מעברי חציה דהויים, מעקות בטיחות שבורים, תמרורים מעוקמים, היעדר פסי האטה ומפרצי הורדה. זאת נוסף לעשרות מכשולים ומפגעי דרך שמאלצים את התלמידים לרדת מהמדרכה לכביש ולהסתובב בין כלי רכב.



כך נראה כיום חלק מסביבת בתי הספר בישראל, רגע לפני היציאה לחופש הגדול של כ־1.5 מיליון תלמידי היסודיים וגני הילדים ביום חמישי הקרוב. בשבועות האחרונים יצאו נערים מתנדבים לבדוק כיצד נראית סביבת בתי הספר, ובמיוחד - מה חייבות הרשויות המקומיות לתקן במהלך הקיץ. הבדיקה התבצעה בכ־130 בתי ספר ומוסדות חינוך ב־43 ערים, יישובים ומועצות ברחבי הארץ. הנתונים נשלחו לרשויות המקומיות.



הבדיקה המדגמית העלתה כי בשניים מכל שלושה בתי ספר שנבדקו פסי ההאטה אינם תקינים או שלא קיימים כלל. באחד מכל שני בתי ספר נמצא כי מעברי החציה דהויים או שאינם קיימים כלל. בשליש מבתי הספר תמרורי ההתרעה מפני ילדים בדרך אינם תקינים או שאינם קיימים כלל. ברבע מהמוסדות מפרץ ההורדה אינו קיים או שאינו תקין. זאת ועוד, באחד מכל חמישה מוסדות חינוך מעקה הבטיחות היה תקול או לא קיים.



המפגעים בדרך לבתי הספר
המפגעים בדרך לבתי הספר



מדוח שהכינה עמותת אור ירוק שבחן את נתוני העשור האחרון (2006־2015) מתברר כי בחודשי הקיץ נהרגים בממוצע 15 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים ו־1,678 נפצעים.



מהדוח מתברר גם כי במהלך העשור האחרון נהרגו 76 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים כהולכי רגל, שמהווים 35% מכלל הילדים ובני הנוער ההרוגים. במהלך אותן שנים נהרגו 84 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים כנוסעים ברכב, שמהווים 39% מכלל הילדים ובני הנוער ההרוגים.



האחריות - על הרשויות המקומיות


שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, התייחס לממצאים אתמול ואמר: "סביבת בית הספר חייבת להיות כזאת שתגן על הילדים ותעניק להם את ההגנה המרבית. מפגעי הבטיחות שמצאו המתנדבים מסכנים את חייהם של התלמידים בכל יום שהם באים לבית הספר. האחריות לתיקון ליקויי הבטיחות היא של הרשויות המקומיות, שחייבות במהלך חודשי החופש הגדול לשפר את הדרך לבית הספר".



ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה לנתונים: "הרשויות המקומיות מפעילות מוקד עירוני במטרה לטפל באופן מיידי במפגעים ובליקויים בתחומן ומשקיעות תקציבים רבים לאורך כל השנה על מנת לדאוג לביטחון תושביהן. נשמח לכל תגבור תקציבי של הנושא - הן של הרשות לבטיחות בדרכים הן של עמותת אור ירוק".



הליקויים בדרכים לפי רשות מקומית
הליקויים בדרכים לפי רשות מקומית