לאחר שקיצץ בתקציב אונר"א, נשיא ארצות הברית הודיע שבכוונתו לסגור את נציגות אש"ף בוושינגטון עקב סירובם המוחלט של הפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן. שמרית מאיר, העורכת הראשית של האתר אל מסדר והפרשנית לענייני ערבים, שוחחה היום (רביעי) עם אראל סג"ל ב-103FM ואמרה כי הצעד הוא איתות אמריקאי לפלסטינים כי הם "הופכים את עצמם לאויב".

"יש בישראל צהלה רגשית שאולי ניתן להבין אותה אך המהלך הזה נועד ליצור לחץ על אבו מאזן כדי שיבוא למשא ומתן. אם אבו מאזן היה יושב לשולחן המשא ומתן ופותח את העניינים לדיון כנראה שלא היינו רואים את הצעדים הללו", אמרה מאיר. "סגירת נציגות אש"ף בוושינגטון היא מנוע לחץ אפקטיבי מכמה סיבות. זה גם איתות לאבו מאזן שההיסטוריה תתהפך עליו תוך כדי שהוא עומד על שלו. הנציגות של אש"ף בוושינגטון חשובה לפלסטינים מאוד והסגירה היא איתות לכך שהם הופכים את עצמם לאויב".

אראל סג"ל הדגיש: "הנציגות של אש"ף היא סמל, סגירת השגרירות זו הצהרת כוונות". הפרשנית השיבה: "היא אינה רק סמל. זו שגרירות של ארגון ולא של מדינה המייצגת את העם הפלסטיני. זו מכה קשה לפלסטינים שתופסת אותם לפני שהספיקו לקום מהמכה הקודמת על קיצוץ תקציב אונר"א. כשהם נערכים לכינוס של העצרת הכללית של האו"ם בו כולם נואמים וגם אבו מאזן עתיד לנאום. יש להדגיש שלמרות כל ההתנגדות הפלסטינית והעובדה שאין פרטנר הממשל האמריקאי עוד עובד על תוכנית לשלום".



בהמשך התייחסה לדיווחים על הניסיון של האמריקאים להגיע להסכמים עם המדינות בהן יש פליטים פלסטינים במטרה לאזרח אותם. "מקור הדיווחים הללו הם מאתר שלא הייתי סומכת עליו, ייתכן שזהו בלון ניסוי של הממשל האמריקאי", אמרה מאיר. "בירדן הפליטים ובני משפחותיהם כבר נחשבים לאזרחים ולבנון היא עיקר האתגר מבחינת הפליטים. מדינות ערב שומרות על שקט ולא במקרה. חוץ מהירדנים הן לא מעוניינות להיכנס לקרב מול טראמפ ומעדיפות לשמור על שתיקה. אני תוהה עד איזה שלב הן ישמרו על השתיקה הזו. הממשל האמריקאי עובד בכל הכוח על תוכנית מעניינת ויוצאת דופן ששמה דגש על הפיתוח הכלכלי אך יש לה גם היבטים מדיניים".

כשנשאלה מה המחיר שהישראלים ישלמו עבור הסכם שלום עם הפלסטינים, השיבה: "האמריקאים לא באים אלינו לדרישות לעת עתה. נתניהו שיחק משחק נבון ולא מתערב בנוגע לתוכנית. השתיקה הישראלית היא במקומה כי אין טעם לומר את עמדנו כשהפלסטינים עושים בשבילנו את העבודה ולא מוכנים לשבת למשא ומתן. ארצות הברית לאט לאט מוציאה את עצמה מהמשחק הפלסטיני כך שיישארו רק הגורמים האירופאים והרוסים". 

דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס


"השאלה היא כמה אבו מאזן יצליח לשמור על המעטפת של הרשות הפלסטינית, שמרוקנת מתוכן כמעט לחלוטין", הוסיפה עורכת אל מסדר. "אני חושבת שאבו מאזן עוד יכול להפוך את הגלגל ולהשפיע על תוכנה של תוכנית השלום המתהווה בוושינגטון, אך הוא לא מעוניין להיכנס לזה. הוא שולל תוכנית שהוא לא מכיר את פרטיה ובמקביל הוא מתמודד עם הדיל שנוצר מול רצועת עזה. אבו מאזן לא נותן לזה לקרות וחמאס מפחד לשתף פעולה עם תוכנית טראמפ ולכן המצב תקוע".