לבנות בית זה להגשים חלום וכמו כל הגשמת חלום אנחנו נדרשים לתכנון, ידע, השקעה של זמן, כסף, אנרגיה ויכולת לעמוד בתהליכים ארוכים. לבנות בית זו התמודדות מול המון פרמטרים וגורמים, חלקם אנושיים וחלקם פיזיים. לבנות בית זה להגשים במציאות את הפנטזיות ולהרגיש חיבור לאדמה ולשורשים. כשאנחנו חיים בתור הבית שבנינו בעצמנו יש לנו תחושה עצומה של סיפוק ונחת.

להתאהב במבט שני

לפני שמתחילים את עבודת העיצוב, משקיעים רגע במבטים. מבט ראשון חיצוני, על השטח, האדמה, היסודות, הנוף, ומבט שני פנימה על המשפחה, היחסים, הצרכים והבקשות. במבט החיצוני, גודל המגרש הוא 330 מ״ר, הבית צופה לנוף מרהיב, הררי ופתוח. במבט הפנימי, המפגש עם בני המשפחה מתחיל תמיד בתחקיר מעמיק שעוזר לנו להבין איך להגשים להם את החלומות ולבנות את הבית המדויק להם. שמירה וכיבוד משאלות ליבו של כל אחד מבני המשפחה יוצרים משטח עבודה יציב ונעים. פתיחת כל הקלפים על השולחן מונעת חיכוכים מיותרים בתהליך העבודה ומאפשרת לכולם לבוא לידי ביטוי.

אנחנו יוצרים רשימת משאלות ומנסים להבין איך אפשר להגשים מקסימום משאלות במינימום ויתורים משאר בני המשפחה. במקרה הזה, בני המשפחה חיפשו בית שיספק את הצרכים המשתנים לאורך השנים החולפות. הילדים כבר גדולים וזקוקים לפרטיות וההורים מחפשים את השקט שלהם, פינה שאפשר לסגור ולהרגיש בחופש.

להתאהב במבט שני. צילום: סטודיו רותם - מאור מויאל
להתאהב במבט שני. צילום: סטודיו רותם - מאור מויאל

חשיבה לטווח ארוך

היה ברור שיש לנו צורך בהפרדה, אותה יצרנו בחלוקה לקומות. פינת אירוח והורים בקומה התחתונה ופינת ילדים בקומה העליונה. את ההחלטות קיבלנו מתוך מחשבה עתידית על השלב בו יתקשו ההורים המתבגרים לעלות במדרגות. הקומה העליונה תשמש כיחידה בפני עצמה עם יציאה נפרדת כדי ששההורים יוכלו לאפשר לילדים להמשיך לגור בבית בעתיד, כשיהיו סטודנטים וכך יחסכו הוצאות מיותרות על שכירות. בעתיד הרחוק יותר, אם ירצו, יוכלו ההורים להשכיר את היחידה כיחידת דיור ולחיות ברווחה מהכנסות נוספות לפנסיה.

תמזגו לכם יין

אחד המאפיינים הבולטים של בני המשפחה הוא אהבה ענקית לאירוח בשפע וכיד המלך, לכן הקדשנו שטח רחב במיוחד למטבח וסלון הפתוח לגינה ונוף שמכניסים אוויר פנימה. מיד כשנכנסים לבית המטבח הרחב מקבל את פניכם ומזמין אתכם לשבת בהנאה, לקשקש עם בעלי הבית כשהם מכינים מטעמים עד שתגשו להתרווח בסלון. באזור האירוח יצרנו פטיו שמכניס את החוץ פנימה, יוצר תאורת שמש ותחושת אווריריות וחום. ברמה הפרקטית הפטיו מזרים אוויר ואור למרכז הבית ולמבואת החדרים העליונה.
נילי חביב אדריכלות ועיצוב פנים. צילום: סטודיו רותם - מאור מויאל
נילי חביב אדריכלות ועיצוב פנים. צילום: סטודיו רותם - מאור מויאל

להיות בפנים ולהרגיש בחוץ

אחד המאפיינים הבולטים של היישוב הקהילתי ״בית אריה״ הוא מרחבי הטבע. שטח היישוב משתרע על פני כ- 9,000 דונמים, מתוכם 2,500 דונמים של שטחים ירוקים ו-148 דונם של שמורת טבע. קיימים ביישוב מספר אתרים ארכיאולוגיים ואתרי טיפוס מצוקים של החברה להגנת הטבע. מתבקש היה להכניס מהבחוץ פנימה, להשתמש בצבעוניות ובנוף כחלק מהתכנון האדריכלי. לכן, בחרנו בחלונות גדולים במיוחד, שילבנו חומרים טבעיים כמו אבן, עץ וברזל שמתכתבים עם הסביבה, ופלטת צבעים שתיצור הרמוניה עם החוץ.

ולא לפחד מהצבע
בחירת צבעוניות היא משמעותית ביותר באספקט העיצובי. האופי של הבית נובע מחומרים, צבעוניות ומרקמים. לכן קיימת חשיבות מכרעת בבחירת פלטת צבעים מדויקת. לפעמים קיימת נטייה לבחור צבעוניות טרנדית ועדכנית שלאו דווקא תואמת את האופי הייחודי של בני המשפחה. בחירה כזו עלולה ליצור תחושת מיאוס וחבל. התאמת צבעי הבית לפי הצבעים החזקים של בני הבית תיצור הרמוניה ותשרה אווירה נינוחה. לאנשים יש נטייה טבעית להמשך לצבעים מסויימים הגורמים להם רגשות כאלה ואחרים. נסו לחשוב, איך תחושו אם תשהו בחדר צבוע כולו אדום? ואיך תחושו אם תשהו בחדר צבוע כולו תכלת? אין לשאלה תשובה נכונה אחת, שכן, כל אדם יופעל באופן שונה מהצבעוניות סביבו.
 
נילי חביב אדריכלות ועיצוב פנים. צילום: סטודיו רותם - מאור מויאל
נילי חביב אדריכלות ועיצוב פנים. צילום: סטודיו רותם - מאור מויאל

במקרה זה, בעלי הבית מתחברים לצבעוניות נועזת, אבל היה להם חשוב ליצור הרמוניה עם הנוף. לכן בחרנו בפלטת צבעים קצת פחות שגרתית ושמרנו על איזון בגוונים. שמנו דגש על כהות שתבליט החוצה את האדריכלות הייחודית ותיתן קו ברור וסדר לפני כניסת הריהוט לתמונה. 

טריקים בחומרים ומרקמים

כדי ליצור המשכיות בין ריצוף פנים לריצוף חוץ וחיפויי קיר, השתמשנו בסוג אבן אחד בעיבוד שונה. הבחירה הייתה לעבוד עם טרוורטין, שהוא  סלע בהיר בעל מרכיבי קלציט בגווני צהוב, חום, בז' או אדמדם. העיבוד השונה יצר מרקמים מגוונים הנעים בין חלק, מכובס וגס, ואיפשרו עיצוב מעניין, מקורי ועם זאת הרמוני. שימוש בגדלים שונים באותה האבן מספק מראה של מספר חומרים השומר על קשר והמשכיות. בסופו של דבר, סוד ההצלחה הוא האיזון בין חומר, צבע, כמות.

אחסון וחשיבה פרקטית
יחד עם חשיבות העיצוב והצבעוניות, אנחנו חייבים לשים דגש על פרקטיות עוד בשלב האדריכלי. מקומות איחסון נוחים שמשתלבים בתוך הקירות ולא יוצרים עומס של ריהוט, זהו פתרון מושלם לשמירה על מרחבים פתוחים ומוארים. גם גרם המדרגות משמש כפינת אחסון, עם מגירות בהירות המוסיפות אלמנטיים עיצוביים בחלל. פתרונות פונקציונליים התואמים את אורח חיי המשפחה, חשובים לא פחות מעיצוב מרשים ומקורי. 
 
נילי חביב אדריכלות ועיצוב פנים. צילום: סטודיו רותם - מאור מויאל
נילי חביב אדריכלות ועיצוב פנים. צילום: סטודיו רותם - מאור מויאל
האתגר שבחיבור
 
האתגר הגדול ביותר הוא החיבור בין האדריכלות לבין עיצוב הפנים. היכולת ליצור קשר באופי ובקו העיצובי לקו האדריכלי הוא אתגר ויחד עם זאת מבטא את היצירתיות המתפרצת של בני המשפחה, המעצב והאדריכל. כשהכל זורם בהרמוניה הבית הופך לבית.

פרויקט בית אריה

פרויקט בית אריה היה מעניין, מוצלח ומרגש במיוחד. כיוון שאיננו נצמדים לסגנון עיצובי מסויים אנחנו יכולים להעניק למשפחה את הזהות האופיינית לסגנונה האישי.
 
היצירה השלמה בבית אריה, כוללת קומת כניסה עם חלל פתוח של סלון, מטבח ופינת אוכל, ובנוסף, יחידת הורים, ממ״ד ויציאה לפטיו. קומה שניה כוללת שלוש סוויטות שבכל אחת חדר שינה, פינת ישיבה, שירותים ומקלחת. לבית שתי מרפסות פתוחות לנוף מהמם ביופיו. מבואת הכניסה משדרת פתיחות, רוחב לב והכנסת אורחים ומבואת כניסה נוספת יוצרת כניסה פרטית לקומה העליונה מגרם מדרגות חיצוני.
ועל בית כזה נאמר; חמסה, חסמה, שום, שמן זית ויין. 
 
נילי חביב אדריכלות ועיצוב פנים. צילום: סטודיו רותם - מאור מויאל
נילי חביב אדריכלות ועיצוב פנים. צילום: סטודיו רותם - מאור מויאל
·אדריכל/ית: נילי חביב
·מעצב/ת פנים: נילי חביב
·ריצוף וחיפוי אבן: אבן אם
·מטבח: נגריית שלי
·ריצוף וחיפוי חדרי אמבט: נגב קרמיקה
·וילונות ואקססוריז: מצעי שרית | פלורליס
·פרקטים: פרקט פור יו
·תאורה: לוקאס תאורה
·רהיטים: ביתילי
 
נילי חביב אדריכלות ועיצוב פנים
054-4605887