מאז נכנס חיים כץ לתפקיד שר הרווחה הוא מחזיק בדעה נחרצת והוא מבטא אותה בכל הזדמנות, ולפיה חלק מהעוול הנגרם לשארית 190 אלף ניצולי השואה החיים בישראל נעוץ, לטענתו, דווקא בריבוי הגופים המטפלים במיצוי הזכויות שלהם.



כבר בשיחה עם כתבים בערב יום הזיכרון האחרון לשואה ולגבורה אמר השר כי 3,200 ניצולי שואה סיעודיים לא מימשו את זכאותם לתוספת תשע שעות סיעוד שבועיות באמצעות הקרן לרווחה לנפגעי השואה. מכך הוא הסיק שיש לרכז את מלוא הסמכויות הקשורות לביטוח הלאומי של הניצולים בידי משרדו.


כעת היוזמה עוברת למעשים.



ל”מעריב־השבוע” נודע כי היום תיערך פגישה ראשונה בנושא בהשתתפות השר כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו. במפגש יציג כץ נתונים שריכז משרדו, המצביעים לטענתו על הצורך להביא בפני הממשלה הצעת מחליטים לריכוז סמכויות הטיפול בניצולים במשרד ולסגירתן של עמותות דוגמת הקרן לרווחה. הצעד הראשון שיציג כץ לנתניהו יהיה להעביר לאחריות ישירה של הביטוח הלאומי את הטיפול בזכאות לשעות הסיעוד של ניצולי השואה.



השר כץ יטען כי מאז נכנס משרדו בעובי הקורה בשלושת החודשים האחרונים, מתוך 3,281 ניצולי שואה שנמצאו כזכאים לתוספת שעות סיעוד (122 מהם כבר נפטרו) טופלו עד כה 1,086 באמצעות משרד הרווחה, ומהם אושרו 599 בקשות לתוספת גמלת סיעוד. עוד 730 מקרים נמצאים בהליך אישור, וזאת לעומת רק 514 מקרים שטופלו באמצעות הקרן לרווחה. בקרן עצמה טוענים כי מעולם לא העבירו למשרד הרווחה את הנתונים הנוגעים להם.



לפרק את החברה להשבת נכסי ניצולי השואה


סוגיית כספי הניצולים הכלואים בחברה להשבת נכסי ניצולי השואה, בשל סכסוך משפטי ממושך, נמצאת גם היא על סדר יומו של השר, שתומך ביוזמת יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני (יהדות התורה), לפרק את החברה.



השר כץ אמר: “אין סיבה שהחברה להשבת נכסים של נספי השואה תמשיך להתקיים עד סוף השנה והמשכורות ימשיכו לזרום לבנקים של העובדים, כשכל שנותר הוא לחכות להכרעת בית המשפט בפסיקה אחרונה להשבת רכוש”.



בכל הנוגע לקרן לרווחת הניצולים, בכוונת השר כץ להביא במסגרת הצעת ההחלטה לממשלה את היוזמה לסגור גם אותה. “מדוע הקרן לרווחת ניצולי השואה צריכה לשמש מתווך ולהקשות עם ביורוקרטיה על מימוש זכויות? הרי בלחיצת כפתור בביטוח הלאומי ניתן לזכות את הניצולים בתוספת שעות”, תהה השר.



בסביבתו של השר מדגישים כי משרד הרווחה מצא עצמו שולח נציגים לבתי אלפי הניצולים שלא ידעו על זכויותיהם מול הביטוח הלאומי כדי לעזור להם לממש אותן.



לדברי גורמים במשרד הרווחה, אין מחלוקת בינם לבין האוצר, שבמסגרתו פועלת הרשות לזכויות ניצולי השואה, באשר לצורך לפשט את ההליכים הביורוקרטיים עבור הניצולים ובני משפחותיהם. וזאת למרות רצונו הלא מוסתר של השר כץ לרכז תחתיו את מלוא סמכויות הטיפול בשורדים.



מאז חודש מרץ השנה ועד סוף השבוע האחרון, ארבעה חודשים בלבד, מתו 3,504 ניצולי שואה מתוך 194,468 ניצולים. נתון זה ממחיש את דחיפות ייעול הטיפול הממשלתי במיצוי הזכויות שלהם.



מהקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל נמסר ל"מעריב־השבוע" בתגובה: “הקרן מצרה על מסע ההשמצה המתמשך שמנהל השר כץ, שכל מטרתו היא לגלגל את האחריות לכשלים של הביטוח הלאומי בכל הנוגע למיצוי זכויות ניצולי השואה. אנו מביעים פליאה על הרעיון התמוה להעניק לביטוח הלאומי, גוף המוכיח פעם אחר פעם את חוסר יעילותו, סמכויות נוספות”.