משפחות החיילים הנעדרים ממשיכות במאבק להשבת יקיריהם, למרות אישורו בקבינט של הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה, שלא כלל סעיף המבטיח את השבתם. אבירם שאול, אחיו של החייל אורון שאול שלחם בעזה במבצע "צוק איתן" פנה הערב (רביעי) במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, והביע את אכזבתו: "תודה שצפצפת עלינו שנתיים שלמות, שנתיים שלמות שבהם לא פצינו פה, שנתיים שלמות שבהם נתנו לך ולכל הסובבים אותך יד חופשית מבלי להתערב ויותר מזה גם מבלי לדעת דברים שלפעמים גם דרשנו לדעת אך בשביל המטרה הקדושה ויתרנו, ויתרנו לא פעם ולא פעמיים".



על רקע הפגישה בין משפחות הנעדרים לרה"מ שנערכה אתמול ולא הניבה תוצאות, כתב האח: "אתמול זומנו לפגישה, נפגשנו ומה היה לך להגיד לנו, כבר חשבנו שאולי יהיה אור בקצה המנהרה, אבל כמו תמיד בשיחות איתך מהר מאוד המוח שלנו שידר לנו , 'היי, תתעורר אל תשלה את עצמך לא יהיה כלום, תתעורר מהחלום הזה שאתה נמצא בו, זאת עוד שיחה כושלת שבסופה תצא מאוכזב'".



על רקע דבריו של ראש הממשלה כי לא הבטיח למשפחות הנעדרים שישיב את יקיריהם, כתב האח בביקורת ישירה על נתניהו: "הפעם עברת כל גבול, לכעוס עלינו? אתה מרשה לעצמך לכעוס עלינו? באיזה זכות? נכון, אתה ראש ממשלה ואני מכבד אותך, אבל לכעוס עלינו אתה ממש לא יכול, אני אחדש לך משהו אתם חייבים לנו, לא אנחנו לך, אנחנו שלחנו את הדבר הכי יקר לנו בעולם והוא לא חזר, ולא רק שהוא לא חזר אלינו הוא גם נשאר שם, כן נשאר שם בעזה, יצאנו מעזה והשארנו את אורון מאחור. אתה עדיין מרשה לעצמך לכעוס עלינו. אם עוד לא הבנת הבן שלנו בעזה כבר שנתיים, אז אתה ממש לא יכול לכעוס עלינו".



הוריהם של אורון שאול ושל הדר גולדין. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
הוריהם של אורון שאול ושל הדר גולדין. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



"אמרת שלא הבטחת לנו, יצאת מהר לתקשורת כדי שחלילה לא יחשבו תושבי מדינת ישראל שהבטחת ולא עמדת בהבטחה", כתב האח והוסיף בכעס: "אבל בוא נחשוב שנייה בהגיון, בוא נניח, באמת רק נניח שלא הבטחת ואתה כן הבטחת, מה זה אומר שלא חלה עליך החובה להחזיר את אורון, מה זה 'אני לא הבטחתי', יש לי חדשות בשבילך זה לא מעניין אם הבטחת או לא, אתה מחויב להחזיר את אורון והדר. ובכל הזדמנות שתצוץ לך אורון והדר הם אלה שצריכים להיות לנגד עליך".



האח מתח ביקורת נוספת על נתניהו שלא הגיע לשוחח עם משפחותיהם של החייל הדר גולדין והישראלי אברה מנגיסטו, שהקימו מאהל מחאה מחוץ למשרד רה"מ. "כמו שיצאת מהר לתקשורת, תצא אלינו לאוהל שהקמנו ממש ליד ביתך, לא צריך לנסוע ברכב המפואר שלך אתה יכול לבוא ברגל", כתב האח.



לדברי האח נתניהו העדיף אינטרסים כלכליים על פני השבת הבנים, זאת לאחר שנתניהו הבהיר כי ההסכם עם טורקיה יאפשר לפתח את משק הגז. "זהו - ההסכם שמשאיר את הדר ואורון מאחור עם טורקיה נחתם ואושר לצערנו הרב ואורון והדר בטח יישארו עוד זמן לא מוגדר בשבי בעזה, אבל אותך זה לא מעניין, כי רק מה שמעניין אותך זה אתה, אתה, אתה ועוד פעם אתה, העיקר 'שעסקת' הגז עם טורקיה תניב עוד קצת שקלים למדינה, לא על הגב שלנו, לא על הגב של אורון והדר".




"די, זה לא יכול להמשך ככה יותר, פשוט לא"


את תסכולו הוציא האח על ההסכם שלטענתו הביא להחמצה גדולה. "חמאס יצאו מנצחים ואנחנו לא רק שהפסדנו הכנסנו גול עצמי ועבר לשוער בין הרגליים, איזה פספוס. חמאס קיבל כל מה שהוא רצה, כל מה שהוא ביקש בסוף מבצע 'צוק איתן'' הוא קיבל ואנחנו חחחחח, מצחיק להגיד את זה, נשארנו עם הידיים רקות, מבלי לקבל את הדר ואורון, או אפילו מבלי להתנות את ההסכם או חלק מהסעיפים בו בתחילת משא ומתן להחזרת הבנים שלנו.


על סעיפי ההסכם שמאפשרים העברת ציוד לרצועת עזה דרך נמל אשדוד, אמר האח: "כמה מחוות הומניטריות הענקתם לעזה, ואוו, פשוט לא נתפס, שאלה לי אלייך כבודו, אורון והדר הם לא בעיה המוניטרית? אני אענה לך - הם כן. אז מדוע הם נשארו עוד פעם מאחור? מה נשאר לנו עכשיו להתמקח עם חמאס, אם נתת להם את הכל מבלי לבקש כלום, מה?"".



לדברי האח, מדובר בהטבות מופלגות שהביאו את ישראל למצב בו אין באפשרותה להתמקח. על דברי נתניהו כי יש בידיו מכתב מנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן כי טורקיה תפעל לסייע בהשבת הנעדרים, אמר האח: "אדוני ראש הממשלה אל תגיד אי אפשר, כדי להגיד אי אפשר או זה לא אפשרי, צריך לנסות ואתה ממש לא ניסית, בשביל להשתיק אותנו הוספת מסמך שבו אתה מבקש מארדואן לעזור לך להחזיר את הבנים הביתה, חבל שאורון והדר לא יכולים להגיד לך מה הם חושבים על זה שהם במסמך נפרד מההסכם, כנראה הם לא שווים להיכלל בתוכו.



המשפחה נלחמת על השבתו של אורון שאול. צילום: באדיבות המשפחה
המשפחה נלחמת על השבתו של אורון שאול. צילום: באדיבות המשפחה



"כבר שנתיים שאתה אומר לנו מה אי אפשר לעשות, או 'אנו נמשיך לעשות את הכל בשביל להחזיר את אורון והדר גם בערוצים הגלויים וגם בנסתרים', ספר לנו ולכל עם ישראל מה הם הערוצים הגלויים שאתה מדבר עליהם כבר שנתיים שלמות, כי אנחנו לא מכירים אותם, שלא נדבר על הערוצים הנסתרים שהגיע הזמן שכבר תספרו לנו מהם".



בסיום המכתב הבהיר האח כי משפחתו תמשיך במאבק להשבתו של אורון שאול: "אז אם אתה חושב שעוד פעם נוותר, או עוד פעם נהיה בשקט עוד איזה שנתיים, אז אני מודיע כאן ועכשיו אנחנו נהפוך אבן אבן במדינה הזאת, ואם היא תהיה כבדה נרים אותה עם שופל, הפסקנו לוותר, הפסקנו לשתוק, הפסקנו להיות משפחה 'אצילה', רצינו באמת שרצינו, רצינו להראות שיש דרך אחרת, דרך שונה, דרך שקטה, דרך שעוד לא הכירו כאן כדי להחזיר את הבנים הביתה. כן נכון עוד פעם טעינו, אבל מזל שיש אותך, הצלחת להסביר לנו יפה מאוד שטעינו. לא ננוח ולא נשקוט עד שנחזיר את אורון הביתה".