ממשלת פולין הגיבה לטענות שפורסמו לפני שבועיים כי ניצולי שואה נדרשים להמציא אישורים כדי לקבל סיוע מהממשל הפולני. 
יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, קולט אביטל, הדגישה את שיתוף הפעולה עם הממשלה בוורשה בסיוע הזה לניצולים, אך הוסיפה כי "עם זאת תמוהים הקשיים שמערימים הפולנים על הניצולים בקבלת הקיצבה".
יו"ר פורום יוצאי פולין, לילי הבר, תיארה מסכת ביורוקרטית מרגיזה שהפולנים מעבירים את הזכאים. עם זאת, היא האשימה בעיקר את המשרד לשיוויון חברתי בממשלת ישראל (לשעבר המשרד לאזרחים ותיקים) על שלא ניהל כראוי את המגעים עם ממשלת פולין כדי להקל במשהו על הניצולים. לטענתה ממשלת ישראל לא השכילה לבקש מהפולנים לקצר את ההליכים עבור הניצולים בארץ ופשוט להעביר לוורשה את רשימת הזכאים לסיוע ממשרד האוצר שכבר עמדו בכל הקריטריונים להוכחת זכאותם. 

ממשלת פולין: לא מפלים לרעה ניצולים מישראל

למרות כל זאת ממשלת פולין מסתייגת מרוח הכתבה ממנה לטענתה, משום מה, ניתן להבין כי היא מפלה לרעה את הניצולים בישראל לעומת שורדי שואה הזכאים לאותה קצבה, והם אזרחי ותושבי פולין עצמה. יודגש כי טענה זו מעולם לא נטענה בכתבה ולו ברמז. אך עם זאת שגריר פולין בישראל, יאצק חודורוביץ, מבקש להבהיר לאותם ניצולי שואה יוצאי פולין בישראל כי אינם מופלים לרעה. 
"בניגוד לרוח הדברים בכתבה מהם ניתן להבין כי ממשלת פולין מעמידה בפני התובעים מישראל דרישות מיוחדות, אנחנו מודיעים בזאת כי מעמדם המשפטי של ניצולי השואה הישראלים זהה לזה של שאר התובעים וכך גם הקריטריונים לזכאות עליהם החליט הפרלמנט הפולני עוד בחקיקה הראשונה לפני הרחבתה, בשנת 1991".

מהם הקריטריונים לקבלת זכויות?

"בין היתר: שירות בצבא הפולני ופעילות במחתרת הפולנית ערב מלחמת העולם השנייה ובמהלכה, שהות במהלך המלחמה במחנות השמדה וריכוז נאצים ובבתי כלא של גרמניה הנאצית, שהות בגטאות של גזע או לאום, שהות במחנות עבודה נאצים, גירוש בכפייה לברית המועצות דאז, מי שנקרע ממשפחתו מסיבות של השמדה או שינוי בכח של לאום. זכאים גם מי שמחזיק או החזיק באזרחות פולנית בעת היותו נתון לדיכוי או בעת ביצוע פעילות לוחמת נגד הנאצים", כך מסר שגריר פולין בישראל. 
על הטענות הנוגעות למסכת הביורוקרטית שנאלצים הניצולים לעבור מול הממסד הפולני השיב השגריר חודורוביץ בשם ממשלת פולין: "הטופס לבקשה נגיש בקלות באתר האינטרנט של המשרד לוותיקי מלחמה וקורבנות של דיכוי (www.udskior.gov.pl/Forms,235.html#content) והוא זמין גם באנגלית וגם בפולנית. בניגוד לרמיזה שנעשתה בכתבה ההליך של הענקת הטבות לניצולי שואה המתגוררים בישראל אינו קובע דרישות ספציפיות, נוספות". 

"זה הגיוני לצפות מתובעים להוכיח שסבלו תחת גרמניה הנאצית"
על הטענה העיקרית של פורום יוצאי פולין בכתבה מדוע עליהם לעבור שוב תהליך דומה לזה שעברו לפני 40 ו-50 שנה בישראל, המאמת עובדות היסטוריות מלפני שבעים שנה, בגילם המופלג והפעם מול ממשלה זרה, אומר שגריר פולין בישראל: "זה אך הגיוני לצפות מתובעים להוכיח שהם היו כלואים או סבלו סבל אחר תחת גרמניה הנאצית או משטרים סובייטיים כאזרחים פולנים. תמונה המציגה את המספר המקועקע על ידו של ניצול שואה אכן יכולה להוכיח את העובדה שאדם היה אסיר במחנה ריכוז, אך לרוע המזל אין בכך ראיה על אזרחותו של אדם. פולין מעניקה את הזכאות למי שהם אזרחיה או היו אזרחיה בעת המלחמה, אבל בשום אופן לא יכולה לקחת על עצמה לשלם פיצויים לכל הקורבנות של מלחמת העולם השנייה. לא ניתן לצפות מפולין לקחת על עצמה את הנטל המוסרי והאחריות הכספית למדיניות הדיכוי של גרמניה הנאצית וברית המועצות ולא ניתן לצפות לתיקון העוולות שנגרמו לכל הקורבנות של המשטרים הטוטליטריים".