בחסות החוק: שלוש משפחות קשות יום הוצאו היום (שלישי) מבתיהן בשכונת הארגזים בדרום תל אביב. מול עיניהם ראו דחפורים, עשרות שוטרים ונציגים של היזם שרכש את הקרקע ובידם צווי פינוי מוכנים לחתימה: "או שתחתמו או שהבתים יהרסו מיד", נאמר לשלוש המשפחות והכל בחסות החוק. מדובר באדמות מדינה שרשות מקרקעי ישראל מוכרת ליזמים שנדרשים לנהל את תהליך הפיצויים מול התושבים המפונים, דוגמת המקרה המפורסם והכואב לא פחות בשכונת גבעת עמל בתל אביב. המדינה למעשה נסוגה מאחריותה לתושבים. משפחות נוריאל, נעימי ולוי מתגוררות בשכונה עשרות שנים. היזם הוציא להן 'צווי פינוי גמישים', משמע שניתן לפנותן בטווח של בין 48 ל-72 שעות בכל רגע נתון. המצב המעוות שנוצר הוא שלתושב אין כל זכות קניין על ביתו והוא מוגדר פולש. ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) מלווה את התושבים בשכונת הארגזים כבר למעלה משנה והוא הגיע לאחר ניסיון הפינוי לבקר את המשפחות והסביר: "הסיבה להמצאה הזאת של צווי פינוי גמישים היא כדי שלא לאפשר למשפחה המפונה להתבצר. בחסות בית המשפט היזם יכול להזמין משטרה ולבצע פינוי גם בכוח".



שושנה נוריאל היא אישה בת 70 שהוצאה ממיטתה לקול הדפיקה בדלת של נציגי היזם ועורכי דינו. איתה מתגוררים שני ילדים בוגרים, בשל היותם נזקקים בעצמם, לאחד מהם ילדה חולת אפילפסיה שלקול הדחפורים שהמתינו בחוץ הרטיבה במיטתה מחרדה. לשושנה תינתן אמנם דירה חלופית בפרויקט בתוך חודשיים אבל לילדיה אין כל פתרון קבע חלופי. "את הילדים החתימו על הסכם פינוי שמבטיח להם דירה בתוך עשר שנים אבל ללא כל ערבויות, בניגוד להבטחות היזם בעל פה, ובתנאי שפרויקט הפינוי-בינוי יסתיים בהצלחה. כך היזמים הופכים את התושבים לבני ערובה וזורעים לחץ בשכונה להתפנות. גם שושנה עצמה לא מקבלת דירה בערך שווה לערך הקרקע שביתה יושב עליה", אמר ח"כ יונה. גם משפחת נעימי, שאב המשפחה גם הוא בשנות השבעים לחייו, הוחתמה בכוח ובאיומים זהים על חוזה זהה שמחייב אותם לפנות את בתיה בתוך חודשיים ולקבל את הצעת היזם כלשונה.




לח"כ יונה יש פתרון בדמות הצעת חוק שמקבלת תמיכה נרחבת בכנסת ותעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה שבבסיסה בקשה להסדיר בחוק את מעמדם של תושבי שכונת הארגזים ושכונות עוני נוספות המועמדות לפינוי-בינוי. הצעת החוק מבקשת להשתית על היזמים חובה לפצות את המפונים בערך שווה ולכלל המפונים ולא לאפשר להם להמעיט ככל הניתן את גובה הפיצוי ואת מספר המפונים שזכאים לפיצוי כפי שקורה היום.