סערת האירוויזיון בישראל עולה מדרגה: פחות מיממה נותרה לאולטימטום שהציב תאגיד השידור "כאן" לממשלה בדבר העברת 12 מיליון יורו לטובת קיום האירוויזיון בישראל, וב"החדשות" דיווחו הערב (שני) כי לתאגיד הועברו שני מסרים מטעם גורמים בממשלה. הראשון, שכבר נמסר אליהם מאנשי משרד האוצר הנושאים ונותנים עימם בימים האחרונים, לפיו "אם האירוויזיון בישראל יבוטל, נתניהו יחדש בכל הכוח את המאמצים לסגירת התאגיד והפעם כחלון לא ימנע זאת". 



ע"פ הדיווח, המסר השני הוא מטעם גורמים בכירים בממשלה, והוא מהווה את המסר החריף ביותר עד כה שהועבר לתאגיד. "אם לא תתפשרו ותביאו בהתנהלותכם לביטול האירוויזיון" נאמר, "נסגור אתכם בחקיקה מהירה עוד בכנסת הנוכחית". לטענת שר התקשורת איוב קרא, "זה דבר מבזה מאוד שמיליארד שקלים שהציבור משקיע בתאגיד לא באים לידיי ביטוי במפעל התרבותי הכי חשוב ביותר בעולם שייערך בישראל".



פרנק פרילינג, יו"ר איגוד השידור האירופאי, סירב להתייחס לאפשרות ביטל האירוויזיון בישראל בטרם יצאה הודעה רשמית של התאגיד, ואמר שכאשר תצא הודעה כזאת יגיב בהתאם. ההערכות הן כי במידה והאירוויזיון לא יתקיים בישראל, הוא יעבור למי שזכתה במקום השני בתחרות, קפריסין. 



בתאגיד השידור הציבורי כאן סירבו להתקפל היום ולהסיר את דרישתם מהממשלה, ועומדים על כך שהממשלה תעביר אליהם תוספת תקציב. "לאורך כל הדרך אמרנו שהתאגיד לא מסוגל לממן את ההפקה. אם הממשלה תחליט לממן יהיה אירוויזיון בישראל. התאגיד שב ומפציר במקבלי ההחלטות לשבת יחד ולהגיע לתקציב מוסכם עם האוצר".

עוד נמסר, מ"כאן", כי "המשמעות של מימון האירוויזיון מתקציב התאגיד היא פיטורי מאות עובדים וביטול הפקות מקור ישראליות בניגוד לחוק. כל מדינה שקיבלה את הזכות לארח את האירוויזיון השתתפה בתקציבו והרוויחה לקופת המדינה כסף רב מתיירות של אלפי מבקרים ומחשיפה עולמית. האמירות הקשות נגד התאגיד מקשות על מציאת פתרון והתאגיד עושה ויעשה כל שביכולתו לפתור את המצב".

קודם לכן אמר גיל עומר, יו"ר מועצת התאגיד, כי "הבעיה זה לא ה-12 מיליון יורו, שזה ערבות שהתאגיד צריך להעמיד לרשות איגוד השידור האירופי. זו מחויבות וזה דבר שצריכים, אם קורה חלילה משהו שיגרום לתחרות לא להיות בארץ הכספים יחולטו". 
 

נטע ברזילי ומי שהייתה נציגת קפריסין באירוויזיון, אלני פוריירה. האירוויזיון יעבור לקפריסין? צילום: רויטרס

 
בתוך כך, יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה: "משחקי האגו המטופשים וחסרי האחריות של הממשלה עלולים לעלות לישראל בהזדמנות הנדירה  לארח את אחד מאירועי הבידור הגדולים בעולם.  מדובר בהחמצה של שיפור אדיר בתדמיתה של ישראל, פריחה לעסקים וחיזוק נפלא לתיירות. נראה כי משעה שהבין נתניהו כי האירוע לא יהיה בצלמו ובדמותו – בחר בהתנהגות יהירה וקצרת רואי, ואני קוראת לו להתעשת,  ולא להחמיץ הזדמנות נפלאה שכזאת".
מוקדם יותר אמר ח"כ דוד ביטן (ליכוד) כי להערכתו אירוויזיון 2019 לא יתקיים בישראל. בראיון לגלי צה"ל, האשים יו"ר הקואליציה לשעבר את תאגיד השידור הציבורי באחריות למצב, בשל סירובו לקבל הלוואה מהממשלה. "לתחושתי לא, זה נראה כאילו זה הולך למקום לא טוב", אמר ביטן על קיום תחרות הזמר האירופית.

"הם לא מוכנים לקחת הלוואה, הם לא מוכנים לקחת ערבות", אמר ח"כ ביטן על תאגיד השידור. "לתאגיד יש תקציב קבוע בחוק, כדי שהממשלה לא תוכל לשנות אותו. ולכן זו בעיה מפני שהם לא מוכנים לקחת הלוואה אבל גם לתקן את החוק עכשיו בתקופת הפגרה, תוך חודשיים-שלושה, זה בעיה".