תכנית חינוכית חדשה של משרד החינוך בשם "שווה בציבור" אמורה לעודד בבתי הספר את השוויון בין המינים. פרופסור אסתר הרצוג, מומחית למגדר במכללת לוינסקי לחינוך, הביעה את דעתה על התוכנית בראיון לעודד בן עמי ב"רדיו ללא הפסקה 103Fm". "קודם כל אני רוצה להסתייג משם התוכנית", אמרה פרופסור הרצוג. 


"שם כמו 'שווה בכל' נשמע יותר טוב מ'שווה בציבור'. התוכנית עצמה מתכוונת להרחיב את המודעות והידע בנושא שוויון בין המינים ולעסוק בסוגיות כמו סטריאוטיפים, קידום נשים במערכות החברה, פורנוגרפיה ועוד. אני חושבת שהכוונה טובה ומקווה שגם היישום הם במקום, בזמן ומבורכים. אני מברכת את שר החינוך על כך שהוא מבקש ליישם את התוכנית החשובה הזו. היישום אמור לקרות בבתי הספר היסודיים והתיכוניים ואני חושבת שזו תולדה של פעילות מתמשכת של הרבה גורמים, בוודאי ארגוני נשים, שדולת הנשים ויועצות למעמד האישה".

בן עמי הביע חשש שבבתי הספר היסודיים ילמדו שהתפקידים במשפחה הם של אימא יולדת ואבא שיוצא לצוד. "החשש שלך הוא במקומו", הסכימה הפרופסור. "הוא מתקשר לעובדה שהשר דתי ויש לו אג'נדה דתית. אבל העיסוק במשפחה לא חייב להיות בהכרח שימור התפקידים המסורתיים. אתה יכול ללמד את הבנים שיש להם אחריות שווה כמו לבנות כשיהיו הורים. אתה יכול לשבור את החלוקה המסורתית של אישה בבית, במטבח ועם הילדים, וגברים כמפרנסים יחידים".

"הבנים הם הבעייתיים בתפיסת המגדר", אמר בן עמי. "הסחר בנשים, הפורנוגרפיה, מי שרואה במגדר הנשי נחות ושניתן לנצל אותו, אלה הם הבנים, אולי צריך לייחד את התוכנית הזו לבנים". "אני חושבת שצריך לעבוד עם הבנים וגם עם הבנות", השיבה פרופסור הרצוג. "את הבנות לחזק בקטע של אסרטיביות ודעתנות, שלא ייבהלו ולא יתקפלו מול הדומיננטיות והשתלטנות של בנים והביזוי של בנים שאנחנו מכירים. את הבנים צריך לחנך ברמת השיח - הדיבור, החשיבה, העשייה, ובהקשר של הפורנוגרפיה והסחר בנשים, שמשחית כל חלקה טובה בחברה. ולעשות פה הרבה מאוד. צריך לעבוד עם שניהם. צריך לחזק את המאפיינים של הבנים אצל הבנות, וההפך".


ערך: אסף נבו