העלאת תכנית על דרוויש דומה למצב בו משבחים את האיכות הספרותית של "מיין קאמפף", כך עולה מדבריו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שזימן היום (חמישי) את מפקד גלצ, ירון דקל, לבירור משמעתי, בעקבות שידור תכנית על המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש. בפגישה אמר השר ליברמן כי "אין כל התערבות של הדרג הפוליטי בתכנים המשודרים בגלצ". אך לדבריו ייעודה של תחנת רדיו צבאית בחברה דמוקרטית ומורכבת כמו החברה הישראלית הוא לחזק את הסולידריות בחברה ולא להעמיק שסעים ובוודאי שלא לפגוע ברגשות הציבור. השר ליברמן הבהיר כי "יש הבדל גדול בין חופש הביטוי לחופש השיסוי ומחובתם של מפקדי התחנה להבהיר זאת למגישים, לכתבים ולעורכים בתחנה".



בפגישה הבהיר ליברמן את הבעייתיות בשידור תכנית על המשורר הפלסטיני ואמר כי "מחמוד דרוויש שקרא בשיריו להסתלקותו של העם היהודי מארץ ישראל וכתב ש'בשרו של הכובש יהיה לי למאכל' – אינו יכול להיות חלק מהנרטיב המכונן של הישראליות כפי שהוצג בתכנית ששודרה בגלצ". השר ליברמן אמר למפקד גלצ כי "לפי אותו היגיון ניתן גם לצרף לנרטיב הישראלי את מורשתו של המופתי אל-חוסייני או לשבח בשידור את האיכות הספרותית של "מיין קאמפף" שכתב אדולף היטלר".




"ניסיון לצמצם את חופש העיתונות"



בתגובה, אמר בפגישה מפקד גלצ כי הוא רואה חשיבות בשמירה על חופש הביטוי וכי "טקסטים לימודיים אין פירושם הזדהות עם הנאמר, אך ייתכן שהקונטקסט של הדברים כחלק מנרטיב ישראלי עשוי להיתפס באופן שגוי".



דבריו של השר ליברמן עוררו ביקורת במערכת הפוליטית, נחמן שי, לשעבר מפקד התחנה, אמר כי "ההשוואה בין תכניות גלי לצה"ל לבין עולם התכנים הנאצי היא הזויה וחסרת יסוד. שר הביטחון עיוות את ההיררכיה הצבאית ואת הסדר התקין כאשר זימן אליו ישירות את מפקד גלי צה"ל. כאיש פוליטי, הוא אינו רשאי להתערב בתכני השידור של התחנה הצבאית. הוא אינו העורך הראשי. אני דורש ממנו להסיר את ידיו מתחנת השידור".



 גלי צה"ל. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
גלי צה"ל. צילום: תומר נויברג, פלאש 90



בארגון העיתונאים יצאו אתמול להגנת התחנה וקראו לשר הביטחון לסגת מכל מעורבות בנעשה בגלי צה”ל. “זימונו של עורך ראשי לבירור אצל שר ממונה הוא ניסיון להלך אימים ולצמצם את חופש העיתונות בישראל. תוכן השידורים בתחנה, כמו בשידור הציבורי בכללותו, הוא באחריות העורך הראשי ונתון לשיקול דעתו הבלעדי, וכל ניסיון למעורבות פוליטית באלו מהווה רמיסה של חופש הביטוי והעיתונות בישראל".



עוד אמרו בארגון העיתונאים כי “תחנת השידור מחויבת להביא מגוון תכנים וקולות, להעשיר את השיח ולאתגר אותו, וההחלטה אם להיחשף לתכנים אלו או לאו נתונה בסופו של יום בידי מאזיני התחנה הרבים”.