נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נשאה היום (שישי) דברים בכנס שהתקיים בסנאט של איטליה ברומא לרגל פרסום מחקר מיוחד - בנושא גזענות ואי צדק - שנערך לציון שמונים שנה לחקיקת חוקי הגזע באיטליה. את הכנס יזמו וארגנו במשותף ה- CSM (המועצה העליונה של הרשות השופטת של איטליה), ה- CNF (המועצה הלאומית למחקר של איטליה) וה- UCEI (איחוד הקהילות היהודיות באיטליה). הכנס התמקד בהקשר ההיסטורי בו נחקקו חוקי הגזע באיטליה לפני כשמונים שנה, ובתופעת האנטישמיות ופשעי השנאה בימינו בדגש על תקשורת ואינטרנט.



מארגני הכנס הזמינו את הנשיאה להשתתף בו בחודש מאי 2018 וזאת בהמשך לביקור שקיימו בישראל בחודש נובמבר 2017, חברי המועצה העליונה של הרשות השופטת של איטליה. את דבריה בסנאט האיטלקי נשאה נשיאת בית המשפט העליון בעברית.



הנשיאה חיות עם נשיאת הסנאט האיטלקי. צילום: דוברות בית המשפט



בנאומה הביעה הנשיאה את הוקרתה והערכתה לשותפים בעריכת המחקר ובארגון הכנס. היא הדגישה בדבריה כי "גם כיום, לאחר שחלפו כשבעים ושלוש שנים מאז שהסתיימה מלחמת העולם השנייה, אין בחלוף השנים כדי להמעיט מחשיבות הצורך לזכור ולהזכיר את אירועי השואה. נהפוך הוא, ככל שחולפות השנים וככל שניצולי השואה החיים בינינו הולכים ומתמעטים, גוברת החובה המוטלת על כולנו כבני אנוש לשמר את הזיכרון הזה ולהפיק את הלקחים הנדרשים על מנת שזוועות כאלה לא יישנו".



חיות המשיכה ואמרה כי "הכינוס שמתקיים כאן היום בסנאט האיטלקי, המחקר החשוב שלכבודו הוא נערך והמאמץ המשולב של כל הגורמים שחברו יחד על מנת להפיקו, הם בעיניי צעד משמעותי וראוי להערכה במימוש חובה זו". בדבריה הזכירה הנשיאה גם את הגב' ליליאנה סגרה, אחת הדמויות היהודיות הבולטות באיטליה, אשר גורשה עם משפחתה לאושוויץ בעקבות חקיקת חוקי הגזע, ואשר בתחילת שנת 2018 העניק לה נשיא איטליה את התואר "סנאטורית לכל החיים" בסנאט האיטלקי. הנשיאה חיות ציינה בדבריה כי היא רואה "סמליות רבה בכך שבאותו המקום שבו אושרו לפני שמונים שנה חוקי הגזע, יושבת היום ליליאנה כסנאטורית לכל החיים וזוכה להכרה ולהוקרה כאדם וכלוחמת למען זכויות אדם".



בסיום דבריה ציינה הנשיאה כי "אנו בני הדורות הבאים, מחויבים כולנו לא רק לשמר את הזיכרון של התקופה האפלה הזו בתולדות האנושות אלא גם לחיות חיים שיש להם משמעות ולתרום להקמת חברה טובה, שומרת חוק וצודקת תוך הגנה על ערכי יסוד דמוקרטיים המכבדים כל אדם באשר הוא אדם. הערובה לכך שאנו אנשי המשפט נוכל למלא את תפקידנו זה היא העצמאות השיפוטית.עצמאות זו היא אבן היסוד בבניינה של כל רשות שופטת במדינה דמוקרטית ובהתקיימה יש בידי הרשות השופטת להגן על ערכי היסוד וזכויות האדם ולהגשים בכך את שלטון החוק במובן המהותי של עקרון זה".