"זו הייתה אחת הסופות החמורות ביותר שהכו אי פעם במרכז החוף האטלנטי. בצפון־מזרח קרוליינה הצפונית, מרכז וירג'יניה ומזרחה, מרילנד, דלוואר וחלקים של ניו ג'רזי גרמה הסופה לנזק אדיר בשל רוחות חמורות וגלים גבוהים". כך תיאר דוח מזג האוויר החודשי לאוגוסט 1933 של האגודה המטאורולוגית האמריקאית את סופת ההוריקן האימתנית שהשתוללה ממדינות מרכז החוף המזרחי של ארה"ב, דרך וושינגטון וניו יורק ועד ניו אינגלנד וקנדה, כשהיא מותירה 47 הרוגים ונזקים של יותר מ־40 מיליון דולר במונחים של אותה תקופה (כ־600 מיליון דולר נכון להיום).



הסופה, שזכתה לכינוי הוריקן צ'סאפיק־פוטומק - שיטת השמות החלה באופן רשמי רק כשני עשורים מאוחר יותר - פגעה ליד העיר נורפוק שבווירג'יניה ב־24 באוגוסט, וה"ניו יורק טיימס" תיאר כיצד "רחובותיה דמו לתעלות של ונציה". "הרוחות העיפו מזחים וכלי שיט פרטיים רבים, כמו גם כלי שיט גדולים, במיוחד אוניית הנוסעים מדיסון, שהתקשו להסתלק מזעמה של הסופה", נכתב בידיעה.



גם העיר אושן סיטי שבמרילנד ספגה מהלומות קשות כאשר הרוחות והגלים הגבוהים הכו נמרצות בטיילת ובמבנים על קו החוף ומילאו את הרחובות במים ובחול. לפני 15 שנה, כאשר ציינו באושן סיטי 70 שנה לסופה, נזכר ראש העיר לשעבר רולנד פאוול במחזות שלהם היה עד בהיותו בן חמש. "אנשים התקבצו ופשוט לא הפסיקו להסתכל כיצד המים מגיעים מהמפרץ לאוקיינוס", שחזר. "לראות את הגאות עוברת שם ונושאת עמה את גשר הרכבת הישן ואת כל המבנים יחד אתה, זה היה דבר מדהים".



אף על פי שהאזור ידע עוד לא מעט סופות הוריקן ב־85 השנים האחרונות, השבוע שוב נזכרו באותה סופה עזה של 1933 כאשר נורפוק ואושן סיטי, ובמיוחד אזורי החוף בקרוליינה הצפונית ובקרוליינה הדרומית, נערכו לקראת הגעתו של הוריקן פלורנס. הסופה בדרגה 4 עם רוחות של יותר מ־220 קמ"ש, שמתקדמת באותו מסלול כמו הסערה של 1933, הייתה אמורה לפגוע ביבשה הלילה או במהלך היממה הקרובה ולהמטיר כמויות גדולות של גשמים, ואלה עלולות לגרום להצפות נרחבות. "הסופה של 1933 נחשבת לסופת שיא עבורנו, וההוריקן הזה עלול להיות משמעותי ביותר ביחס אליה", אמר האחראי על ההיערכות למצבי חירום בנורפוק ג'ים רדיק.



מאז יום שני האחרון הוכרז מצב חירום בכל שלוש המדינות. יותר ממיליון בני אדם שמתגוררים בקהילות החוף נקראו להתפנות מבתיהם לנוכח הסכנה המתקרבת. תורים ארוכים של מכוניות נראו בדרך למקום מבטחים, בעוד שתושבים רוקנו את המדפים במרכולים ובחנויות לציוד ביתי, חסמו את החלונות בלוחות עץ ומילאו שקי חול על מנת לחסום עד כמה שניתן את המים שצפויים להציף את הרחובות. "לחם, מים, כל המדפים פשוט רוקנו, זה נראה כמו אזור אסון", אמרה תושבת העיירה סאמטר שבקרוליינה הדרומית בסניף מקומי של וולמרט.



יחד עם בן זוגה ובתם בת ה־12 עזבה קלי שין את ביתם באי אוקרקוק שבקרוליינה הצפונית אחרי שהבינו כי הסכנה גדולה מדי, והם נסעו לאביה של שין באוהיו אחרי שארזו בגדים וציוד נוסף. "זה סוריאליסטי לחשוב שאולי לא יהיה לנו למה לחזור", אמרה לרשת CNN. "מעולם לא עזבנו בגלל סופה קודם לכן. אבל גאות של שישה מטרים יכולה למחוק בקלות את האי הזה".



הוריקן פלורנס בצפון קרוליינה. צילום: רויטרס
הוריקן פלורנס בצפון קרוליינה. צילום: רויטרס



סדרת כשלים



גם הממשל הפדרלי נערך לקראת ההוריקן, ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ כבר הכריז על מצב חירום בשתי הקרוליינות ובווירג'יניה כדי לאפשר סיוע של הממשל לרשויות המקומיות בשלוש המדינות. גם הסוכנות למצבי חירום (FEMA) לא המתינה עד להגעת הסופה ובתחילת השבוע החלה להפעיל "בסיסי תמיכה" במתקנים צבאיים, משם היא צפויה להוציא כוחות חילוץ והצלה ולהעביר בימים הקרובים מזון, מים, שמיכות וציוד נוסף לתושבים שיזדקקו לסיוע לנוכח הנזקים הצפויים. "זו תהיה סופה שתגרום לנזק אדיר למדינה שלנו", הודה השבוע ג'ף ביארד, בכיר הסוכנות. "זה יהיה שיקום ארוך טווח. זו לא תהיה סופה שנתאושש ממנה בתוך כמה ימים".



עבור FEMA, מדובר במבחן משמעותי. כבר לא מדובר רק בזיכרונות של הכשלים שליוו את אסון הטבע של הוריקן קתרינה בניו אורלינס בשנת 2005, אלא גם בהיערכות הבעייתית לשלוש סופות ההוריקן העצומות שהשתוללו בזו אחר זו בשנה שעברה - הארווי, שפגע בטקסס; אירמה, שפגעה בדרום פלורידה; ובמיוחד הוריקן מריה, שגרם נזק עצום בפוארטו ריקו.



מוקדם יותר החודש פורסם דוח של המשרד לביקורת המדינה של הממשל האמריקאי, שמצא שורה של כשלים בהתנהלות הסוכנות הפדרלית סביב התגובה להוריקן מריה. מהממצאים עולה כי 54% עובדי החירום לא היו כשירים כלל למשימות שנשלחו לבצע בפוארטו ריקו בעקבות האסון, וכי הסוכנות לא הייתה מוכנה לאתגרים במתן הסיוע בהתחשב בריחוקו של האי מהיבשת.



גם דוח של FEMA מהחודש שעבר הכיר במוכנות הלקויה וציין כי מחסני החירום בפוארטו ריקו היו כמעט ריקים בעת פגיעת ההוריקן. "FEMA החלה להטמיע לקחים בזמן אמת והיא ממשיכה לעשות כך במהלך עונת ההוריקנים של 2018", כתב מנהל הסוכנות ברוק לונג במאמר שפרסם ב"יו־אס־איי טודיי" בחודש שעבר. "הגדלנו משמעותית את המאגרים של המשאבים ברחבי המדינה, תוך התמקדות באזורים מרוחקים שקשה להגיע אליהם".



עם זאת, עדיין קיימים חששות כי גם הפעם לא תצליח הסוכנות לעמוד באתגר, שהופך להיות שגרה שנתית לנוכח שינויי האקלים. גם החשיפה השבוע כי המשרד להגנת המולדת העביר סכום של עשרה מיליון דולר מתקציב FEMA לטובת הפעילות של סוכנות ההגירה נגד מהגרים בלתי חוקיים לא צפויה להרגיע את הרוחות, אפילו אחרי שדוברי המשרד טענו כי השינוי התקציבי לא יפגע בהכנות להוריקנים.



אנשים מתפנים למקלטים בוושינגטון. צילום: רויטרס
אנשים מתפנים למקלטים בוושינגטון. צילום: רויטרס



אזרחים סוג ב'



מי שכרגיל משבח את התנהלות הממשל הוא הנשיא טראמפ, והשבוע הוא ניצל את ההכנות לקראת הוריקן פלורנס על מנת לשבח מעל ומעבר את פעילות הסוכנויות הפדרליות בעונה הסוערת של השנה שעברה, ובמיוחד בפוארטו ריקו, כאשר הצהיר כי זו הייתה "הצלחה מדהימה שלא מדברים עליה מספיק". "אני חושב שזו הייתה אחת העבודות הטובות ביותר שעשינו אי פעם", אמר בתדרוך לעיתונאים ביום שלישי.



הדברים עוררו ביקורת מיידית לא רק בקרב יריביו הפוליטיים של טראמפ בוושינגטון, אלא בעיקר מצד הרשויות בפוארטו ריקו. רק בחודש שעבר הודיע המושל ריקרדו רוסלו כי בניגוד להערכות הרשמיות שלפיהן 64 בני אדם נספו בסופה באופן ישיר, חוקרים מטעם אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון קבעו כי מספר הקורבנות היה גבוה יותר, ועמד על לפחות 2,975 בני אדם שמתו בששת החודשים אחרי ההוריקן בשל מחלות שנגרמו בגין הפגיעה במערכת הבריאות והחשמל והמחסור במים נקיים.



"זה היה אסון הטבע החמור ביותר בהיסטוריה המודרנית שלנו", אמר המושל רוסלו בהודעה שפרסם בעקבות דבריו של טראמפ. "התשתית שלנו נהרסה, אלפים מאנשינו איבדו את חייהם ורבים עדיין נאבקים. כעת זה לא הזמן להעביר אחריות. הגיע הזמן למצות כל מאמץ על מנת לשפר את החיים של יותר משלושה מיליון אמריקאים בפוארטו ריקו".



רוסלו הוסיף כי הוא עדיין ממתין שהנשיא טראמפ והממשל יגיבו לבקשה להגדיל את הסיוע הפדרלי הנדרש על מנת להשלים את המשימות של פינוי כל ההריסות ושיקום המבנים, והאשים כי מדובר בדוגמה לכך שעל אף שתושבי האי מחזיקים באזרחות אמריקאית, הם עדיין נחשבים לאזרחים דרג ב'. "אי אפשר לכנות יחסים בין מושבה לבין ממשל פדרלי בתור 'הצלחה' כי לתושבי פוארטו ריקו אין זכויות מסוימות שמהן נהנים אמריקאים אחרים במדינות ארה"ב", התריס. "היחסים ההיסטוריים בין פוארטו ריקו ובין וושינגטון אינם הוגנים ואינם אמריקאיים. בוודאי לא יחסים מוצלחים".



גם כרמן יולין קרוס, ראש עיריית סן חואן, שלא הסתירה את ביקורתה על התנהלותו של טראמפ עוד בשעות ובימים שאחרי פגיעת ההוריקן, המשיכה בטון הקשוח. בראיון ל"ניוזוויק" ביום שלישי בבוקר, היא אמרה: "פוארטו ריקו היא כתם עבור FEMA ועבור ממשל טראמפ, כי העולם יכול היה לראות את חוסר ההומניות, הסולידריות והשירות של ממשל שיכול היה לסייע לנו אבל בחר שלא לעשות את זה".



"גזענות ואפליה התמקמו בבית הלבן וההתעללות נגד הלטינים מצאו כלי רב עוצמה בדמות הנשיא", האשימה. "תושבי פוארטו ריקו לעולם לא ימחקו מזיכרונם את התמונות של טראמפ משליך מגבות נייר לעבר הניצולים".



שעות אחדות לאחר מכן, כאשר שמעה את דברי הרהב של טראמפ בבית הלבן, מיהרה יולין קרוס לצייץ: "הצלחה? התגובה הפדרלית לפי טראמפ בפוארטו ריקו הייתה הצלחה? אם הוא חושב שמותם של 3,000 בני אדם זו הצלחה, אז שאלוהים יעזור לכולנו".



חוף בדרום קרוליינה. צילום: רויטרס
חוף בדרום קרוליינה. צילום: רויטרס



מקווים לסיפור הצלחה



את תושבי פוארטו ריקו, המאבקים בצמרת בין הרשויות של האי לבין הממשל הפדרלי פחות מעניינים מאשר הרצון לשרוד ולהתחיל לבנות חיים חדשים אחרי אסון הטבע הכבד, שהצטרף לפשיטת הרגל הכלכלית שבה הייתה שרויה פוארטו ריקו עוד לפני ההוריקן.



רק בחודש שעבר, כמעט שנה אחרי פגיעת הוריקן מריה, חזר במלואו זרם החשמל לכל חלקי האי, בתום מבצע שיקום שעלה 3.2 מיליארד דולר. "בהתחלה, הייתי בדיכאון", אמרה ל"ניו יורק טיימס" ג'זמין מנדס, אחת התושבות האחרונות שהמתינו להשבת זרם החשמל אחרי שהיא ושלושת ילדיה נאלצו להתמודד עם עלטה במשך 11 חודשים שלמים. "אבל התרגלנו לזה כל כך, שאני בטוחה שאם יגיע עוד הוריקן, אנחנו נצליח לעבור את המבחן".



לפי סוכנות בלומברג, קרוב ל־2,400 עסקים פוארטו־ריקניים נסגרו ברבעון האחרון של השנה שעברה, מיד לאחר האסון, וההערכות הן כי המספר עלול להגיע אף ל־8,000 בתי עסק, ועשרות אלפי עסקים עדיין מתקשים לפעול באופן מלא כפי שהיה לפני הוריקן מריה. אחד מבתי העסק שדווקא הצליח להתאושש הוא קומוקו מוצרי גלישה, שפתח מחדש את החנות בקניון פלאזה לאס אמריקס שבסן חואן, הפעם גדולה יותר מאשר בעבר.



"אחרי חודשים שבהם לא יכולנו להתחיל בעבודות להרחבת החנות בשל הוריקן מריה, הסבלנות שלנו נגמרה", אמרה בעלת החנות ננט גורדילו. "קיבלנו 'רגליים קרות' והיו לנו רגשות מעורבים לגבי מה שהתחייבנו לעשות. אבל הגשמים, הרוחות וההרס עברו וחלפו ופוארטו ריקו, כמו גם החנויות שלנו, שוב צועדת בראש מורם".



העיר הומאקאו מסמלת יותר מכל את הניסיון של פוארטו ריקו לצאת לדרך חדשה. זמן קצר לאחר שההוריקן הותיר הרס ברחבי העיר, הציב כמה מהתושבים שלט גדול שנראה למרחקים ועליו נכתב "אס־או־אס, אנחנו צריכים מים ומזון". כעת, לקראת יום השנה הראשון לאסון, כבר מתנוסס באותה נקודה ממש שלט חדש, אופטימי הרבה יותר, שעליו נכתב "ברוכים הבאים".



"היינו על האי ומנותקים לחלוטין ולכן לא הבנו כמה רחוק הצילום שלנו הגיע, ואנחנו מודים על זה", אמרה תושבת העיר ג'נט גונזלס לחדשות CBS. "כעת אנחנו מוכנים לפתוח דף חדש. נשאלנו איזה מסר היינו רוצים לשתף עם העולם ואנחנו מקווים שהמסר החיובי החדש שלנו יתפשט במהירות דומה".


בראד דין, מנכ"ל קבוצת "לגלות את פוארטו ריקו" שמקדמת תיירות לאי, הביע תקווה כי פוארטו ריקו "תספק את אחד מסיפורי הקאמבק הגדולים בהיסטוריה התיירותית". "הסיפור אינו מה מריה עשתה לפוארטו ריקו", אמר. "הסיפור הוא מה האנשים השיגו אחרי מריה".



השאלה הגדולה היא אם אמא טבע אכן תאפשר לתושבי האי הפגוע לפתוח דף חדש. בעוד שתשומת הלב מופנית לעבר הוריקן פלורנס ההרסני, בימים האחרונים כבר התפתחה באוקיינוס השקט הסופה הטרופית אייזק, שהמטירה גשמים כבדים באנטיליים הקטנים, במרטיניק, סנט לוסיה, אנטיגואה וגוואדלופה. ביממה הקרובה היא צפויה לחלוף מדרום לפוארטו ריקו ולגרום לגשמים ולסופות רעמים, ואף על פי שהפעם הנזק יהיה מועט מאשר בשנה שעברה, נראה שלאף אחד בפוארטו ריקו אין ספק כי בעולם שבו מזג האוויר ממשיך להשתגע, סופת ההוריקן הבאה היא רק עניין של זמן.