שבו הביתה: הישראלים ששהו בטורקיה בעת מתקפת הטרור שאירעה אמש בנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול, שבו היום (רביעי) לישראל. הנוסעים נחתו בנתב"ג פחות מיממה לאחר פיגוע ההתאבדות שגבה את חייהם של 41 בני אדם והביא לפציעתם של 239 נוספים. לאחר ציפייה מתוחה, הישראלים שחזרו מטורקיה חשים הקלה.



התרגשות רבה שררה הערב בנתב"ג כאשר טיסה 788 של חברת טורקיש איירליינס נחתה ועליה ישראלים רבים שהיו תקועים קרוב ליממה בנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול. הם נראו מותשים ונרגשים ובני משפחה שציפו להם קיבלו אותם בבלונים ובחיבוקים. אחת הנוסעות היא אלה בן הרוש (23) מירושלים שהייתה בביקור במרוקו אצל אביה ביחד עם חברה. היא יצאה אתמול בשעה 14:00 בטיסה לאיסטנבול ועם ירידתה מהמטוס בשעה 22:22 אירע הפיגוע. "נכנסנו לטרמינל, בהתחלה ראיתי שמצלמים וחשבתי שאולי איזה כוכב קולנוע הגיע. אבל אז שמענו שרשרת פיצוצים והייתה בהלה ופאניקה. אנשים רצו לכל עבר, הסתתרו ולא ידעו מה לעשות. לא הבנו מה קרה ואז צעקו 'פיגוע טרור'".



על הרגעים הקשים שלאחר מתקפת הטרור אמרה בן הרוש: "בהתחלה לא היה מי שיסביר לנו ולא ידענו מה לעשות היה נורא צפוף. הטרמינל הגדול בנמל התעופה נראה כמו מחנה פליטים, כל העסקים נסגרו ולא היה עם מי לדבר. גם לא הייתה קליטה של אינטרנט ולא היינו מעודכנים. ניזונו משמעות ובקושי הצלחתי להעביר והדעה לחבר שלי שאני בסדר. הכל היה סגור היינו צמאים ורעבים, ורק אחרי שעתיים וחצי בערך הוציאו לנו מים וסנדוויצ'ים, הם לא ידעו איך להתנהג ומה לעשות. כל הלילה הטרמינל היה צפוף נורא וכל העסקים היו סגורים. העברנו את הלילה בחוסר וודאות. בשש בבוקר הגענו וחיכינו בתור כדי לדעת מה עם הטיסה שלנו". בן הרוש סיכמה: "אבא שלי אמר לי שבמרוקו הכי בטוח". לשאלה האם תטוס שוב, ענתה "בוודאי. היו פיגועים בפריז, בבריסל, זה יכול לקרות בכל מקום".



אלה בן הרוש עם אמה סימה בשדה התעופה. צילום: אבשלום ששוני
אלה בן הרוש עם אמה סימה בשדה התעופה. צילום: אבשלום ששוני




"צריך להתאושש מהטראומה"


הטיסה הראשונה נחתה בישראל בשעות הצהריים והנחיתה השנייה הגיעה בשעות הערב, עמה נחתו בן הרוש וישראלים נוספים. העסקים והחנויות נפתחו היום בבוקר והיה עדיין מאוד צפוף. הרבה אנשים חיכו לטיסה. אני נורא עייפה ומותשת, אך העיקר שחזרתי הביתה". אמה סימה בן הרוש סיפרה: "הייתי בפחד כל הלילה לא ישנתי. דאגנו, לא ידענו מתי היא תגיע. פחדתי אבל אני מאמינה בשם".



גם פיני מורטוב חווה חוויה קשה. הוא ונוסעים ישראלים היו בטיסה שנחתה מקופנהגן ובעת שהמטוס נסע ממסלול הנחיתה לכיוון טרמינל הנוסעים, אירע הפיגוע הקשה. "ארבע שעות היינו בתוך המטוס והיה קשה מאוד. אמרו לנו שיש פיגוע ואי אפשר לצאת היה חם מאוד במטוס. פתחנו את הפלאפונים והבנו שהיה פיגוע קשה", הוא סיפר. "היה לילה קשה ולא ידענו מה קורה ומתי חוזרים. בבוקר התחילו לחזור לשגרה ונתנו לנו כרטיסים לטיסה. ציפיתי בקוצר רוח להגיע".



ישראלי נוסף שהיה על הטיסה עם מורטוב, יוסי, סיפר: "ארבע שעות היינו בתוך המטוס והיה בלגן גדול. הדבר הראשון שאני רוצה הוא מקלחת ולישון. לא ישנו כבר 30 שעות". מאיה, נוסעת נוספת, סיפרה: "זה היה זוועה ומזעזע. לא נתנו לנו לצאת מהמטוס בלי מזגן ולא ידענו מה קורה. ארבע שעות חיכינו וכשיצאנו היה בלגן ופחד. המזוודות חיכו לנו למטה במטוס ולקחנו אותן אתנו כל הלילה היינו שם בטרמינל הצפוף. זה היה סיוט. בחברה הטורקית ניסו לעזור לנו אך התחושות היו קשות, רואים שהם לא מתורגלים להתמודד עם המצבים האלה, הם רצו לעזור אך לא ידעו איך. צריך להתאושש זו הייתה טראומה".




הרס בנמל התעופה בטורקיה. צילום: רויטרס
הרס בנמל התעופה בטורקיה. צילום: רויטרס




מחזקים את הטורקים


כזכור על פי דיווחי התקשורת הטורקית ועדי ראייה, הפיגוע החל בהטלת רימונים וביריות מרובה מסוג קלצ'ניקוב, והמשיך בפיצוץ של מחבלים מתאבדים - האחד התפוצץ מחוץ לאזור הבדיקות הביטחוניות, והשני בתוך השדה. הפצועים הרבים עדיין מטופלים בבתי החולים המקומיים, בין הפצועים: אזרחי ערב הסעודית, אפגניסטן, אוזבקיסטן, פקיסטן, אוקראינה ושווייץ. ממשרד החוץ הישראלי נמסר הבוקר כי לא היו נפגעים ישראלים באירוע. 



מוקדם יותר הערב דווח ברשת CNN בשפה הטורקית, כי 20 ימים לפני ששלושת המחבלים שהגיעו לשדה פוצצו עצמם בכניסה לנמל, המודיעין הטורקי התריע מפני אפשרות לפיגוע קשה במקום ועל ההיתכנות כי הוא יבוצע ע"י פעילי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש). עוד דווח כי האזהרה הגיע באופן ישיר לגורמים הרלוונטיים באטאטורק. 



למרות ההערכות כי אזרחים זרים שככל הנראה משתייכים לדאעש הם אלה שביצעו את הפיגוע, אף ארגון לא לקח עדיין אחריות על הפיגוע וטרם נמסרו פרטים מזהים אודות המחבלים עצמם. בתוך כך, היום התפרסמו תמונות חדשות בכלי תקשורת המקומיים, בהם נראה אחד המחבלים כשהוא לבוש מעיל ומכניס את ידו אל כיסו שניות לפני שפוצץ עצמו.



גורמים רבים בעולם כבר שוחחו עם מנהיגי טורקיה והציעו את עזרתם. הערב טלפן נשיא ארצות הברית ברק אובמה למקבילו הטורקי, הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן. לפי הודעת דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט בנושא, אובמה הביע את תנחומיו בפני ארדואן ואמר כי ארצות הברית תציע "כל תמיכה שיכולה לסייע לטורקים על מנת לנהל את חקירת האירוע ולחזק את מצבם הביטחוני". ארדואן עצמו קרא לאחר הפיגוע למדינות המערב להראות עמידה נחושה יותר נגד הטרור: "ההתקפה, שהתרחשה בחודש הרמדאן, הראתה שטרוריסטים פוגעים באזרחים תמימים ללא אבחנה.