האם המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) תחקור את פרשת מסמך המידע אודות אישי ציבור בניסיון להתחקות אחר מי שהדליף אותו? פחות מיממה אחרי שמפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשייך קרא לבחון את מקור ההדלפה של מסמך הח"כים או כפי שהוא מכונה מסמך "מני יצחקי", אומרים גורמים במשטרה כי המסמך הודלף מתוך הארגון או יותר נכון על ידי בכירים שמנהלים מולו מאבק עיקש.



אותם גורמים מפנים אצבע מאשימה לכאורה לעבר גורמים במחלק המודיעין, שהמסמך היה נגיש לידיהם. נציין כי מי שערך את המסמך בו פורטו חשדות לכאורה לעבירות פליליות או מידע לגבי עבירות לכאורה בהן מעורבים ח"כים, שרים ואישי ציבור, הוא תנ"צ גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין שהודח מתפקידו בעקבות דוח חמור שהוכן נגדו ושבעטיו הוצא לחופשה כפויה.



אותם גורמים טוענים, כי המדליף של המסמך, היה בעל אינטרס ברור לפגוע במערכת. "זה ניסיון לזעזע שוב את הארגון תוך הקמת חברי הכנסת ואישי ציבור נגדו כאילו רודפים אחריהם, טענה שאינה נכונה בעליל. כדאי, ובהקדם, שמח"ש תפתח בחקירה ואז תחשוף את המניע שמאחורי הדלפת המסמך".



במשטרה אגב, מציינים כי האמירה אינה חסרת בסיס, שכן מעטים ידעו את תוכנו של המסמך האמור והיו נגישים אליו ולא בכדי המשטרה קוראת לגופים המוסמכים לבצע בדיקה או חקירה בנושא.



כזכור, לאחרונה עלו מאבקים פנימיים קשים בין תנ"צ ניר לניצב רוני ריטמן, ראש להב 433 במשטרה, בעקבות דוח ביקורת שהוצא כנגד תנ"צ ניר והוצאתו לחופשה כפויה על ידי המפכ"ל. "אם זה מסמך חמור, מדוע תנ"צ ניר ערך אותו וחתם עליו? ברור שזו נורמה מקובלת וביקורת של המשטרה במידע שהצטבר בשורותיה ואין בכך כל פגם", אמרו אותם גורמים.



ניצב רוני ריטמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ניצב רוני ריטמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"צריך לשבח את המשטרה"


מוקדם יותר היום, בתוכנית הבוקר של גל"צ, התראיינה דוברת אגף החקירות והמודיעין (אח"מ) סנ"צ ורד וינקוב, בנושא, וביקשה לעשות סדר בפרטים. "כל מידע שמגיע למשטרת ישראל, מתועד, נבחן, מטופל מדווח לפי הערכה מקצועית שיודעים אנשים המקצוע במשטרת ישראל לעשות לאותו מידע. הנרטיב הזה שמנסים לצייר כאילו נאסף חומר ורוכז לצורך שימוש כזה או אחר הנו חסר שחר. בסופו של דבר מדובר על מידעים שהיו קיימים. המניע לעריכת המסמך הוא בקרה פנימית ולעשות איזה שהוא וידוא איתי שאין חריגות, שהכל מטופל ושום דבר לא נפל בין הכיסאות", הבהירה סנ"צ וינקוב. 



הדוברת הוסיפה כי לטענתה אין מה לבקר את המשטרה או את ניצב יצחקי על עצם עריכת המסמך, אלא אף לשבח את הבדיקה הפנימית שהמשטרה עורכת בנושאים כה רגישים לכאורה. "לא רק שלא צריך לבקר אותנו על כך אלא אפילו היה ראוי לציין שאנחנו בודקים את עצמינו ומתייחסים ברציניות וברגישות הראויה לכל מה שקשור אגב בכלל לכל התחום שאנחנו עוסקים בו ובטח לכל הנוגע לנבחרי ציבור", אמרה.



דוברת אח"מ מתעקשת כי מדובר בבקרה מהותית של כל המידע הזורם לפתחם של אנשי המודיעין והחקירות: "מידע מודיעיני זה מושג מאד רחב. זה יכול להיות שמועה, רכילות וכן מידע שמצורף אליו חומרים. יש מרחק מידע גדול בין מידע לבין חשד פלילי". לדבריה, כל המידע שמופיע במסמך כבר היה קיים, חלקו לא ביסס חשד וחלקו ביסס חשד ובעטיו לאחר בחינה נפתחה חקירה פלילית.



עוד אמרה הדוברת, כי מידע, גם אם לא העלה חשד, המדיניות היא שהוא לא ייעלם, כי לעתים אחרי מספר חודשים או שנים מתווסף מידע חדש ואנחנו עורכים הצלבה ובדיקה גם לגבי המידע הקיים וגם לגבי החדש". היא הוסיפה כי כל החומר המופיע במסמך נבדק כשהוא נערך בשנת 2014. "החומרה האמיתית שצריך להתייחס אליה הוא עצם הדלפת המסמך לידיים שאינן מוסמכות לאחוז בו. אין לי טענה על פרסום הידיעה, אלא העיסוק בנושא הוא פשוט לא נכון", הדגישה.