אותן מדינות. גורמים בפת"ח מסרו לעיתון, כי "טראמפ הודיע לכמה מדינות ערביות, כי התוכנית תכלול את ירדן, סוריה ולבנון". לדברי המקור, "ההפתעה הגדולה תהיה בכך שאותן מדינות כבר סיכמו על אזרוח הפליטים הפלסטינים".
 
המקורות הפלסטיניים דיווחו, כי משלחת בכירים מארה"ב, בראשות ג'ארד קושנר, צפויה להגיע בשבועות הקרובים למספר מדינות ערביות במטרה לדון ביוזמה האמריקנית בצורה רצינית, כולל מציאת כלים ליישומה, כולל קביעת מספר הפליטים, הדרך לכיסוי ההוצאות הכלכליות והלוגיסטיות של המדינות המארחות כדי לפקח על "אזרוח הפליטים".
 
על פי הדיווח, מדינות ערביות כבר עדכנו את יו"ר הרשות אבו מאזן בתוכנית, שעות ספורות לאחר הפסקת מימון האונר"א, ב-31 באוגוסט שעבר. "זהו הצעד השלישי בעסקת המאה לאחר העברת השגרירות לירושלים והפסקת המימון לאונר"א", אמרו הבכירים הערביים ליו"ר הרשות.
 
המקורות מסרו, כי ממשל טראמפ ישתמש בהקלות כלכליות משמעותיות ומפתות כדי לקבל את הסכמת המדינות המארחות לתוכניתו שבישראל בירכו עליה ואף נתנו לה חסות - כפי שדווח באתר. עוד מסרו המקורות, כי "ירדן היא כרגע המדינה היחידה מבין השלוש שתתנגד ליוזמה, וזאת בשל עמידתה האיתנה בשנים האחרונות על חזרת הפליטים לאדמות מהן גורשו לפני שבעים שנה, וסירובה לכל תוכנית ליישוב אותם פליטים בשטחה".