המחאה מתחדשת: מאות מבני הקהילה האתיופית הפגינו היום (ראשון) בתל-אביב במחאה על אלימות משטרתית, קיפוח מצד הרשויות ואפליה. בתחילה הפגינו המוחים ברחוב קפלן, אולם לאחר מכן נעו לכיוון נתיבי איילון וחסמו את דרך מנחם בגין. לאחר שהמשטרה איימה לפנות אותם בכוח, עזבו המפגינים את הכביש וכעת הם נמצאים על המדרכה. 



לדברי המשטרה, 12 בני אדם נעצרו במהלך ההפגנה בעקבות הפרות סדר וחסימת התנועה. השוטרים פרוסים בשטח על מנת לאפשר תנועה חופשית ובטוחה למשתמשי הדרך.

מחאת יוצאי אתיופיה

המפגינים צועקים קריאות מחאה בהן "צאו מהמרפסת הגזענות חוגגת". חלקם לובשים חולצות עליהן כתוב "מדינת משטרה". במהלך הצעידה פרצו עימותים בין השוטרים לבין מספר מפגינים, שחלקם נעצרו.

מן המשטרה נמסר כי במהלך השבוע שעבר הגישו המארגנים בקשה מסודרת לקיום מחאה ברישיון. הבקשה אושרה על ידי המשטרה שסייעה למארגנים על פי החוק והכללים לאחר שאלה התחייבו כי לאורך המחאה יישמר הסדר הציבורי ולא ייחסמו צירי תנועה מלבד אלו שיחסמו על ידי המשטרה על מנת לשמור על שלומם וביטחונם של המשתתפים במחאה.

"במהלך המחאה בחרו מספר מפגינים להפר את הסדר הציבורי וחסמו צירי תנועה למעבר כלי רכב בניגוד לחוק. מאחר ולא נשמעו לפניות השוטרים לפנות את הדרך החלה המשטרה לבצע מעצרים. מדיניות המשטרה הנה לאפשר את חופש הביטוי והמחאה, אך יחד עם זאת לאכוף את החוק באופן נחוש וללא פשרות כנגד כל מי שייבחר להפר את החוק והסדר".

הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב אחר צהריים. צילום: אבשלום ששוני
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב אחר צהריים. צילום: אבשלום ששוני


המפגינים מוחים על קיפוח מצד הרשויות שלטענתם נמשך מזה שנים. בין היתר, הם נושאים דגם של ארון קבורה שעליו כתבו "מדיניות גזענית". המפגינים צועקים בקריאות "שוטר אלים - צריך להיות בפנים",  "האמת תצא לאור" ו"כולנו יוסף סלמסה. כולנו קורבנות של משטרה עבריינית".

כזכור, יוסף סלמסה הפך לסמל במאבק הקהילה האתיופית לאחר שנטען כי התאבדותו הייתה תוצר של מעצר אלים שחווה על-ידי המשטרה, מעצר שנחקר במח"ש והסתיים ללא הגשת כתבי אישום. 

בחודש מאי 2015 נרשמו הפגנות גדולות וסוערות של יוצאי הקהילה האתיופית. בהפגנה הגדולה ביותר שהתקיימה בכיכר רבין בת"א המשטרה אף השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות כגון זרנוקי מים ורימוני הלם ונפצעו עשרות מפגינים ושוטרים.

הפגיניםפ פינו את דרך בגין לאחר שהמשטרה הודיעה שאם לא יםפנו אותו הם יפונו בכוח. הם דרשו שישיחררו את חבריהם שנאצרו  וכעת הם מצויים על המדרכה