מזג האוויר השרבי ששורר היום (רביעי) ממשיך לגרום לתעסוקה רבה עבור לוחמי האש. 



למרות כל האזהרות והדרכים השונות להימנע מכך, דווח היום למד"א על פעוטה בת שנתיים בפתח תקווה, אשר נשכחה לאחר ששהתה במשך דקות ארוכות ברכב סגור משעות הבוקר. למרבה המזל, עירנות הגננת, שהתקשרה להבין מדוע היא איננה בגן, העירה את תשומת הלב של האם, אשר חילצה את ילדתה. היא פונתה במצב קל לבית החולים שניידר, כשחובשים ופאראמדיקים של מד"א שהגיעו למקום בדקו את הפעוטה שהייתה חמה למגע ופינו אותה במצב קל ובהכרה מלאה לבית החולים שניידר. המשטרה הודיעה כי תפתח בחקירה. 



לאחר התקרית הבוקר בפתח תקווה, הדגישו שוב כוחות מד"א כי בשל השרב הכבד אין להשאיר תינוקות וילדים ברכב ללא השגחת מבוגר, אף לא למספר דקות, גם לא אם חלונות הרכב פתוחים וגם אם המזגן דולק. עוד מוסיפים במד"א כי הטמפרטורות ברכב סגור יכולות להגיע ללמעלה מ- 60 מעלות.



שריפה בבית שמש, צוותי כיבוי ומטוסים משתתפים בכיבוי



בשריפת יער ליד בית שמש פעלו 18 צוותים מבית שמש מחוז ירושלים וראשון לציון, כיבוי וארבעה מטוסים. לאחר מאבק ממושך בלהבות הצליחו כוחות הכיבוי להשתלט על האש. 


מפקד כבאות והצלה בית שמש טפסר ראובן יצחק סיפר קודם לכן למעריב אונליין:  ״מדובר בשריפת יער גדולה. 20 צוותי כיבוי פעלו בשטח בסיוע ארבעה מטוסים המטילים חומרי כיבוי אל תוך האש. הופעל  נוהל גיוס חירום של לוחמי האש מבית שמש". מכבי האש הצליחו להשיג שליטה בשריפה באזור נחל שורק וכעת מתבצעות פעולות לכיבוי סופי ולמניעת התחדשות האש.

"כמו כן, ישנו סיוע הדדי חוצה מחוזות והוקפצו למקום צוותים ממחוזות סמוכים. כרגע אין שליטה על השריפה. לוחמי האש בגבורה עילאית מחרפים נפשם בחזית האש בתנאי מזג האויר קשה ביותר תוך כדי שהם מתמודדים עם אש אדירה"

במהלך היום דווח על שני צוותי כיבוי שהוזעקו לשריפת חורש בסלעית לבין צור נתן. בזירה פעלו 15 צוותי כיבוי וכוח של מתנדבים בסיוע של שישה מטוסים שפיזרו חומר מעכב בעירה. בשל השריפה, ציר 5533 חסום לתנועה פרט לרכבי כיבוי וחירום. תושבי היישוב נצורים והוקם חפ"ק ושטח כינוס בכניסה ליישוב.

שני צוותי כיבוי פעלו  בשריפת קוצים ואשפה סמוך למבנה בראס אל עמוד. כתוצאה מהשריפה נגרם נזק למבנה. צוותי כיבוי השיגו שליטה על שריפה בעטרות. כמו כן, צוותי הכיבוי בירושלים פועלים במספר מוקדי שריפות נוספים בכל רחבי הארץ. בתל מונד, שריפת קוצים שהתפשטה לעבר הבתים ואחזה בהם.
 

שריפה באיזור נתניה. צילום: דוברות מכבי אש נתניה

במהלך היום פונו על ידי מד"א ירושלים מספר נפגעים, אשר סבלו מתשישות והתייבשויות. באיזורים רבים בארץ נמדדו למעלה מ-40 מעלות. גם באיזורים כמו השפלה, רחובות ונתב"ג נמדדו טמפרטורות גבוהות, כשבבקעת הירדן והערבה. נחצה הרף ובעין גדי טיפסה הטמפרטורה ל-48 מעלות. מזג האוויר צפוי להיות חם עד שעות הערב וההקלה תגיע בסביבות 21:00 בערב. מחר תהיה ירידה משמעותית בטמפרטורה.

סמוך לדיר חנא שבגליל המערבי, פרצה שריפה. שישה צוותי כיבוי מתחנת גליל מערבי פועלים במקום. שני מטוסי כיבוי הוזנקו כדי לסייע. לא נשקפת סכנה לתושבים. 
 
דני רופ, חזאי ערוץ 10 הסביר מדוע מזג האוויר מגיע לשיאי שרב בשלב הזה של השנה. "התופעות שנחווה היום ומחר בבוקר אלה תופעות שמתרחשות רק באביב ובעונות המעבר", הסביר רופ.  "הים לא ממתן או משחק תפקיד ובנוסף מגיע אלינו שקע שרבי שמגיע מצפון אפריקה ומביא איתו רוח מדברית חמה ומאוד ויבשה. לפי כל הנתונים, בעיקר בחלק השני של היום, הטמפרטורה מהחוף וכמעט בכל הארץ תגיע אל מעל ל-40 מעלות", הוסיף רופ.

 עומס החום האדיר עלול לסכן חיי אדם ומחייב הקפדה על הגנה מפני השמש. "טמפרטורות שמגיעות אל מעל ל-37 מעלות, שזאת טמפרטורת הגוף שלנו, גורמות לתחושה של עומס חום כבד עד קיצוני", אמר החזאי הוסיף כי "במקרים כאלה אפילו הלחות כבר לא משחקת תפקיד ומאוד יבש".

 לדברי רופ, שיאו של השרב יגיע אחר הצהריים ויימשך אפילו עד הלילה. "מחר נקום לבוקר לוהט, עדכן החזאי והוסיף "הנחמה היא שיהיה כיסוי של אובך ועננים שימנע חדירה של שמש וזה יכול קצת להקל. בחלק השני של היום אנחנו נרגיש את הירידות באזורים הפנימיים".

 לשאלה מה צפוי בהמשך השיב רופ: "בסוף השבוע לא נאמין שעברנו יום כזה חם כי יש סיכוי לטפטוף. בירושלים, צפת ובמקומות הגבוהים יהיה אפילו קריר. כך שתהיה קיצוניות  והבדל של 10-20 מעלות לפחות בין היום לבין יום שבת.

צוות הספארי התכונן מראש לתחזית הלוהטת והכין מבעוד מעוד ארטיקים מסוגים שונים לכל בעלי החיים. "בימים האחרונים, המטפלים הקפיאו מים עם בשר טחון, דגים ופירות ויצרו שלגונים מיוחדים.

שגית הורוביץ, דוברת הספארי, סיפרה כי "בעלי החיים נהנים מצ'ופר צונן ומצנן שהוא גם הדרך שלנו בספארי להעשיר את זמנם של בעלי החיים בימים החמים".

"כמובן שכל בריכות המים שבחצרות מלאות במים צוננים ובין לבין מותזים מים על בעלי החיים כדי לצנן אותם", הוסיפה הורוביץ.

שרב בספארי. צילום: אלוני מור