היישוב בית ג'אן עקף את כוכב יאיר שהחזיקה בשנה שעברה במקום הראשון למקום מבין הרשויות מעל 10,000 איש, עם 94.4% לבגרות, כך עולה מנתוני הזכאות לבגרות לשנת תשע"ד, שפירסם היום (רביעי) משרד החינוך.  

היישובים הבאים, בעשירייה הפותחת כמידי שנה, כולם ממדד סוציו אקונומי גבוה: כוכב יאיר במקום השני, ירדה באחוז ל 92.1%, השלישית במצעד היישובים עם הזכאות לבגרות הגבוהה ביותר של תלמידים מסיימי י"ב היא מועצה אזורית חוף השרון, שזינקה ב12% בשנה שעברה ומחזיקה ב91.3% זכאות לבגרות.

אחריה, גבעת שמואל, מזכרת בתיה, צורן קדימה ,שהם, גבעתיים ורעננה. את העשירייה המכובדת סוגר היישוב הערבי מגאר,עם 85.7% זכאות לבגרות (קפיצה של  בשיעור הזכאות לבגרות4.5%).
את העשירייה סוגרים כצפוי, יישובים מהמגזר הערבי והחרדי במדד סוציו אקונומי נמוך במיוחד.  במקום האחרון מודיעין עלית עם כ-7.33 אחוז בלבד ,אחריה בני ברק, שירדה  בחצי אחוז ל9.21%, ביתר עילית, במקום השלישי ובמקום הרביעי רכסים, שירדה ב12% זכאות לבגרות. במקום החמישי היישוב הערבי ג'סר א-זרקא, ואחריהם רהט, ירושלים, אלעד, חצור הגלילית וקלוונסה.

 אין להתייחס למדידה כמאפיינת את רמת הזכאות של הציבור החרדי"

"תלמידי המגזר החרדי, ככלל, לא ניגשים לבחינות הבגרות. בנות הסמינרים התיכונים נבחנות בבחינות חוץ, שהן המקבילה למבחני הבגרות ונערכות על ידי מכון סאלד, באישור משרד החינוך", מסביר סגן שר החינוך, מאיר פרוש "למעריב אונליין", את הירידה בשיפור הזכאות בקרב המגזר החרדי. לדבריו הנתונים המוצגים, אינם חלק מהסטטיסטיקה, כי בחורי הישיבה כלל אינם נבחנים במקצועות שאינם מקצועות הקודש. "אורח החיים החרדי מצביע על האמונה שלימוד הגמרא מעניק מספר כלים מבחינה לוגית, על כן ין להתייחס למדידה כמאפיינת את רמת הזכאות של הציבור החרדי".
 "בשנים האחרונות המגזר הדרוזי במחוז הצפון נמצא בעלייה מתמדת, והשנה הוא עומד על 74% מהלומדים ביישובים הדרוזים. עקפנו בכ10% גם את התוצאות הארציות וזה נובע מנחישות של המנהיגות הבית ספרית, המודעות של החברה הדרוזית לחשיבות החינוך, וגם ההורים עצמם יותר שותפים בעישייה החינוכית והחברתית", מסר ל"מעריב אונליין", ג'לאל אסעד מפקח מחוזי של המגזר הדרוזי והצ'רקסים  במחוז הצפון ,שלדבריו  עזרה מאוד תוכנית החומש של משרד החינוך שניתנה למגזר הלא יהודי  וכן קרן רש"י ועמותת יכולות שסיפקו הדרכה ושעות נוספות על מנת לצמצם פערים.

"אנו פועלים באופן שוטף להקניית ערכים לתלמידי המועצה, לעידוד מעורבות חברתית, התנדבות, גיוס לצה"ל, ידיעת הארץ, ומתנגדים נחרצות להנשרת תלמידים חלשים במטרה לשפר את תוצאות נתוני הזכאות לבגרות. אנו מתעקשים  לפעול באופן אינטנסיבי למניעת נשירה", מסר אתמול אשל קליינהאוז, מנהל בית הספר בית החינוך המשותף במועצה האזורית חוף השרון ששיפרה בכ-12% את הזכאות של תלמידיה. "אני מאמין שההצלחה שלנו היא תוצר של התבוננות בפרט ופעילות עיקשת לראות ולהתייחס לכל תלמיד ותלמיד כאילו היה התלמיד היחיד בבית הספר"