מלווים אותו בדרכו האחרונה: הלווית מיכאל מרק, שנרצח בפיגוע הירי בכביש 60 ויחד איתו נפצעו אשתו ושניים מילדיו ביום שישי התקיימה היום (ראשון) בהר המנוחות בירושלים. לפני מסע ההלוויה ילדיו יצאו בקריאה נרגשת להגיע: "הוא לא היה אבא רק שלנו, אבא שלנו היה אבא של כל כך הרבה אנשים". מעל לאלף איש גדשו את אולם בית המדרש של הישיבה בעתניאל ותלמידיו של מרק וחבר הכנסת יהודה גליק (הליכוד) שרו לזכרו ולאחר מכן ספד לו נשיא המדינה ראובן ריבלין.



תלמידי הישיבה בעתניאל לפני ההספדים למיכאל מרק

הנשיא ריבלין: "אני עומד מול מותך מיכי, כואב ועצוב, ואיתי עומדת יחד אבלה אומה שלמה. בטרם נכנסה השבת גזלה אותך יד מרצחים לנגד ילדך. אני בן דוד שני לאמך זלדה. למדתי עליך שהיית איש רוח, מנהל שהוא מורה דרך, מעמודי התווך של הר חברון, ישר דרך וצנוע. אתה בן למשפחה רבת זכויות בתקומת הארץ". הנשיא הוסיף: "הטרור מלווה אותנו מראשית ימינו כאן, אבל גם בשעה שדם נשפך אין בכך להחליש אותנו. איננו נחלשים ומרפים את אחיזתנו בקרקע, הטרור מעולם לא ערער את אחיזתנו בארץ. נמשיך להילחם בטרור ללא פחד. צה"ל וכוחות הביטחון יגדעו את המחבלים שגדעו את חייך".



ילדיו של מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם
ילדיו של מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם



הבן יהושע ספד: "אבא אתה לא אוהב דיבורים. הייתה בך עוצמת הרכות, מבט אחד חודר ואני מהרהר בתשובה. ככל שעוברות השנים מתבררים עוד עומקים ומעגלים קהל מעריצים. אבא איש קבלה והכלה נתינה אינסופית, מחשבה רבה. תפיסת מציאות על כל רבדיה הכלה רבה. טבעתי במצולות חסרונך יבש ליבי, צמא לאהבתך. לקח אלוקים את מבוקשו ואנחנו מה?".

הבת מרים: "רק לפני שבוע הייתה שבת יפה ומרגשת, הסתכלתי עליך והייתי גאה. כמה היית גאה בנו. אמרת לי כמה אתה אוהב אותי. כמה דיברנו והתקרבנו, עברנו דרך מורכבת, תמיד האמנת והיית גאה בי, היית איתי בשמחות ובנפילות, אני לא מאמינה שאינך איתנו. איזה אבא היית לנו, הרעפת אהבה ונתת כוח. מבטיחה שאני אהיה חזקה ואשמור על כולם. נשאר יחד המשפחה היפה שבנית. תודה על שמונה עשרה שנים שטיפחת אותנו ולא נתת ליפול, תן לנו כוחות ואמונה לחיות, לא ליפול. נזעק לאבא מלמעלה שירחם עלינו היתומים ועל עם ישראל".

הלווייתו של מיכאל מרק. צילום: קרני אלדד
הלווייתו של מיכאל מרק. צילום: קרני אלדד


שרת המשפטים איילת שקד היתה נציגת הממשלה. בדבריה הדגישה כי "מתיישבי יהודה ושומרון הם לא הבעיה, הם הפתרון. המתיישבים המסורים כאן הם המגן החלוץ של מדינת ישראל מפני הטרור. הם מונעים, במסירות נפש בלתי נגמרת, את יצירת דאע"שסטן וחמאסטן, מטר מכל מקום במדינה. כך בדיוק צריך להסתכל על ההתיישבות ועל התושבים. הם החיילים הקרביים של כולנו, תושבי 'ישראל הקטנה', שממשיכים לעשות מילואים, גברים, נשים וילדים, עוד ועוד ועוד, ואפילו לא מפרקים את הצ'ימידן בין קו לאימון".

עוד אמרה השרה שקד: "הלוחמים ללא המדים האלו, מגנים בגופם על שאר אזרחי ישראל. ניסיון פיגוע במתיישבים שבעומק יהודה ושומרון הוא פחות ניסיון פיגוע בתל אביב, בנתניה או בכפר סבא. הפיגועים שנעשו שם הם הטפטופים שהצליחו לחדור. בלי חומת המגן של יהודה ושומרון, לא יהיה דבר שיעצור את השטף".
השרה איילת שקד בהלוויית מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם
השרה איילת שקד בהלוויית מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם




הרב קלמנזון ראש הישיבה, נשוי ליוכי, אחותו של מרק: "למה לקחת את הצעירים, למה לא לקחת אותי? כל מה שמיכי נגע הפך לזהב. הוא סייע לכולם, לבנות בית, לא לפשוט את הרגל ולא לפשוט את היד. הצלחת לפעול ולהזיז דברים בלי להכעיס את אחד, בלי מלחמות. איש של אהבה. אתה תחסר לקהילה כאן, אתה תחסר לישיבה ולכל עם ישראל. באופן אירוני אתה תחסר גם לעם של הרוצחים שלך. אתה עזרת גם להם. אנחנו נמשיך לפעול לשלום ולסייע לשכנים הערבים שלנו. אני אומר לשכניי הערבים - אם לא תכרתו את היד של הרוצחים הם יכרתו אתכם. אתם תסבלו ראשונים".

ראש המועצה יוחאי דמרי: "הקורבן האחת עשרה של הר חברון. די, מאסנו בקורבנות, אדם יוצא לעבודתו וחוזר להלוויה, אי שפיות. אי אפשר לעשות פעם אחרי פעם עוד מאותו דבר ולצפות לתוצאות. ננצח רק בדרך הביטחונית, אנו מחזקים את ידי צה"ל שוודאי יביא לתפיסת המרצחים. אך זה לא נחמתנו, צריך לגרש ולפעול כלפי כל התומכים בטרור וצוהלים ברחובות להשאיר כאן רק מי שמסתדר איתנו. מה שמניע את ביצת הטרור החברונית שמשווקת טרור לכל מקום בארץ היא התקווה למדינה פלסטינית שתדחק את ישובי יו"ש מכאן".
הלוויית מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם
הלוויית מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם


ראם הכהן, ראש הישיבה אמר ל"מעריב אונליין": "זה אסון גדול למשפחה, ליישוב, לישיבה ולעם ישראל. מדובר באדם שבנה, ניהל, למד ולימד בישיבה הזאת. מצד היישוב זה דבר לא פשוט. חז"ל לימדו אותנו ששלושת הימים הראשונים מוקדשים לבכי. מוות של אדם כזה הוא כמו חורבן הבית. אנחנו עוסקים בכאב הגדול, יש כאן רעידת אדמה. אנחנו דורשים מראש הממשלה לקחת אחריות".

עוד אמר הכהן: "המציאות שבה מתים פה כל כך הרבה יהודים, מנהיגי העדה צריכים להגיד 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'. האם יעלה על הדעת שכן? חכמים אומרים שהם לא פעלו על מנת למנוע את שפיכות הדמים. האחריות מוטלת על ראש הממשלה. יש להכרית את הרשעה, כל נבואות השלום באות רק אחרי הכרתת הרשעה. אני אומר את זה מתוך כיסופים גדולים לשלום. אין הבדל בין תל אביב לעתניאל ומי שלא מבין את זה אין לו זכות לשבת בתל אביב. מי ששוחט ילדה במיטתה אין לו קיום על פני האדמה. מי שחושב אחרת הוא לא מוסרי".
הלוויית מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם
הלוויית מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם

 
כזכור, מרק, אב לעשרה ילדים, ניהל את ישיבת ההסדר בעתניאל, משם עבר לכהן כמנכ"ל החברה לפיתוח הר חברון, עד לפני כשלוש שנים, אז חזר לנהל את הישיבה בעתניאל. הוא נרצח בפיגוע ירי שהתרחש באזור דרום הר חברון, סמוך לצומת אדוריים כ-15 ק"מ דרומית לקריית ארבע. כתוצאה מהפתיחה באש, התהפך הרכב ונפגעו ארבעה מבני המשפחה. צוות מד"א שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו של מרק ואשתו נפצעה באורח קשה ופונתה לבית החולים עם פגיעה חודרת בפלג גופה העליון, כשהיא מורדמת ומונשמת. ילדיהם של בני הזוג, שנכחו עמם ברכב נפצעו גם הם, נערה בת 14 נפצעה באורח בינוני עד קשה עם חבלת בטן ונער בן 15 נפגע באורח קל. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי לפצועים ופינו אותם לבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים.