יישום ראשון של דוח ועדת ביטון במערכת החינוך: שר החינוך נפתלי בנט הודיע היום (חמישי) בכנס 'ועדת ביטון' שהתקיים באוניברסיטת בר אילן, כי בקרוב תעודכן תכנית הליבה של הטיולים והסיורים במערכת החינוך. במסגרת העדכון, התכנית תכלול גם ביקורים במוקדי התיישבות של שנות ה- 50, עיירות הפיתוח ומושבים בצפון ובדרום שהיוו בשנים אלו את הרוב המכריע ביישוב הנגב והגליל.



התכנית, אשר תגובש בקרוב על ידי הצוותים המקצועיים של משרד החינוך, תדגיש את תרומתה של יהדות ספרד והמזרח לתקומת הארץ והיותה חלק בלתי נפרד מהמפעל הציוני. "אני שמח לבשר כי כבר בשנת הלימודים הקרובה נכניס כנושא במערך הטיולים גם סיורים בעיירות פיתוח ובמושבים של בני עדות המזרח, כחלק מההתיישבות של שנות החמישים בנגב ובגליל", אמר שר החינוך. לדבריו, "רובם המכריע של המתיישבים בנגב ובגליל היו בני עדות המזרח ולהם חלק נכבד בהגשמת החזון הציוני. תלמידי ישראל ילמדו זאת ברגליים ממש, כי הדרך החווייתית היא הדרך הטובה ביותר להפנים. כל תלמיד בישראל במהלך שנות לימודיו יסייר במפעל התיישבותי זה וילמד עליו". עם זאת, הדגיש בנט, כי הסיורים בדגניה ובשדה בוקר יימשכו, "אך לצד זאת ילדי ישראל יבקרו גם בירוחם, דימונה ובית שאן".



נפתלי בנט וארז ביטון, היום בבר אילן



ביטון לא מתנצל: "הפכו אותי לשק חבטות"


המשורר ויו"ר הועדה ארז ביטון, שנאם אחרי השר, הודה לבנט וביקש ממנו להמשיך את אימוץ המלצותיו, אך הביע ספק ביכולות משרד החינוך "למלא אחר משימה כבדה כל כך". לדבריו, "ועדת ביטון חושבת שיש הכרח להעמיד צוות נוסף על הצוות שהוקם, שימנה לפחות 30 עובדים. אני ממליץ להקציב 250 מיליון שקל בשנה, בדומה למה שהיה לפני 10 שנים. אני לא יודע למה התכוון השר, שאומר שיקים צוות פנימי. יכול להיות שאותו צוות יכניס חזרה את אותם משוררים שהוציאו אותם".



במהלך נאומו הפתיע ביטון, כשהתייחס לביקורת שהופנתה בעקבות המלצות הוועדה: "אני לא מתנצל על כל המלצה והמלצה. לא ציפיתי שהדוח יגרום לשבר שיפוטי בין חלקי העם". הוא התייחס למרצים שדיברו בכנס וטען כי הם לא מוכנים להכיר בזהות מזרחית: "הפכו אותי לשק חבטות. אני לא המצאתי את הממצאים, הם אמינים. זו עובדה רבותיי, שאין אפילו מזרחי אחד במל"ג. זה טבעי"?, שאל. 
המשורר התייחס לביקורת על המלצת הוועדה בנוגע לביקור תלמידים בקברי צדיקים וסיפר: "אני מבקר בקברי צדיקים, כתבתי כבר 15 מחזות על צדיקים במרוקו, והם הוסרטו לקלטות באינטרנט. אני יודע שניתן בשעתו פרס ישראל לפרופסור יורם בילו, שעסק בקברי צדיקים במרוקו".

פרופסור דניאל הרשקוביץ, נשיא אוניברסיטת בר אילן, אמר כי "העניין מבחינתנו שבפקולטה להיסטוריה תילמד כל ההיסטוריה של עם ישראל. שלא ניזדקק לפקולטה ליהודי המזרח. המטרה ההיא אחדות ולא אחידות".