חתנו ויועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, התראיין אמש לניו יורק טיימס, שלושה ימים לאחר שממשל טראמפ החליט לסגור את נציגות אש"ף בוושינגטון, והתייחס למאמצים להשגת השלום ולמשמעות הצעדים שנעשו עד כה. לדברי קושנר, טראמפ שיפר את הסיכויים לשלום באמצעות "סילוק המציאות השקרית שמקיפה את מאמצי השלום במזרח התיכון". 
"יש יותר מידי מציאויות מזויפות שנוצר, שאנשים מעריצים, שאותם אני חושב שיש לשנות. כל מה שאנחנו עושים זה להתמודד עם הדברים כפי שאנחנו רואים אותם, ולא לפחד לעשות את הדבר הנכון. כך יש סיכוי גבוה יותר להשיג שלום אמתי", אמר קושנר. 
קושנר אף התייחס לקיצוצים בסיוע לרשות הפלסטינית וכן הפסקת הסיוע לארגון אונר"א וציין: "לאף אחד אין זכות על סיוע החוץ של אמריקה. הסיוע האמריקאי צריך לשמש לאינטרסים לאומיים וכן לעזור לאלו שנמצאים במצוקה. במקרה של הפלסטינים, המימון התפתח לתוכנית זכאות של עשרות שנים ללא שום תכנית להפוך אותם לעצמאים". 

חתנו של טראמפ אמר עוד בהתייחס לרשות הפלסטינית כי "בכל משא ומתן שהייתי בו אי פעם, לפני שמישהו בכלל מגיע ל'כן', הוא קודם כל אומר 'לא'". 

ג'ייסון גרינבלט: "עסקת המאה לא תהיה מוטה לטובת ישראל" 

בתוך כך, בעוד בצוות השלום של טראמפ עדיין עובדים על "עסקת המאה", אמש קיים השליח למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, ראיון ברשת רויטרס, במהלכו סיפר כי התוכנית נכנסה לשלב שלפני הצגתה, ודחה פעם נוספת את הביקורת כי היא תהיה מוטה לטובת ישראל.



"אנחנו ניאלץ להגן על התוכנית גם מפני ביקורת ישראלית וגם מפני ביקורת פלסטינית", אמר גרינבלט והוסיף כי הצוות האמריקאי "מוכן לזאת וגם לזאת, אבל אנחנו מאמינים שזוהי הדרך הטובה ביותר קדימה בשביל כולם". עוד הבהיר השליח המיוחד כי אין בכוונת ארה"ב לכפות את ההסכם על אף אחד מהצדדים וכי הם יהיו אלה שייצטרכו להחליט "האם התוכנית מתאימה להם, והאם היא תשפר את חייהם. הישראלים והפלסטינים הם היחידים שיוכלו לבצע את הפשרות האלה", תוך שהוא מציין שבתוכנית אין פשרות בנוגע לצורכי הביטחון של ישראל.



בנתק שנמשך כמעט שנה. אבו מאזן וג'ייסון גרינבלט, צילום: רויטרס
בנתק שנמשך כמעט שנה. אבו מאזן וג'ייסון גרינבלט, צילום: רויטרס



גרינבלט ציין כי הוא מקווה שסעודיה ושאר מדינות ערב ייתמכו בתוכנית, אך הוא לא מצפה מהן "לדחוף את הפלסטינים לקבל עלים תוכנית שהם לא מעוניינים בה". אחת הסיבות לדחיית הצגת התוכנית היא הנתק בין הבית הלבן לבין הפלסטינים, שהחל עם הודעת טראמפ על הכרה אמריקאית בירושלים כבירת ישראל, ולאחר מכן בהעברת השגרירות האמריקאית אליה, וצעדי הקיצוץ האמריקאים בתקציבי הסיוע לפלסטינים. 



בראיון שנתן לרשת רויטרס, גרינבלט לא התייחס לתוכן התוכנית המוצעת, וגם לא לוויתורים שישראל תצטרך לבצע בה, אך ציין כי החלק המדיני שבה כבר מכסה את כל נושאי הליבה בתוכנית, והוסיף כי החלק הכלכלי עדיין נמצא תחת עבודה, תוך שהוא אומר ש"כלכלה משגשגת היא קריטית עבור הפלסטינים".