בארץ חיים כיום כ־190 אלף ניצולי שואה, ורק כשליש מהם גברים. 13 אלף ניצולים מתים מדי שנה בשנה. 36% מהניצולים חיים בגפם. כך עולה מנתונים של מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שייפתח הערב (רביעי).



עוד עולה כי 65% משורדי השואה בישראל חצו את גיל 86, וכ־13% מהם כבר בני יותר מ־90. הניצול הכי צעיר בן 72. ממשאלים שנערכו בשנה החולפת לא פחות מ־50% מהניצולים אמרו כי הם חשים בדידות, 60% מוטרדים ממצבם הכלכלי (כולל מי שאינם חיים מתחת לקו העוני) וכ־43% חוששים ששואה שנייה לעם היהודי עלולה לחזור במהלך ההיסטוריה. שני שלישים מהם סובלים ממצוקה נפשית כמו דיכאון או אובדן יכולת להתמודד עם בעיות.



כ־50% מהשורדים מגדירים את מצב בריאותם רע. ל־88% מבין אלה יש לפחות מחלה כרונית אחת. 66% סובלים מלחץ דם גבוה, ל־53% יש הפרעות שינה ו־44% סובלים מכאבים קבועים בגב ובצוואר, 47% ממחלות לב. עוד מחלות שכיחות בקרב אוכלוסיית השורדים הן סוכרת ואוסטאופורוזיס. בתוך כך, ועדת הכספים של הכנסת החליטה אתמול לאפשר העברת כ־100 מיליון שקל לניצולי שואה מעודפי תקציב בסך של 14.3 מיליארד שקל, שאת העברתם עיכבה הוועדה משום שהאוצר לא הגיש כנדרש פירוט לאן הכספים מיועדים.



ההחלטה לאפשר העברת כספים לניצולי שואה באה בעקבות דרישת ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), יו"ר השדולה למען ניצולי השואה, שאמר כי "ניצולי השואה צריכים להיות מעל הכל, ולכן חשוב להחריג את התקציב הזה מיתר הכספים המובאים לאישור הוועדה". הצעתו התקבלה על דעת כל חברי הוועדה ובראשם היו"ר משה גפני, שהסכימו למשוך את כל ההתנגדויות להעברת הכספים לרשות לסיוע לניצולי השואה ובכך לשחרר את הכספים המיועדים לכך.



נוסף לכך, לאחרונה יצא שר הרווחה חיים כץ (הליכוד) בהכרזה כי משרדו - לאחר מאבק שניהל מול משרד האוצר ובו פועלת הרשות לזכויות ניצולי השואה - קיבל לראשונה את מסד נתוני תעודות הזהות של הניצולים בישראל. בעזרת הנתונים התאים בשיתוף הביטוח הלאומי בתוך פחות מחודש ימים שורה של הטבות לניצולים הכי סיעודיים. יותר מ־4,000 ניצולים שלא קיבלו עד כה קצבת סיעוד כלל יהיו זכאים לקבלה, כ־3,200 ניצולים יקבלו תוספת של שעות סיעוד. כ־5,900 יעלו לדרגת הזכאות הסיעודית הגבוהה ביותר וכ־14 אלף יקבלו הטבה בחברת החשמל בשווי של כ־110 שקל בחודש.



בעמותת אביב לניצולי השואה טוענים כי רבים משורדי השואה אינם מודעים לאפשרויות מיצוי זכויותיהם, ועל כך בעיקר לוקחות עמותות כמוה אחריות - יותר מהמדינה על זרועותיה השונות.



עו"ד אביבה סילברמן, מייסדת ומנכ"לית העמותה, אומרת: "בשנים האחרונות עושות ממשלות ישראל צעדים משמעותיים לשיפור מצבם של ניצולי השואה - ויש לברך על כך. עם זאת, הבעיה המרכזית כיום היא שמרבית ניצולי השואה לא מודעים למכלול הזכויות וההטבות שמגיעות להם כחוק מהארץ ומחו"ל. מדי שנה בשנה חלים שינויים בתחום, רובם ככולם לטובת הניצולים – אך מי שלא מודע לשינויים ולא יודע איזה גוף מעניק איזו הטבה, לרוב לא יכול ליהנות ממכלול ההטבות. זה התפקיד של כולנו לוודא שהניצולים ממצים את הזכויות האלו, ושאף ניצול לא נשאר מאחור”.