המחאה החברתית חזרה בשלושת הלילות האחרונים לשדרות רוטשילד בתל אביב, חמש שנים אחרי מחאת קיץ 2011 המיתולוגית. תומר אביטל, פעיל חברתי ויוזם פרויקט "מאה ימים של שקיפות", סיפר לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "כבר שלושה ימים אנחנו ישנים בשדרה, באים בתשע בערב וחוזרים בבוקר.



"ביום הראשון היינו 20, ביום השני 70 ובשלישי 50. בלילה נשארים לישון 10-15. זה גדל בקצב איטי ואני מקווה שעוד אנשים יבואו, אנשים שמבינים שהחיים לא צריכים להיות פה ככה, שלא צריך להתבייש בממשלה שלנו כל כך הרבה. הקריאה שלנו הפעם היא מאוד ממוקדת. אנחנו קוראים להגברת השקיפות הממשלתית, שקיפות שמונעת שחיתות, שקיפות שתוביל להורדת יוקר המחייה, כי אז ייפסקו הדילים האפלים האלה בין ההון לשלטון".




"גם 100 אלף מוחים מתחילים במוחה אחד", אמר אביטל. "אני אמרתי שאני פשוט לא יכול יותר. כבר שנתיים שאני, ואחרים, פרסמנו בעיתונות עצמאית אין סוף חשיפות שמראות כמה שהשלטון שלנו חולה, כמה שהוא לא מייצג אותנו ולא מחובר אלינו. גם השמאל, כשהיה בשלטון, וגם 'יש עתיד', הם לא עובדים למעננו. הם תמיד יהיו ככה. מי שבשלטון האינטרס שלו הוא לא האינטרס הציבורי. לכן אנחנו חייבים להיות שם ולפקוח עליו עין כל הזמן".



אולי תרוץ גם אתה לכנסת


"חס וחלילה. בזכות המחאה החברתית קרו דברים מופלאים. שליש מדו"ח טרכטנברג יושם, שברו כמה קרטלים, עברו כמה חוקי שקיפות, אבל עדיין זה לא מספיק לנו. אני לא חושב שמפלגה חדשה זה הפיתרון, ראינו מה קרה עם 'יש עתיד', ששבועיים בתוך הכנסת הם שכחו מאיתנו והצביעו להנצחת אותו המצב. בגלל זה הפיתרון הוא רק מבחוץ. אנשים צריכים להבין שהכוח בידיים שלנו. והוא בידיים שלנו כשהם מפחדים מאיתנו, וזה היום לא קורה.



"המספר קובע", הדגיש אביטל. "ככל שיותר אנשים יצטרפו אלינו, הם יותר יפחדו. כל מי שלא מצטרף הוא חלק מהשיטה. זה לא משנה אם אתם לא באים כי אתם חושבים שזה לא ישנה, או כי כולם מושחתים, אתם בעצם עוזרים להם. זה מה שאני מנסה לגרום לאנשים להבין. כשהם מפחדים דברים משתנים. קרו פה דברים נפלאים בחמש שנים האחרונות. חוק הריכוזיות, חוק שישינסקקי, שהגביר את המסים על הטייקונים של הגז, זה קרה רק כשהפוליטיקאים פחדו על הכיסאות שלהם, והימים האלה נגמרו. ואנחנו שם כדי לגרום להם לרעוד מחדש".



"הייתי כתב בכנסת, הכרתי את המנגנון, ואני יודע איך עובדים עלינו שם כל יום", ציין אביטל. "בשנתיים האחרונות אני עובד בשביל הציבור ועשיתי כמה מיזמים חברתיים שעושים תכל'ס. אנחנו מפעילים לוביסטית בכנסת. אנחנו מפעילים חוקרים פרטיים להגברת השקיפות של ח"כים שחוסמים את הצהרות ההון שלהם ולא מפרסמים מה הם עושים. המיזמים האלה קצת משפרים וקצת גורמים להם לפחד, אבל אם לא תקום פה מחאה מחדש, זה לא יספיק".



"אנשים צריכים להאבק בשכר דירה מפלצתי, לא משנה איפה הם גרים, בשכר חציוני עלוב, בשיעור העוני הכי גבוה ב-OECD. אני לא מצפה שהם יבואו, יש להם ילדים והם צריכים לסגור את החודש, אבל אם הם יישארו במרוץ עכברים הזה, הם יהיו תקועים בו עד סוף החיים. ויכול להיות טוב יותר. אנשים חושבים שמחירים יקרים וממשל מושחת זה כורח המציאות".