הטרגדיה של אסתי ויינשטיין ז"ל הסתיימה היום (שלישי) בטקס הלוויה עצוב. אחיו של בן זוגה של ויינשטיין, חסידת גור שיצאה בשאלה ושמה קץ לחייה, לאחר ששש מבנותיה ניתקו עמה קשר, שוחח היום עם נתן זהבי ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", וסיפר לו: "אסתי מובאת היום לקבורה חילונית ודתית יחד. ככה זה מהצד החילוני שלנו, השפוי, שמוכן לקבל את האחר בכל תנאי, ככה חונכנו על ידי הוריי, שכולם שווים, ולאהבת חינם. אחי ליווה אותה לאורך כל התקופה הקשה הזאת. בגיל 42 היא חזרה בשאלה. לפני כן היא הייתה בחסידות גור, עם כל התנאים הקשים ששם, נשואה ואמא לשבע בנות. בת אחת חזרה בעקבותיה בשאלה והן נשארו לבד בעולם. היה לה עוד אח אחד שחזר בשאלה. לאורך כל שבע השנים אסתי ניסתה ליצור קשר עם בנותיה בכל דרך אפשרית, אבל האדמו"ר של חסידי גור אסר את זה עליהן והם דחו אותה בכל תוקף. גם האב של הבנות היה נגד".



הנתק המשפחתי קרע את ליבה של ויינשטיין, עד ששמה קץ לחייה.
"לאורך כל התקופה אחי היקר ליווה אותה ועזר לה בכל דרך אפשרית. בכל יום הולדת של ילדה שלה הם היו ניגשים להשאיר לה מכתב ומתנה, כדי לנסות להתקרב אליהם. הם שניהם היו גרושים והתחתנו בחתונה דתית, כדי שאולי זה יקרב את המשפחה, וזה לא עזר. אנחנו משפחה חילונית ולא ידענו שקיים כזה רוע. לא ידענו שבמדינת ישראל קיים דבר כזה, דת כזאת, שגורמת למשפחה להתנתק, לבנות להתנתק, וזה לא אשמתן, אלא מי שמראה להן את הדרך זה האדמו"רים והרבנים למיניהם, וזה מה שכואב. אני קורא מכאן לבנות, יש להן עדיין אחות בשם תמי, מקסימה, יש לה בן מקסים. בבקשה, גם אם האדמו"רים לא מסכימים, אם יש לכם לב, בבקשה צרו קשר מדי פעם. תבינו שזה קשה, גם היא רוצה את הקשר הזה".



נקברה עם פרחים כפי שרצתה



במהלך שעות אחר הצהריים וינשטיין הובאה למנוחות בשני טקסים, האחד חילוני והשני דתי. כל אחד מהמלווים, שרבים מהם לא הכירו אותה, קיבל פרח לידיו, לפי בקשתה האחרונה של וינשטיין. בתה תמי מונטג שביקשה לקיים את הטקס החילוני נראתה בוכה ורבים ניסו לחזק ולנחם אותה.

הבת תמי מיררה בבכי והתקשתה להיפרד מאמה: "אני כל כך אוהבת אותך, היית הכל בשבילי, חברה, אמא, דמות להערצה. אני לא מצליחה לדבר. אבוא אלייך אחרי זה להגיד את כל מה שיש לי לומר. תמיד עזרת לכולם, תמיד היית מחייכת". הבת סיפרה כיצד התקשה לספר לבנה, נכדה של וינשטיין כי סבתו האהובה אינה בין החיים. "אני ושון אוהבים אותך ותמיד נאהב אותך. הרגע הכי קשה היה לי לספר לשון. בהתחלה הוא אמר: 'את צוחקת, הוא לא האמין". היא סיימה את הפרידה בהשמעת השיר של רוני דלומי, "תן" כשרבים פרצו בבכי.

תמי מונטג, בתה של אסתי וינשטיין. צילום: אבשלום ששוני
תמי מונטג, בתה של אסתי וינשטיין. צילום: אבשלום ששוני


האח חנוך שגם הוא יוצא בשאלה היה לצדה של וינשטיין כל העת ואמר בבכי "אסתי, היית תומכת בכל התחבטות עם הבנה וידע. רק לפני כמה חודשים קיבלת עוד תעודה ממכון אדלר. היית אחותי הקטנה עם ניסיון עשיר. התרגשת לגלות את היקום, שזה עולם מפחיד, כי נמנע ממך לדעת את זה. רצית שיידעו על הניתוק של אם מילדיה וכולם היום יודעים מה זה, בזכותך. אמא ואבא שאוהבים אותך ורצו להפגיש אותך עם הילדים לא הצליחו בכך. בזמן החיפושים אחריך, אמא השאירה את הדלת שלה פתוחה, אם תרצי לחזור".

כזכור, לאחר ימים של חיפושים, נמצאה וינשטיין כשהיא ללא רוח חיים ברכב היונדאי שלה, סמוך לחוף הקשתות באשדוד. בפתק שהשאירה כתבה: "בעיר הזו ילדתי את בנותיי, בעיר הזו מתתי בגללן". שש בנותיה המשתייכות לחסידות גור וניתקו עמה קשר בשנים האחרונות לאחר שיצאה בשאלה, ביקשו לקבור את אמן בקבורה על פי ההלכה ולא לפי בקשת האם.

מונטג הביעה סלידה מהתנהגות שש אחיותיה ואמרה: "הן לא הכירו אותה בחייה, התעלמו ממנה באכזריות ועכשיו כשהיא מתה הן רוצות לקבוע איפה תיקבר ומה לעשות בגופה. זאת חוצפה מרושעת".