26 שעות של מחאה: במפגן מחאה שקט התכנסו אמש (חמישי) עשרות רופאים מתמחים צעירים באוהל מחאה בכיכר רבין במטרה להעלות את המודעות למצוקתם ולשעות העבודה הארוכות הפוגמות לדבריהם בתפקודם. המתמחים טוענים שהם לא מצליחים להעניק טיפול רפואי ראוי לציבור כשהם תחת עייפות מתמשכת ועומס שהולך וגובר במיונים ובמחלקות השונות בבתי החולים. על מנת לקצר את התורנויות הם דורשים תוספת תקינה לקליטת רופאים מתמחים נוספים שיחלקו ביניהם את הנטל. בשבועות הקרובים מתכוונים הרופאים המתמחים לעתור לבג"צ ולטעון כי זכויותיהם הבסיסיות נפגעות, דבר הפוגע בהם ובמטופלים. בנוסף לך, הם טוענים כי ההסכם שהושג במהלך שנת 2011 לא נאכף.



המתמחים בכיכר רבין נשאו שלטים עם כיתובים כמו "רופא עייף הוא רופא מסוכן" ו-"כחלון אל תתן לנו למות מעייפות". אחד המתמחים אמר ל-"מעריב אונליין": "להיות ער 26 שעות ברצף זה קשה מאוד אבל למזלי האהבה והאדרנלין מחזיקים אותי ער ומתפקד כל הזמן הזה". מתמחה נוסף מבית חולים אסף הרופא ורעייתו, המשמשת רופאה בקופת חולים, הגיעו מלווים בילדם וציינו שמאחר ששניהם רופאים הילד כמעט לא רואה אותם.



עוברים ושבים הביעו אהדה למוחים: "אף אחד מאתנו לא רוצה להיות מטופל על ידי רופא שלא ישן 26 שעות רצופות. אני מקווה שהם יצליחו במאבק", אמר אחד מהם. אזרחים שהתיישבו לקבל מידע רפואי ולעבור בדיקת לחץ דם אף הם הביעו אהדה עמוקה למאבק המתמחים.



תחילת מאבק המתמחים. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
תחילת מאבק המתמחים. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90



במשך הערב הצטרפו למחאה רופאים, סטז'רים וסטודנטים לרפואה. הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ' הרצה על הקשר בין עייפות לדיכאון ותפקוד לקוי, כולל שיקול דעת לא טוב. רבינוביץ' טען שמוכח חד משמעית כי חוסר שינה הוא גורם מרכזי לתפקוד לקוי שעשוי לגרום לטעויות ולמינונים לא נכונים של תרופות ואף לגרום לאובדן חיי אדם. עייפות קשה והיעדר כוח אדם מספק גורם לדבריו גם ליחס פחות סבלני לחולים. עוד דיברו באירוע רופאים בכירים ביניהם פרופ' מיכאל שכטר בנושא מניעת מחלות לב, תחום שבו הוא מומחה עולמי, והוצגו סטארטאפים בתחומי רפואה שונים.



היום מתקיימים בכיכר אירועים לילדים כולל בית חולים לדובונים שמדמה עם בובות ודובוני צעצוע בדיקות רפואיות והליכים רפואיים שונים. מטרת בית החולים לצעצועים היא להפיג חששות ופחדים של ילדים על ידי הדגמת הליכים ובדיקות אלה על הבובות. כמו כן, צפוי להיערך אחר הצהריים דיון על הפרת זכויות של מתמחים במקום העבודה וכן מפגש עם עורכי דין שידון עם המתמחים בהגשת בג"צ בעניינם.