ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, תדון היום (שני) בבלימת הקטל בכבישים ובפעילות המשטרתית נגד נהגים מסוכנים. לקראת הדיון מפרסמת עמותת אור ירוק תצפית, וממנה עולה כי אחד מכל שלושה נהגים נוהג בהיסח דעת. במהלך התצפית נצפו כ־16.5 אלף נהגים ונהגות בכ־150 רשויות מדברים בטלפון, מסמסים, גולשים, מתגלחים, קוראים עיתון או מתאפרות, הכול חוץ מלנהוג.



התצפיות נערכו בצמתים, בכיכרות ובמרכזים מסחריים. עוד עולה כי 11% מהנהגים שנצפו החזיקו את הטלפון הסלולרי ביד – סימסו, גלשו ברשתות החברתיות או קראו מיילים. 9% מהנהגים שנצפו דיברו בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה. 7% מהנהגים שנצפו דיברו עם הנוסעים מאחור. 5% מהנהגים שנצפו אכלו במהלך הנהיגה. 3% מהנהגים שנצפו קראו, התגלחו והתאפרו ברכב. מפילוח התצפיות על פי ערים עולה כי 48% מהנהגים בנתניה נצפו נוסעים בהיסח דעת. כך גם 43% מהנהגים בבת ים, 42% בכפר סבא, 39% מהנהגים בראשון לציון ובאשקלון, 38% מהנהגים בתל אביב ובפתח תקוה.



באותו עניין, הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים סיווגה את הסכנות הקשורות להיסח הדעת בזמן נהיגה. קריאה וכתיבה של SMS במהלך נהיגה מגדילות את הסיכון לתאונת דרכים פי 23. נהג שמנסה תוך כדי נהיגה להגיע לעצמים לא קבועים ברכב מגדיל את הסיכון לתאונה פי תשעה. חיוג בטלפון הסלולרי מגדיל את הסיכון לתאונת דרכים פי שישה.