בשנת 2015 חל גידול במספר המתלוננים בפני נציב תלונות הציבור על משרדי הממשלה ומוסדות ציבוריים - 14,977, לעומת 13,641 ב-2014. מניתוח התפלגות התלונות לפי נושאים, עולה ש-26.2% התלוננו על השירות לציבור ו-9.2% הלינו על תשלומי חובה ותשלומים אחרים. 8.5% נוספים ביקשו את עזרת נציבות תלונות הציבור בנושאים הקשורים לזכאות לטיפול רפואי, הסדרי טיפול רפואי ואשפוז, טיפול סוציאלי, סיוע חומרי כספי ומשפטי, שיבוץ במוסדרות, אימוץ ונגישות לבעלי מוגבלויות.



7.5% מהתלונות היו בענייני עובדים ותעסוקה, 7.2% בנושאי צרכנות, רכש ומכרזים, 6.3% על הליכים פליליים, 6.1% בנוגע לתכנון ובינוי, תשתיות ומקרקעין, 4.6% בנושאי גמלאות ו-5.4% בנושאי הליכי גבייה והוצאה לפועל. 4.3% העלו טענות לקיפוח בזכאות לסיוע בדיור שהמדינה מעניקה למעוטי יכולת; 3.1% בנוגע לרישום למוסדות חינוך והעברה ממוסד למוסד ו-2.9% בנוגע למתן רשיונות, כגןן נהיגה, נשיאת נשק, עסק וכן בנוגע לפיקוח על נותי שירותים ועל מוצרים.



שיעור נמוך עוד יותר התלוננו על הטיפול בנושאי איכות סביבה (2.7%), מידע ופרטיות (2.3%) ודרכי ניהולם של הליכי דיון בערכאות משפטית (33.4%).



מבדיקת הנציבות עולה, שהשיעור הגבוה ביותר של תלונות מוצדקות היה בנושאי עובדים ותעסוקה, ועמדו על 80.5%. התלונות התמקדו בענייני שכר, פיטורים, התנהגות לא נאותה של ממונים ובקשות של עובדים חופשי שחיתות למתן צו הגנה וכן עניינים הנוגעים להגשמתם ולהכשרתם של דורשי עבודה.



שיעור גבוה יחסית של תלונות מוצדקות היה על השירות לציבור - 34.6%, שבעיקרם נבעו מאי מתן מענה לפניות, התנהגות לא נאותה של עובדי ציבור ואי טיפול, או השתהות בטיפול בתלונות.



חלק גדול מהתלונות נגד חברת דואר ישראל היו על זמני המתנה ארוכים בסניפים. לעיתים, נטען על זמני המתנה של שעה וחצי ולעיתים אף יותר מכך. 
בנציבות תלונות הציבור ציינו שחלק מהמתלוננים צירפו לתלונותיהם צילומים של תדפיסים ממערכת ניהול התורים בסניפי הדואר, שעליהם נסבו התלונות וניתן היה ללמוד מהם, כי באותה העת המתינו לשירות עשרות אנשים ולעיתים אף יותר מ-100. לעיתים גם היו תלונות על תורים ארוכים שהשתרכו מחוץ לסניפים, עקב צפיפות ומחסור בשטח להמתנה והוסיפו שהממתינים בחוץ היו חשופים לפגעי מזג האוויר.
 
בתגובה על התלונות, ציינה חברת הדואר כי היא מודעת לליקויים המתוארים ואישרה כי זמני ההמתנה לשירות אכן ארוכים, בעיקר בשעות מסויימות ובימים שבהםחל המועד האחרון לתשלומי חובה. לדברי החברה היא נקטה בצעדים לשיפור השירות בסניפים ולקיצור זמני ההמתנה בהם. מתלוננים רבים גם טענו שהם אינם מקבלים דברי דואר כלל, הוא שהדואר מחולק בבתיהם רק אחת לשבוע או שבועיים ואף התקבלו תלונות על דברי דואר שנמסרו באיחור, כמו הזמנות לחתונה שנמסרו לאחר האירוע, זימונים לבדיקות רופאיות שהגיעו לאחר מועדי התורים לבדיקות וחשבונות שהגיעו לאחר המועד האחרון לתשלום.
 
בדו"ח מצויין שמהבדיקה עלה שבחלק מהמקרים, שאירעו בחודשים הראשונים של 2015, נמצא שהשיבושים נבעו מהיעדרות עובדים, מחסור בדוורים וליקויים בעבודת הדוור המקומי. במקרים אלו הודיעה חברת הדואר בדרך כלל על החלפת הדוורים שלא עשו את עבודתם כנדרש, או על הכשרת דוורים וריענון ההנחיות ובעקבות זאת אישרו המתלוננים, כי אכן חל שיפור בשירות. 

מדואר ישראל נמסר בתגובה: "הדוח המדובר בוצע בשנת 2015 בתחילת תהליך ההבראה בדואר ישראל ואף מבקר המדינה ציין בדוח שהוא מודע שהחברה נמצאת בתקופת הבראה, ושבחודשים האחרונים ניכרת ירידה הדרגתית במספר התלונות שהתקבלו במשרדו. בשנה האחרונה כחלק מתוכנית הרפורמה בדואר, אותה מוביל המנכ״ל הנכנס, בוצעו צעדי שיפור משמעותיים בשירות הלקוחות.

"בתקופה זו הושקעו משאבים רבים בהקמת מערך שירות ובמערכות מיחשוב, הושקה אפליקציה לזימון תורים, נפתחו מאות מרכזי מסירת חבילות בנוסף ל-750 סניפי הדואר ועוד. מהלכים אלו ואחרים שיפרו דרמטית את זמני ההמתנה בסניפים, והגבירו את שביעות רצון הלקוחות. אנו נמשיך ונשתפר למען שביעות רצון לקוחותינו".

התלונות הגבוהות ביותר: עיריות ומועצות מקומיות


מהתפלגות התלונות לפי סוגי הגופים הנילונים, מדורגים בראש העיריות, המועצות המקומות והמועצות האזריות – 29.3%.


במקום השני (28.8%) מדורגים מוסדות מדינה - המוסד לביטוח לאומי, משטרת ישראל, צה"ל, מערכת בתי המשפט, רשות האוכלוסין וההגירה, רשות האכיפה והגבייה, רשות מקרקעי ישראל ומוסדות נוספים.



משרדי הממשלה מדורגים במקום השלישי עם 26.1% ובמקום הרביעי (15.8%) מדורגים גופים ציבוריים – חברות תשתית ותחבורה, מוסדות חינוך ומדע וקופות החולים. בראש טבלת הגופים שבשנת 2015 התקבלו עליהם התלונות הרבות ביותר עומד המוסד לביטוח לאומי – 1,231.


הגופים ששיעור התלונות המוצדקות עליהם היה גדול מהממוצע הם: חברת דואר ישראל – 69%, משר'ד התחבורה – 52%, רשות השידור – 48%, משרד החינוך – 40%, חברת החשמל – 41% וצה"ל – 44%.



חברת דואר ישראל - 709


משטרת ישראל - 643


משרד הכלכלה והתעשייה - 520


משרד המשפטים - 504


משרד התחבורה - 470


משרד הבינוי והשיכון - 453


רשות המיסים - 415


משרד הבריאות - 384


משרד החינוך - 362


חברת עמידר - 358


רשות האוכלוסין - 343


רשות השידור - 322


שירותי בריאות כללית - 242


חברת החשמל - 236


עיריית ירושלים - 218


עיריית תל אביב - 197


רשות מקרקעי ישראל - 192


צה"ל - 189


שירות בתי הסוהר - 186


רשות האכיפה והגבייה - 180


עיריית באר שבע - 164


משרד הביטחון - 163


הנהלת בתי המשפט - 161


עיריית חיפה - 159


שירות התעסוקה - 135


מכבי שירותי בריאות - 110


משרד ראש הממשלה - 106


עיריית פתח תקווה - 105


משרד הרווחה – 102.