ועדת החינוך, התרבות והספורט התכנסה הבוקר לדיון בעלויות הכספיות של משלחות לזכר השואה לפולין, ובאי השוויון הנוצר בין תלמידים שיש ביכולת הוריהם לממן את המסע, לעומת תלמידים שאין ביכולת הוריהם לממן את הנסיעה לפולין. הדיון התקיים ביוזמת חברי הכנסת אלי כהן, קארין אלהרר, יפעת שאשא-ביטון, עודד פורר, מירב בן ארי ואורן חזן.



ח"כ קארין אלהרר פתחה וציינה כי המסע חשוב אך מה שמטריד בעיניה הוא הנושא הכספי:  "אין כמו מראה עיניים כדי לחבר לאירוע המכונן שקרה לעם ישראל, אך מה שמטריד אותי יותר מכל הוא נושא העלויות וחוסר ההזדמנות השווה לכולם. יש תלמידים במדינה שלהוריהם אין את האמצעים ולכן הם אינם יוצאים למסע".
 
ח"כ אלי כהן אמר כי יש לתת הזדמנות שווה לכולם לצאת למסעות לפולין או לבטל לחלוטין את המסעות. ח"כ כהן התייחס לתנאי קבלת המלגות ואמר כי עבור קבלת מלגה נדרשות שעות התנדבות של התלמיד המעוניין במלגה:  "האם הם (התלמידים) צריכים להיענש בגלל שלהוריהם אין כסף? עדיף שאת הזמן החופשי ישקיעו בלימודים". בהמשך דבריו התייחס להשתתפות הכספית הנדרשת מעבר למלגות ואמר "אין דבר כזה מלגה מלאה במשרד החינוך, חייבים השתתפות עצמית.  שיטת המאצ'ינג צריכה להיעלם ובמקומה לתת מימון מלא. המסע הפך להיות מסע להורים ממצב סוציו אקונומי גבוה שיכולים להרשות לעצמם", הוא קרא לביטול המסעות, ביטול שיטת המאטצ'ינג וביטול ההתנדבות - זה לא עונש".


ח"כ איציק שמולי הוסיף כי " למסעות יש ערך חינוכי ומוסרי אדיר אבל לא יכול להיות שנסכים לכך שהמסעות יהיו לעשירים בלבד. עצם המחשבה שרק מילד אחד נמנעת האפשרות לצאת לפולין – זה דבר שלא נותן מנוח ואי אפשר להסכים איתו". עוד אמר כי "אם טוענים שכל אחד חייב לעבור את המסע אז שמשרד החינוך יתקצב את המסע בהתאם". ח"כ שמולי התייחס גם ללחצים שמפעילים על ההורים וקרא להם "לא סבירים", לדבריו, "השיא הוא התפתחות תרבות שנורר בביה"ס. מה זה עושה לילד שמרגיש שהוא נמצא במסע בחסד ולא בזכות? צריך את הדבר הזה להפוך לחלק אינטגרלי מתכנית הלימודים".
לא לעשירים בלבד. ח"כ שמולי. צילום: פלאש 90

ח"כ אורן חזן הסכים ואמר "מצד אחד מערכת החינוך החליטה שמסע צריך להיות חלק בלתי נפרד מההליך החינוכי מצד שני המסע הופך להיות זיכרון לעשירים בלבד. לא יכול להיות שלא נמצא פתרון שוויוני לכולם". לדבריו, "בתוך מערכת החינוך מייצרים מצב של שיימינג מודרני אם מערכת החינוך לא תדע למצוא פתרון לדבר הזה כל הערך החינוכי מתגמד".

ח"כ יפעת שאשא ביטון ביקשה להתייחס גם לאפקטיביות המסעות ואמרה "הנושא של לימודי השואה מאוד חשוב אבל התחושה שלי שלא נעשתה בדיקה אמיתית כדי לראות אלו התהליכים שעברו כל המסעות של פולין. אין לכולם באמת בשלות רגשית לחוות את החוויה". היא הציעה לבחון את האפקטיביות של המסעות על התלמידים ולגבש חלופות.

אבי דלמדגוס שכיהן כיושב ועד הורים מקיף יהוד סיפר על פעילותו והוצאת משלחות לפולין אך גם הביע התנגדות ומחאה. הוא הסביר כי "יש  ילדים שמודרים מהמסע. ילד שלא משתתף במסע לא משתתף גם בהכנה למסע. ניסנו לדבר על נושא התמחור, לא נתנו להורים לדבר - הושתקנו". אוהד פרידמן תלמיד תיכון מקיף יהוד אשר הופיע בפני הוועדה אמר כי "העשירונים הנמוכים כמעט לא משתתפים במסעות לפולין. איך ייתכן שרק העשירים יזכרו את זיכרון השואה?".

דני רוזנר, נציג משרד החינוך בדיון השיב לטענות: "אנחנו חושבים שלא כולם צריכים לצאת. המסע קשה ולא כולם בשלים ומוכנים לו. אנחנו קוראים למימוש הפוטנציאל". על כך ח"כ מירב בן ארי: "אני כתלמידה לא חשבתי אפילו להגיש מועמדות כי לא היה לנו כסף. אז איך אתם יודעים מהו הפוטנציאל?".
לאחר שנשמעו דברי המשתתפים סיכם יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי וקרא להשהות את המסעות לפולין עד שיתגבש פתרון לכלל התלמידים המבקשים לצאת למסע ונמצאו מתאימים. "הוועדה רואה  בסוגית המאצ'ינג – השלמת סכום המלגה על ידי ההורים -  כישלון המחזק פערים בין תלמידים. הוועדה קוראת למשרד החינוך להשהות את המסעות ולעשות הכל כדי שאף תלמיד לא יישאר מאחור – "לא נרפה מהנושא".