יותר משליש מהאוכלוסייה מדווחים על ערעור במצבם הנפשי בעקבות חשיפה לתמונות קשות מזירות פיגועים ברשתות החברתיות. כך עולה מממצאי סקר חדש.



מהסקר שבוצע עבור עמותת נט”ל למען נפגעי טראומה על רקע לאומי, באמצעות חברת ZETATOOLS, עולה בצורה חד־משמעית כי חשיפה למידע לא מצונזר ברשת תורמת לתחושת האיום על הביטחון האישי ומשבשת את שגרת היום. לפי הסקר, 70% מכלל האוכלוסייה נחשפו למידע לא מצונזר ברשתות החברתיות. הנתון הקריטי ביותר הוא כי יותר משליש מהאוכלוסייה (35%) מציינים כי צפייה במידע לא מצונזר משפיעה על מצבם הנפשי, ומהם 16% מדווחים כי שגרת יומם משתבשת משמעותית.



על פי הסקר, 51% מהנשים השיבו כי למידע הלא מצונזר יש השפעה גבוהה על תחושת האיום האישי, לעומת 19% בלבד שטענו כך בקרב הגברים.



אומנם צעירים חשופים יותר, אך מושפעים פחות. החשיפה הגבוהה ביותר לסרטוני סנאף ולתמונות גרפיות מזירות פיגוע רווחת בטווח הגילאים 18־24 - 83% חשיפה, לעומת 57% בלבד בקרב בני 45 ומעלה. עם זאת, רק 29% בקרב הצעירים דיווחו על השפעה כלשהי של הצפייה על מצבם הנפשי, לעומת 35% מכלל המבוגרים בני 45 ומעלה.



ד”ר רבקה תובל־משיח, ראש תחום קהילה בנט”ל, מסבירה כי משמעות הנתונים היא שלבם של הצעירים החיים בעולם הרשתות החברתיות מלא במראות קשים, והיא מדגישה נתון נוסף מהסקר שמוכיח זאת. לדבריה, “אומנם הם לכאורה אדישים לתופעה ברשת, אבל כשאנחנו שואלים את השאלה הכללית על מצוקה נפשית בעקבות המצב, הצעירים (18־24) הם אלה שמדווחים על מצוקה יותר מכל קבוצות הגיל האחרות – 42% מהם מדווחים על חרדה גבוהה ועוד 30% ברמה בינונית”.